Applen käytetyt MacBook Air ja MacBook Pro tietokoneet

Millainen Applen MacBook tietokone kannattaa ostaa?

Apple valmistaa periaatteessa kahden mallisia tietokoneita. Mallit ovat Apple MacBook Air ja Apple MacBook Pro. Eroavaisuudet malleissa ovat pitkälle fyysisisä, eli koon puolesta Air on paljon ohuempi sekä kevyempi kuin raskaampaan käyttöön suunniteltu Pro malli. Uuden tietokoneen ostamisessa on voi helposti mennä sekaisin, sillä vaihtoehtoja ja erilaisia malleja on todella paljon ja hinnatkin vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta useampaan tuhanteen euroon.

Käydäänkin tässä lyhyesti läpi sitä, mistä Applen MacBook Air ja MacBook Pro mallien erot muodostuvat ja millaiseen käyttöön niitä kannattaa miettiä. Pääperiaatteita ovat ne, että Pro on raskaaseen käyttöön ja Air on kevyeen käyttöön. Mutta toki Air mallilla onnistuvat myös hieman raskaammatkin sovellukset ja videoiden muokkaukset, mutta ei ehkä niin nopeasti kuin Pro mallin kanssa voisi olettaa.

MacBook Air ja MacBook Pro koko
MacBook Air ja MacBook Pro koko erot

Käytetty Apple MacBook Pro vai MacBook Air?

Käytetty Applen MacBook Pro on hyvä valinta silloin kun tiedät, että tulet tarvitsemaan tietokonetta ehkä vähän raskaampiin tehtäviin, kuin normaaliin nettiselailuun ja Microsoftin Office ohjelmistojen pyörittelyyn. Erityisesti Core i7 prosessoreilla varustetut MacBook Pro tietokoneet sopivat raskaaseen videoiden ja kuvien editointiin. MacBook Pro onkin sellainen kannettava, jota näkee usein yrityksissä koodaajilla, sisällön muokkaajilla ja kuvien/videoiden editoinnissa.

MacBook Air on Applen MacBook Pro tietokoneen kanssa hieman toista maata. Siinä missä Apple MacBook Pro on tarkoitettu raskaaseen käyttöön, Air on puolestaan kevyempään. Air malli sopii mainiosti opiskelijalle ja normaaliin netin ja Officen käyttöön. Applen MacBook Air varmasti suoriutuu hyvin myös maltillisista kuvien muokkauksista, mutta raskaiden videoiden muokkaukseen ja editointiin Applen Air mallista saattaa loppua teho kesken. Jos siis sinun on tarkoitus muokata videoita niin, suosittelemme ehdottomasti MacBook Pro tietokoneen hankintaa.

Koska MacBook Pro on tarkoitettu raskaampaan käyttöön, on se myös asteen verran Air mallia kalliimpi. Itseasiassa joidenkin mallien osalta Pro on jopa puolet Airia kalliimpi, sillä Pro mallista ei ole tehty niinkään montaa ”edullista” versiota, sillä prosessori, muistit jne. ovat sen verran kalliita Pro malleissa, että hinta on noussut korkeaksi suhteessa Applen MacBook Air malliin.

Koon ja painon puolesta Applen MacBook Air on edellä, kuten nimestä varmasti moni voisi jo päätellä. Air on kevyempi ja ohuempi, joten se on helpompi ja mukavampi ottaa matkalle mukaan. On kuitenkin hyvä muistaa, että Pro malli on myös moniin kilpailijoihinsa verrattuna varsin ohut ja kevyt, joten Air ja Pro mallia ei usein kannata verrata keskenään, vaan pikemminkin muihin saman tehoisiin Windows tietokoneihin.

Miten MacBookin tallennustila?

Applen MacBook tietokoneissa tallennustilat lähtevät 64GB SSD levyistä aina jopa 1TB (1024GB) SSD levyyn asti. Normaaliin käyttöön usein riittää vallan mainiosti 128GB SSD levy, joka sekään ei normaalissa käytössä tule täyteen, vaikka koneelle tallentaisikin sovelluksia ja valokuvia. Jos kuitenkin esimerkiksi Applen MacBook Pro mallin kanssa on tarkoitus tehdä esimerkiksi videoiden muokkauksia, on hyvä olla vähintään 256GB SSD levy, mieluusti jopa enemmän. Tarkan kuvanlaadun 4K videoit vievät usein todella paljon tilaa ja on hyvä olla niiden varalle paljon tallennuskapasiteettia.

Mitä muuta kannattaa huomioida Applen MacBook tietokoneen ostossa

Kun olet ostamassa käytettyä Applen MacBook tietokonetta, tai oikeastaan mitä tahansa tietokonetta, on syytä ottaa huomioon muutamia seikkoja. Ensimmäinen on ainakin se, että kannattaa varmistaa millainen kovalevy tietokoneessa on. Kannattaa valita kone, jossa on nopea SSD kovalevy, sillä vanhan malliset HDD levyt eivät tahdo pysyä enää nykyaikaisten prosessorien ja näytönohjaimien perässä.

Jos olet ostamassa käytettyä konetta, niin varmistu siitä, että mukaan kuuluu myös Applen MagSafe laturi. Uudet MagSafe laturit maksavat noin 100 euroa, mutta meillä kaikkien tietokoneiden mukaan kuuluu myös siis laturi, eli tietokone on heti käyttövalmis.

Akun kunto on myös huomion arvoinen seikka. Käytetyissä Applen MacBook laitteissa akku saattaa olla niin kulunut, ettei kannettava enää aja sitä tarkoitusta, johon sen ehkä ostat. Mutta Halpis.fi verkkokaupassamme myymät Applen tuotteen on tarkistettu ja niissä akku on kunnossa. Akku vastaa vähintään 80% uuden vastaavan akun tehosta ja mikäli akun kunto heikkenee 12kk takuun aikana, vaihdetaan akku veloituksetta uuteen.

Ostaessa käytettyjä Applen tuotteita on tärkeä varmistua myös siitä, että edellisen käyttäjän tiedot, sovellukset ja salasanat on poistettu. Jos esimerkiksi MacBookissa on kiintolevyn salaukset tai salasanat ovat se usein vaikea tai mahdoton ottaa käyttöön. Meillä myytävät MacBookit on tämänkin asian tiimoilta aina tarkistettu ja nollattu niin, ettei niissä ole edellisen käyttäjän tietoja ja MacBookit ovat heti valmiita käyttöön!

Voit tutustua tarkemmin Applen MacBook valikoimaamme täällä: 

https://www.halpis.fi/category/352/apple-macbook-tietokoneet

Jos sinulla heräsi kysyttävää, voit laittaa asiakaspalveluumme viestiä osoitteessa asiakaspalvelu@halpis.fi niin pyrimme vastaamaan sinulle mahdollisimman nopeasti!

- Halpis.fi

    Korkeiden hintojen kampittaja


    Posti
    Pikkupaketti3,99€
    Postipaketti7,99€
    Kotiinkuljetus 17,95€
    Matkahuolto
    Bussipaketti7,99€
    Pikapaketti19,95€
    Kotijakelu19,95€
    Maksutavat
    Ostoskorisi on tyhjä

    Toimitusehdot

    Yleistä

    Tilaukset tehdään kotisivuillamme olevan ostoskorin avulla. Myös sähköpostilla tilaaminen on mahdollista. Emme ota vastaan tilauksia puhelimitse. Alle 18-vuotiaan on pyydettäessä annettava huoltajansa yhteystiedot, jotta voimme varmistaa huoltajan suostumuksen kauppaan. Hyväksymällä toimitusehdot hyväksyt Halpis Group Oy:n tietosuojaselosteen.

    Asiakkaan tarkastusvelvollisuus

    Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen vastaanotettuaan sen ja tutustumaan tuotteen käyttöohjeisiin ja -ehtoihin ennen käyttöönottoa. Mikäli tässä tarkastuksessa havaitaan tuotteessa jotakin vikaa, on asiakkaan välittömästi (viimeistään viikon kuluttua tuotteen vastaanottamisesta) otettava yhteyttä sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi. Jos vika on ilmennyt tässä tarkastuksessa ja viasta ilmoitetaan kuitenkin vasta myöhemmin, takuu ei välttämättä korvaa ongelmaa, koska siitä ei ilmoitettu ajoissa.

    Takuuehdot

    Tuotteillamme on aina vähintään 12kk kuukauden takuu, mutta takuuaika kannattaa aina tarkistaa tuotekuvauksesta. Muutamilla malleilla takuu on 24kk. Takuu alkaa aina ostohetkestä (Postin ja Matkahuollon kautta toimitettavat tuotteet). Jos viallinen tuote vaihdetaan vastaavanlaiseen tuotteeseen, takuu ei ala uudestaan, vaan korvattavan tuotteen takuu jatkuu loppuun asti.

    Takuumme ei kuitenkaan korvaa normaalia kulumista ja käyttäjästä johtuvia vikoja kuten:

    • Vesivahinkoja tai asiakkaan virheistä aiheutuneita vikoja. Vaikka valmistaja ilmoittaisi sivuillaan tuotteen kestävän vettä, kaikki kosteusvauriot puhelimille/tabletille/tietokoneelle/muulle laitteelle on aina rajattu takuun ulkopuolelle.
    • Näytön fyysisiä hajoamisia
    • Ohjelmistovikoja
    • Jos laite on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan
    • Normaalia kulumista
    • Tuotteen vahingoittuminen Postissa lähettäjän huolimattomuuden vuoksi
    • Mikäli IMEI tai sarjanumero on poistettu/raaputettu lukukelvottomaksi
    • Muut välilliset ja taloudelliset vahingot
    • Rungon vääntyminen
    • Jos tuotetta on yritetty huoltaa/korjata asiakkaan itsensä tai kolmannen osapuolen toimesta
    • Omien tiedostojen häviäminen

    Takuukorjauksessa voi mennä tarvittavasta korjauksesta riippuen parista päivästä muutamaan viikkoon. Takuu ei korvaa fyysisiä vahinkoja, joiden voidaan olettaa aiheutuneen käyttäjän toiminnasta. Jos tuotteessa ilmenee vikaa, on siitä ilmoitettava mahdollisimman nopeasti. Jos viallista tuotetta käytetään, eikä sen viasta ilmoiteta ajoissa, mahdolliset viasta johtuneet muut viat ja/tai ongelmat eivät tällöin kuulu takuuseen, koska ongelmasta ei ole informoitu ajoissa. Mikäli tuote lähetetään huoltoon ja ilmenee, ettei vika kuulu takuun piiriin, voidaan tarkastuksesta peritä 20 euron postikulut. Lähettämällä tuotteen takuuhuoltoon hyväksyt edellä mainitut takuuehdot.

    Palautusoikeus

    Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Mikäli tilaukseen on luvattu veloituksetta mukaan tuotteita ja kyseisiä veloituksetta luvattuja tuotteita ei palauteta muun tilauksen perumisen yhteydessä, on myyjällä oikeus veloittaa näistä veloituksetta annetuista, palauttamattomista tuotteista sen hetkinen hinta, joka on sivuolla listattuna. Hinta otetaan huomioon asiakkaalle palautettavassa summassa.

    Rajoitukset palautusoikeudessa

    Sähköpostiin digitaalisesti toimitetuilla tuotteilla, kuten erilaisilla ohjelmistoilla ei niiden luonteensa vuoksi ole vaihto- tai palautusoikeutta, kun tuote on toimitettu. Varmista ennen ostamista, että kyseinen tuote sopii tarkoitukseesi. Voit tarvittaessa varmistaa sen asiakaspalvelustamme asiakaspalvelu@halpis.fi.

    Puhelimista ja tableteista tulee olla poistettuna kaikki tilitiedot ja tunnukset. Tuotetta ei voida palauttaa, mikäli siinä on käyttäjätiedot, kuten Googlen Gmail tili tai Applen Apple ID tunnus. Tunnukset on poistettava ennen lähetystä takaisin. Lisätietoja tunnusten poistamisesta täältä.

    Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi nappikuulokkeet. Jos tuotteessa on havaittavissa selkeä virhe, tulee tästä ilmoittaa asiakaspalveluun viipymättä, jolloin palautus on mahdollinen.

    Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruutusoikeutta, jos se on erityisesti ostajan toivomuksesta valmistettu, tilattu tai muokattu hyödyke, kun työn suorittaminen on ehditty aloittaa tai juuri asiakasta varten hankittavan tuotteen ostotilaus on valmistunut.

    Jos elektroniikkaa on käytetty eikä se ole enää samassa kunnossa kuin saapuessa asiakkaalle, on asiakas velvollinen korvaamaan vähintään 35% tuotteen hinnasta ilman alennuksia.

    HUOM! Jos annat tilausta tehdessäsi yrityksen nimen ja Y-tunnuksen katsomme, että tilaaja on yritys ja tällöin kuluttajansuojalaki ei päde.

    Lue ensin huolellisesti palautus- ja vaihtamisehdot. Tämän jälkeen täytä tämä lomake, jonka liität mukaan lähetykseen kuitin kanssa.

    Ilmoitettava halusta perua kauppa

    Asiakkaan on ilmoitettava halustaan palauttaa tai perua tilaus, parhaiten ilmoitus onnistuu lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi.

    Emme vastaa asiakkaan laiminlyönneistä aiheutuneista mahdollisista laskujen muistutusmaksuista tai muista maksuista, joita aiheutuu, kun asiakas ei peruuta tilaustaan oikealla tavalla. Tilauksen peruminen on maksutonta kun käytätä palautustunnusta.

    Tutustumisoikeus

    Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotteen normaali käyttäminen tarkoittaa kaupan peruutusoikeuden menettämistä. Etenkin laitteissa olevat naarmut, joita ei tule normaalista käytöstä, kun laitteeseen tutustutaan. Käyttöönotolla tarkoitetaan esimerkiksi sovellusten lataamista, urheilemista vaatteissa ja muuta, mitä ei myymälässäkään tehdä.

    Jälkien ja kulumisen osalta poikkeuksen muodostavat käytetyt laitteet, joissa saattaa olla jo saapuessaan jälkiä ja kulumaa. Näissä laitteissa palautusoikeus on normaalisti voimassa. Puhelimet, tabletit ja tietokoneet on aina luokiteltu omaan luokkaansa ja jos palautuksessa laite merkittävästi eroaa luokastaan, kuten vaikka näyttö on rikki tai siinä on halkeama, jota ei alun perin ollut, tuotetta ei voi palauttaa.

    Mikäli tuote ei ole jälleenmyyntikunnossa tai asiakas on laiminlyönyt huolenpito velvollisuutensa, voidaan asiakkaalta periä tuotteen arvonalentuminen aina tuotteen täyteen hintaan asti. Korvaus on aina vähintään 35% tuotteen hinnasta.

    Tuotteen vaihtaminen peruminen tai lähettäminen huoltoon

    Kun palautat tai vaihdat toimivan tuotteen, toimi seuraavasti:

    1. Pakkaa tuote hyvin, mielellään alkuperäiseen laatikkoon. Jos sitä ei ole saatavilla, käytä jotain muuta vastaavaa laatikkoa tai pakkausta.

    2. Kirjoita paketin päälle osoite: Halpis Group Oy, c/o Verkkologistiikka, Taalintehtaankatu 4 20750 Turku, Sopimustunnus 659 959, ASIAKASPALAUTUS.

    3. Kirjoita lähettäjän tiedot paketin vasempaan yläkulmaan.

    4. Vie paketti lähimpään Postiin.

    Jos haluat lähetyksestä kuitin, tulee paketti viedä aina postin palvelupisteelle. Suurin yhteenlaskettu koko on (pituus + leveys + paksuus) 90 senttiä. Jos palautuksesi on yli 2kg painoinen se tulee lähettää pakettina. Lisätietoja löydät tarvittaessa Postin sivuilta.

    Kun lähetät tuotteen huoltoon tai palautat viallisen tuotteen, toimi seuraavasti:

    1. Pakkaa tuote hyvin, mielellään alkuperäiseen laatikkoon. Jos sitä ei ole saatavilla, käytä jotain muuta vastaavaa laatikkoa tai pakkausta.

    2. Kirjoita paketin päälle osoite: Halpis Group Oy, Saksalanraitti 122, 48810 Kotka, Sopimustunnus 635 922, ASIAKASPALAUTUS

    3. Kirjoita lähettäjän tiedot paketin vasempaan yläkulmaan.

    4. Vie paketti lähimpään Postiin.

    Tuotteen vaihtaminen ja lähetys huoltoon on maksutonta. Lähettäminen vain Postin kautta. Kirjeenä (alle 2kg) lähetettäessä pakettiin tulee kirjoittaa Postin sopimustunnus (tunnus vaihtelee riippuen, lähetätkö tuotteen palautettavaksi vai huoltoon, katso tarkemmin yltä) ja "ASIAKASPALAUTUS", jolloin lähetys on ilmainen. Alle 3cm paksuiset kirjeet voi jättää suoraan kirjelaatikkoon ja tätä suuremmat tulee viedä postin palvelupisteelle. Huomioithan, että Halpis.fi ei vastaa kuljetuksen aikana hävinneistä tuotteista. Muistathan siis ottaa mahdollisen koodin talteen (löytyy kuitista) sekä pakata tuotteen hyvin, ettei se kärsi matkan aikana vahinkoja.

    Tietosuoja

    Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimittamiseen tai siinä esiintyvien epäselvyyksien tutkimiseen. Annettuun sähköpostiosoitteeseen voidaan lähettää uutiskirje ja muita tarjouksia, mikäli asiakas on tähän tilauksen yhteydessä suostunut. Tiedot säilyvät Halpis Group Oy:n tietokannassa, eikä tietoja luovuteta kolmannelle osapuolelle.
    Kaupassamme on käytössä SSL-suojaus, joka suojaa selaimen yhteyden kauppaamme. Tämä tekee ostoksien tekemisestä turvallisempaa.

    Maksutavat

    Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Paytrailin yhteystiedot:

    Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
    Innova 2
    Lutakonaukio 7
    40100 Jyväskylä

    Paytrailin maksupalvelun kautta voit maksaa verkkopankissa (Nordea, DanskeBank, S-Pankki, POP-Pankki, Säästöpankki, Oma SP, Ålandsbanken, Osuuspankki, Handelsbanken ja Aktia). Voit maksaa myös mobiilimaksutavoilla (MobilePay, Pivo ja Siirto) sekä kortilla (Visa, Visa Electron ja Mastercard)

    Tarjoamme mahdollisuuden maksaa myös laskulla ja osamaksulla. Laskutuspalvelun tarjoaa Klarna Bank AB, Headquarters: Stockholm, Sweden. All rights reserved. Klarna Bank AB (publ). Sveavägen 46, 111 34 Stockholm. Organization number: 556737-0431. Kaikki laskulla ja osamaksulla tehdyt tilaukset on aina maksettava suoraan Klarnalle. Ostamalla Klarna AB:n kautta, hyväksyt Klarnan maksuehdot.

    Kaikille käyttäjille

    Klarnan shoppailupalvelu

    Klarnas Shoppingtjänst

    Klarnan tietosuojaseloste

    Klarnas dataskyddspolicy

    Maksa myöhemmin

    Maksa myöhemmin

    Betala senare

    Luotot

    Klarnan yleiset luottosopimusehdot

    Klarnas allmänna kreditavtalsvillkor

    Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot

    Standardiserad europeisk konsumentinformation

    Maksa Klarnalla

    One-time Card Shopping Service

    Villkor för transaktioner med engångskort

    Toimitusaika

    Varastotuotteiden toimitusaika on 1-3 arkipäivää. Mikäli tuotetta ei ole varastossa, on sen toimitusaika ilmoitettu tuotteen kohdalla erikseen. Voit varmistaa toimitusajan myös asiakaspalvelustamme. Kaikki ennen kello 14.00 tehdyt varastossa olevien tuotteiden tilaukset lähetetään saman päivän aikana.

    Halpis Group Oy ei ole vastuussa vaikutuspiiriemme ulkopuolelta tulevista viivästyksistä toimitusaikoihin. Jos lähetys viivästyy merkittävästi aiheutuneiden viivästysten johdosta, voit olla yhteydessä Itella Posti Oyj:hin tai Matkahuoltoon. Emme korvaa kyseisistä viivästyksistä aiheutuneita haittoja, vaan korvauksista vastaa Posti Oyj tai Matkahuolto.

    Toimitustapa

    Toimitamme tuotteet vain Postin tai Matkahuollon kautta. Emme tarjoa tuotteille noutomahdollisuutta. Tuotteet voit tilata Postin Postipakettina, haluamaasi noutopisteeseen tai Kotipakettina suoraan kotiin. Matkahuollon kautta voit tilata Bussipakettina tai Pikapakettina valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen. Jos tuote tilataan pikapakettina, se käsitellään silti normaalisti, eikä sitä siirretä pakkauksessa muiden edelle. Pikapaketti käsiteellään Matkahuollon toimesta pikana. Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet lähetetään suoraan sähköpostiin 48 tunnin kuluttua tilauksesta.

    Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet

    Osa tuotteistamme saattaa olla digitaalisessa muodossa, kuten ohjelmistot ja pelit. Asiakkaalle ei tällöin toimiteta laiinkaan fyysistä tuotetta, vaan koodi tai koodin sisältävä kuva lähetetään asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Koodeja ei lähetetä erikseen pyydettyyn osoitteeseen. Sähköpostiosoitteen on oltava voimassa oleva, ja emme vastaa kadonneista sähköpostiviesteistä. Tuotteilla ei ole kuluttajansuojalain mukaista 14 päivän vaihto- ja palautusoikeutta. Tuotteet voidaan käyttää ainoastaan kerran, joten olethan varma tilausta tehdessäsi, että tietokoneesi täyttää kaikki tuotteen minimivaatimukset. Palautusoikeuden eväämisestä huolimatta takaamme kaikkien digitaalisten tuotteiden aitouden ja toimivuuden.

    Muuta

    Kaikki hinnat sisältävät verot ja muut maksut, mutta toimitus on aina erikseen. Pidätämme oikeuden korjata hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe ja hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon nähden. Riitatapaukset ratkaistaan Kotkan käräjäoikeudessa. Halpis Group Oy pidättää oikeudet toimitusehtojen muutoksiin.

    Rekisteriseloste

    Henkilötietolain (523/1999) 10§:n ja 24§:n mukainen rekisteriseloste. Rekisterin pitäjä on Halpis Group Oy, Saksalanraitti 122, 48810 Kotka. Rekisterin pitämisen perusteena on Halpis.fi verkkokaupan asiakkaaksi rekisteröitynyt tai Halpis.fi verkkokaupasta tavaraa ostanut henkilö. Käyttötarkoitus on tilausten arkistointi, käsittely sekä asiakassuhteen hoitaminen. Tieoja voidaan käyttää Halpis.fi verkkokaupan kehittämiseen. Rekisteritietoja ei luovuteta ulkopuolisille vaan ne ovat ainoastaan Halpis.fi verkkokaupan käytettävissä