Applen käytetyt MacBook Air ja MacBook Pro tietokoneet

Millainen Applen MacBook tietokone kannattaa ostaa?

Apple valmistaa periaatteessa kahden mallisia tietokoneita. Mallit ovat Apple MacBook Air ja Apple MacBook Pro. Eroavaisuudet malleissa ovat pitkälle fyysisisä, eli koon puolesta Air on paljon ohuempi sekä kevyempi kuin raskaampaan käyttöön suunniteltu Pro malli. Uuden tietokoneen ostamisessa on voi helposti mennä sekaisin, sillä vaihtoehtoja ja erilaisia malleja on todella paljon ja hinnatkin vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta useampaan tuhanteen euroon.

Käydäänkin tässä lyhyesti läpi sitä, mistä Applen MacBook Air ja MacBook Pro mallien erot muodostuvat ja millaiseen käyttöön niitä kannattaa miettiä. Pääperiaatteita ovat ne, että Pro on raskaaseen käyttöön ja Air on kevyeen käyttöön. Mutta toki Air mallilla onnistuvat myös hieman raskaammatkin sovellukset ja videoiden muokkaukset, mutta ei ehkä niin nopeasti kuin Pro mallin kanssa voisi olettaa.

MacBook Air ja MacBook Pro koko
MacBook Air ja MacBook Pro koko erot

Käytetty Apple MacBook Pro vai MacBook Air?

Käytetty Applen MacBook Pro on hyvä valinta silloin kun tiedät, että tulet tarvitsemaan tietokonetta ehkä vähän raskaampiin tehtäviin, kuin normaaliin nettiselailuun ja Microsoftin Office ohjelmistojen pyörittelyyn. Erityisesti Core i7 prosessoreilla varustetut MacBook Pro tietokoneet sopivat raskaaseen videoiden ja kuvien editointiin. MacBook Pro onkin sellainen kannettava, jota näkee usein yrityksissä koodaajilla, sisällön muokkaajilla ja kuvien/videoiden editoinnissa.

MacBook Air on Applen MacBook Pro tietokoneen kanssa hieman toista maata. Siinä missä Apple MacBook Pro on tarkoitettu raskaaseen käyttöön, Air on puolestaan kevyempään. Air malli sopii mainiosti opiskelijalle ja normaaliin netin ja Officen käyttöön. Applen MacBook Air varmasti suoriutuu hyvin myös maltillisista kuvien muokkauksista, mutta raskaiden videoiden muokkaukseen ja editointiin Applen Air mallista saattaa loppua teho kesken. Jos siis sinun on tarkoitus muokata videoita niin, suosittelemme ehdottomasti MacBook Pro tietokoneen hankintaa.

Koska MacBook Pro on tarkoitettu raskaampaan käyttöön, on se myös asteen verran Air mallia kalliimpi. Itseasiassa joidenkin mallien osalta Pro on jopa puolet Airia kalliimpi, sillä Pro mallista ei ole tehty niinkään montaa ”edullista” versiota, sillä prosessori, muistit jne. ovat sen verran kalliita Pro malleissa, että hinta on noussut korkeaksi suhteessa Applen MacBook Air malliin.

Koon ja painon puolesta Applen MacBook Air on edellä, kuten nimestä varmasti moni voisi jo päätellä. Air on kevyempi ja ohuempi, joten se on helpompi ja mukavampi ottaa matkalle mukaan. On kuitenkin hyvä muistaa, että Pro malli on myös moniin kilpailijoihinsa verrattuna varsin ohut ja kevyt, joten Air ja Pro mallia ei usein kannata verrata keskenään, vaan pikemminkin muihin saman tehoisiin Windows tietokoneihin.

Miten MacBookin tallennustila?

Applen MacBook tietokoneissa tallennustilat lähtevät 64GB SSD levyistä aina jopa 1TB (1024GB) SSD levyyn asti. Normaaliin käyttöön usein riittää vallan mainiosti 128GB SSD levy, joka sekään ei normaalissa käytössä tule täyteen, vaikka koneelle tallentaisikin sovelluksia ja valokuvia. Jos kuitenkin esimerkiksi Applen MacBook Pro mallin kanssa on tarkoitus tehdä esimerkiksi videoiden muokkauksia, on hyvä olla vähintään 256GB SSD levy, mieluusti jopa enemmän. Tarkan kuvanlaadun 4K videoit vievät usein todella paljon tilaa ja on hyvä olla niiden varalle paljon tallennuskapasiteettia.

Mitä muuta kannattaa huomioida Applen MacBook tietokoneen ostossa

Kun olet ostamassa käytettyä Applen MacBook tietokonetta, tai oikeastaan mitä tahansa tietokonetta, on syytä ottaa huomioon muutamia seikkoja. Ensimmäinen on ainakin se, että kannattaa varmistaa millainen kovalevy tietokoneessa on. Kannattaa valita kone, jossa on nopea SSD kovalevy, sillä vanhan malliset HDD levyt eivät tahdo pysyä enää nykyaikaisten prosessorien ja näytönohjaimien perässä.

Jos olet ostamassa käytettyä konetta, niin varmistu siitä, että mukaan kuuluu myös Applen MagSafe laturi. Uudet MagSafe laturit maksavat noin 100 euroa, mutta meillä kaikkien tietokoneiden mukaan kuuluu myös siis laturi, eli tietokone on heti käyttövalmis.

Akun kunto on myös huomion arvoinen seikka. Käytetyissä Applen MacBook laitteissa akku saattaa olla niin kulunut, ettei kannettava enää aja sitä tarkoitusta, johon sen ehkä ostat. Mutta Halpis.fi verkkokaupassamme myymät Applen tuotteen on tarkistettu ja niissä akku on kunnossa. Akku vastaa vähintään 80% uuden vastaavan akun tehosta ja mikäli akun kunto heikkenee 12kk takuun aikana, vaihdetaan akku veloituksetta uuteen.

Ostaessa käytettyjä Applen tuotteita on tärkeä varmistua myös siitä, että edellisen käyttäjän tiedot, sovellukset ja salasanat on poistettu. Jos esimerkiksi MacBookissa on kiintolevyn salaukset tai salasanat ovat se usein vaikea tai mahdoton ottaa käyttöön. Meillä myytävät MacBookit on tämänkin asian tiimoilta aina tarkistettu ja nollattu niin, ettei niissä ole edellisen käyttäjän tietoja ja MacBookit ovat heti valmiita käyttöön!

Voit tutustua tarkemmin Applen MacBook valikoimaamme täällä: 

https://www.halpis.fi/category/352/apple-macbook-tietokoneet

Jos sinulla heräsi kysyttävää, voit laittaa asiakaspalveluumme viestiä osoitteessa asiakaspalvelu@halpis.fi niin pyrimme vastaamaan sinulle mahdollisimman nopeasti!

- Halpis.fi

    Korkeiden hintojen kampittaja


    Matkahuolto
    Bussipaketti7,95€
    Pikapaketti14,95€
    Kotijakelu14,95€
    Posti
    Postipaketti 6,95€
    Toimitus kirjeellä 1,95€ / 3,95€
    Kotiinkuljetus 14,95€
    Maksutavat
    Ostoskorisi on tyhjä

    Toimitusehdot

    Yleistä

    Tilaukset tehdään kotisivuillamme olevan ostoskorin avulla. Myös sähköpostilla tilaaminen on mahdollista. Emme ota vastaan tilauksia puhelimitse. Alle 18-vuotiaan on pyydettäessä annettava huoltajansa yhteystiedot, jotta voimme varmistaa huoltajan suostumuksen kauppaan. Hyväksymällä toimitusehdot hyväksyt Halpis Group Oy:n tietosuojaselosteen.

    Asiakkaan tarkastusvelvollisuus

    Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen vastaanotettuaan sen ja tutustumaan tuotteen käyttöohjeisiin ja – ehtoihin ennen käyttöönottoa. Mikäli tässä tarkastuksessa havaitaan tuotteessa jotakin vikaa, on asiakkaan välittömästi otettava yhteyttä sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu(a)halpis.fi. Jos vika on ilmennyt tässä tarkastuksessa ja viasta ilmoitetaan kuitenkin vasta myöhemmin, takuu ei välttämättä korvaa ongelmaa, koska siitä ei ilmoitettu ajoissa.

    Takuuehdot

    Asiakkaan on ilmoitettava aina viasta osoitteeseen asiakaspalvelu(a)halpis.fi, jolloin hän saa toimintaohjeet seuraavista toimista.

    Tuotteillamme on kuuden (6) kuukauden takuu, mutta takuuaika kannattaa aina tarkistaa tuotekuvauksesta. Takuu alkaa aina ostohetkestä (Postin kautta toimitettavat tuotteet). Viallinen tuote vaihdetaan vastaavanlaiseen tuotteeseen, jonka takuu ei ala uudestaan, vaan korvattavan tuotteen takuu jatkuu loppuun asti. Takuumme ei kuitenkaan korvaa normaalia kulumista tai asiakkaan virheistä aiheutuneita vikoja. Lue aina tuotteen mukana toimitetut ohjeet huolellisesti läpi, ennen tuotteen käyttöönottoa. Takuukorjauksessa voi mennä tarvittavasta korjauksesta riippuen parista päivästä muutamaan kuukauteen.

    Takuu ei korjaa fyysisiä vahinkoja, joiden voidaan olettaa aiheutuneen käyttäjän toiminnasta.

    Palautusoikeus

    Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta.

    Joillakin tuotteilla ei ole niiden luonteen vuoksi palautusoikeutta, katso tarkemmin rajoitukset palautusoikeudessa.

    Lue ensin huolellisesti palautus- ja vaihtamisehdot. Tämän jälkeen täytä tämä lomake ,jonka liität mukaan lähetykseen kuitin kanssa.

    Tilauksen perumisesta on aina ilmoitettava.

    Ilmoitettava halusta perua kauppa. Asiakkaan on ilmoitettava halustaan palauttaa tai perua tilaus. Mikäli asiakas jättää tuotteen noutamatta postista, on hänellä 14 päivää aikaa, laskettuna siitä, kun paketti on palautunut meille, ilmoittaa halustaan perua kauppa. Mikäli asiakas jättää ilmoittamatta palauttamisesta tai peruutuksesta ja 14 päivää on kulunut siitä, kun paketti on palautunut meille, kauppaa ei enää peruta. Saadakseen tuotteen takaisin itselleen, on asiakkaan maksettava postikulut. Myös tällöin asiakkaan maksettavaksi tulevat palautumisesta aiheutuneet postikulut (10 euroa).

    Emme vastaa asiakkaan laiminlyönneistä aiheutuneista mahdollisista laskujen muistutusmaksuista tai muista maksuista, joita aiheutuvat, kun asiakas ei peruuta tilaustaan oikealla tavalla.

    Tutustumisoikeus Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotteen käyttöönotto ja käyttäminen tarkoittaa kaupan peruutusoikeuden menettämistä. Etenkin naarmut laitteissa, joita ei tule normaalista käytöstä kun laitteeseen tutustutaan. Käyttöönotolla tarkoitetaan esimerkiksi sovellusten lataamista, urheilemista vaatteissa ja muuta, mitä ei myymälässäkään tehdä.

    • Akun voi asettaa paikalleen ja navigoida valikossa
    • Lisävarusteiden kuten muistikortin ja kuulokkeiden pitää olla käyttämättömiä.
    • SIM-korttia ei saa asettaa laitteseen.
    • Laitteseen ei saa asentaa soittoääniä eikä tallentaa numeroita tai kuvia.
    • Laitteeseen ei saa olla tallennettuna yhtään mitään.
    • Laitteessa ei saa olla naarmuja.

    Mikäli tuote ei ole jälleenmyyntikunnossa tai asiakas on laiminlyönyt huolenpitolvelvollisuutensa, voidaan asiakkaalta periä tuotteen arvonalentuminen aina tuotteen täyteen hintaan asti. Korvaus on aina vähintään 35% tuotteen hinnasta.

    Tilauksen peruuttaminen maksullista

    Mikäli asiakas haluaa perua tilauksen ja tuotteet on jo lähetetty, tulee asiakkaan maksettavaksi lähetyksen takaisin lähettämisestä aiheutuneet postikulut. Mikäli tilausta tehdessä ei ole ollut postikuluja, kulut määräytyvät Itellan laskureiden mukaan. Asiakkaan tulee itse maksaa postitus takaisin, jos hän haluaa perua kaupan.

    Jos asiakas kuitenkin lähettää tilauksen takaisin asiakaspalautuksena, vähennetään postikulut hänelle mahdollisesti maksettavasta hyvityksestä tai laskulla ostettaessa postikulut jätetään laskulle, jolloin ne tulee maksaa. Asiakaspalautuksena palautettujen tilausten palautuskulut ovat 10 euroa.

    Tuotteen vaihtaminen ja takuuhuoltoon lähettäminen säilyy edelleen maksuttomana.

    Tilauksen lähettäminen takaisin

    Pakkaus on aina lähettäjän vastuulla. Jos tuotteeseen kuuluu alkuperäinen kotelo, pitää tuote lähettää alkuperäisessä kotelossa/laatikossa, niin että se on vielä toisen laatikon tai rahtipussin sisällä. Osoitekorttia ei saa liimata alkuperäiseen pakkaukseen. Tällöin emme hyväksy kyseistä pakkausta ja asiakas on korvausvelvollinen. Mikäli tuote häviää tai vaurioituu palautuksen yhteydessä, asiakas on korvausvelvollinen. Mukaan on liitettävä kaikki tuotteeseen kuuluvat oheistavarat. Mikäli asiakas palauttaa käytetyn tuotteen, joka on edellä mainittujen ehtojen vastainen, on hänen korvatta vähintään 35% tuotteen hinnasta, sekä maksettava palautuskulut.

    Palautettavan tuotteen on oltava samanlaisessa kunnossa kun saapuessaa, ja vaatteissa täytyy olla laput ja merkit paikallaan.
    Jos tuotteita palautetaan useampia, on ne kaikki lähetettävä samalla kertaa. Jos tuotteet lähetetään erikseen, perimme postikulut asiakkaalta.

    Palautusosoite on:

    Halpis Group Oy
    Saksalanraitti 122
    48810 Kotka

    Rajoitukset palautusoikeudessa:

    Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla, kuten hajuvesillä ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus on avattu. Tämä koskee myös muistikortteja.

    Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi nappikuulokkeet ja hands-free –laitteet. Jos tuotteessa on havaittavissa selkeä virhe, tulee tästä ilmoittaa asiakaspalveluun viipymättä, jolloin palautus on mahdollinen.

    Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruutusoikeutta, jos se on erityisesti ostajan toivomuksesta valmistettu, tilattu tai muokattu hyödyke, kun työn suorittaminen on ehditty aloittaa tai juuri asiakasta varten hankittavan tuotteen ostotilaus on valmistunut.

    Jos elektroniikkaa on käytetty eikä se ole enää samassa kunnossa kuin saapuessa asiakkaalle, on asiakas velvollinen korvaamaan vähintään 35% tuotteen hinnasta ilman alennuksia.

    HUOM! Jos annat tilausta tehdessäsi annat yrityksen nimen, katsomme, että tilaaja on yritys ja tällöin kuluttajan-suojalaki ei päde.

    Tietosuoja

    Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimittamiseen tai siinä esiintyvien epäselvyyksien tutkimiseen. Annettuun sähköpostiosoitteeseen voidaan lähettää uutiskirje ja muita tarjouksia, mikäli asiakas on tähän tilauksen yhteydessä suostunut. Tiedot säilyvät Halpis Group Oy:n tietokannassa, eikä tietoja luovuteta kolmannelle osapuolelle.
    Kaupassamme on käytössä SSL-suojaus, joka suojaa selaimen yhteyden kauppaamme. Tämä tekee ostoksien tekemisestä turvallisempaa.

    Maksutavat

    Ostoksen tehdään euroissa. Meillä maksat Chekout Finland Oy:n tarjoamilla maksupanikkeilla. Näihin sisältyvät verkkopankit sekä myös lasku- ja osamaksumahdollisuudet. Maksutapa on asiakkaalle ilmainen.

    Tuemme maksujenvälitystä seuraavien maksutapojen kanssa:

    • Nordea, Osuuspankki, Sampopankki, POP Pankit, Nooa, Aktia, Säästöpankit, S-Pankki, Handelsbanken, Ålandsbanken ja Tapiolapankki, Joustoraha, APE Payment ja Neocard. Palvelun tarjoaa Checkout Finland Oy. Maksutapa on asiakkaalle maksuton.
    • Klarna, voit maksaa ostoksesi Klarna laskulla, ja saat 14 päivää maksu aikaa, ja voit haluessasi maksaa tuotteen erissä, alaken 8,95€/kk. Klarna laskun ehdot ja tarkemmat tiedot löytyvät alla olevista linkeistä. Tarjoamme myös Klarnan chekout -palvelun, jolloin pystyt maksamaan vain omalla sähköpostillasi, jos olet aiemmin käyttänyt Klarnaa.

    Klarnan Laskuehdot
    Klarnan Tilin ehdot

    Toimitusaika

    Tuotteiden toimitusaika on 2-45 arkipäivää. Kaikki ennen kello 14:00 tehdyt ostokset pyritään lähettämään samana päivänä osoitteeseen, jonka asiakas tilausta tehdessään on ilmoittanut. Jos tuotteen kohdalla lukee ei varastossa, voi tuotteella kestää huomattavasti pidempään.

    Kellojen toimitusaika on 7-25 arkipäivää.

    Emme ole vastuussa vaikutuspiiriemme ulkopuolelta tulevista viivästyksistä toimitus aikoihin. Jos lähetys viivästyy oleellisesti kuljetuksessa aiheutuneiden viivästysten johdosta, voit olla yhteydessä Itella Posti Oyj:hin.

    Toimitustapa

    Verkkokaupassamme sinulla on käytössä seuraavat toimitustavat :

    • Voit noutaa tilaamasi tuotteet valitsemastasi Postin pakettiautomaatista. Sinulle ilmoitetaan tekstiviestillä paketin saapumisesta ja voit noutaa lähetyksesi automaatista heti. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella. Lähetys kuljetetaan ilmastoystävällisesti.
    • Nouto postista. Sinulle ilmoitetaan tekstiviestillä tai sähköpostilla paketin saapumisesta ja voit noutaa lähetyksesi postista heti saapumispäivänä klo 16 jälkeen. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella. Ota henkilöllisyystodistus mukaan kun noudat lähetystä.
    • Postin kotiinkuljetus. Pienemmät paketit toimitetaan haluamaasi osoitteeseen. Isommista lähetyksistä Posti sopii kanssasi toimitusajankohdan. Lähetykset toimitetaan suuremmissa kaupungeissa vastaanottajille arkisin klo 21 mennessä ja muilla alueilla klo 14 tai 17 mennessä. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella.
    • Toimitus kirjeenä. Lähetys toimitetaan yleensä seuraavana arkipäivänä postilaatikkoon.

    Myös Matkahuollon palvelut ovat nyt käytössäsi.

    Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet

    Osa tuotteistamme saattaa olla digitaalisessa muodossa, kuten ohjelmistot ja pelit. Asiakkaalle ei tällöin toimiteta laisinkaan fyysistä tuotetta, vaan koodi tai koodin sisältävä kuva lähetetään asiakkaan ilmoittamaan sähköposti osoitteeseen. Koodeja ei lähetetä erikseen pyydettyyn osoitteeseen. Sähköpostiosoitteen on oltava voimassa oleva, ja emme vastaa kadonneista sähköpostiviesteistä. Tuotteilla ei ole kuluttajansuojalain mukaista 14 päivän vaihto- ja palautusoikeutta. Tuotteet voidaan käyttää ainoastaan kerran, joten olethan varma tilausta tehdessäsi, että tietokoneesi täyttää kaikki tuotteen minimivaatimukset. Palautusoikeuden eväämisestä huolimatta, takaamme kaikkien digitaalisten tuotteiden aitouden ja toimivuuden täysin.

    Muuta

    Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta ei toimitusta. Pidätämme oikeuden korjata hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe ja hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon nähden.

    Pidätämme oikeuden perua kaupan jos toteamme että samaan postiosoitteeseen on tehty useita tilauksia postiennakolla, noutamatta niitä. Sama koskee myös IP osoitetta ja tilauksia samaan postiosoitteeseen, mutta ne on aina asiakkaan aloitteesta peruttu. Tälläisessä tilanteessa asiakaspalvelu ottaa yhteyttä asiakkaaseen, ja tilaus on maksettava verkkopankilla, laskulla, tai ennakkomaksulla. Jos asiakas ei tähän suostu, tilaus perutaan.

    Riitatapaukset ratkaistaan Kotkan käräjäoikeudessa.

    Halpis.fi pidättää oikeudet toimitusehtojen muutoksiin.