Lue, miksi kannattaa ostaa käytetty puhelin?


E-waste

Elektronisten laitteiden jatkuvasti lisääntyessä ja yleistyessä myös elektroninen jäte tai tuttavallisemmin "e-jäte" lisääntyy ja on yksi merkittävimpiä tekijöitä ympäristön rasituksen kannalta. Elektroninen jäte syntyy kun esimerkiksi vanha tabletti, tietokone tai puhelin lakkaa toimimasta eikä kyseiselle mallille ole enään saatavissa huoltoa tai varaosia. Näin ollen tuote ei enää aja alkuperäistä tarkoitustaan ja on käyttäjälleen arvoton. Toinen tapa on se, että täysin toimivaa elektorniikkaa jätetään käyttämättä/kierrättämättä. Usein esimerkiksi puhelimet kestävät hyvin usein useita vuosia, mutta ne vaihdetaan täysin syyttä uuteen malliin esimerkiksi vuoden välein. 

Laite tai kone voi muuttua arvottomaksi käyttäjälleen myös nopean kehityksen seurauksena. Esimerkiksi tietokoneet, puhelimet ja niiden oheislaitteet kehittyvät päätä huimaavaa vauhtia. Mitä hienompia laitteita syntyy, voi niiden huoltaminen olla monimutkaisempaa ja aiheuttaa käyttäjälle näin isoja huoltokuluja mikäli laitteen huoltotakuu ei ole enään voimassa tai laitevaurio ei kuulu takuun piiriin. On hyvin todennäköisempää tällöin, että hankitaan uusi laite tilalle ja vanha heitetään menemään. Tässä kohtaa onkin tärkeää muistaa oikein kierrätys. Pienikin ekoteko säästää merkittävästi ympäristöä!

Jäte pilaa ympäristöä

Erityisesti ympäristö kuormittuu tuotteiden valmistuksen, uudelleenkäsittelyn ja hävittämisen aikana jolloin höyryjä, kaasuja ja hiukkasia pääsee ilmaan. Myös nestemäisten jätteiden päästäminen veteen ja viemärijärjestelmiin sekä vaarallisten jätteiden hävittäminen kuormittavat merkittävästi ympäristöä. Sähköisten jätteiden kierrätyksen ja hävittämisen tiukemman sääntelyn lisäksi tarvitaan politiikkaa, joka laajentaa kaikkien sidosryhmien, etenkin tuottajien, vastuuta myyntipisteen ulkopuolella ja tuotteen käyttöiän loppuun saakka.

Kuten aiemmin voitiinkin jo todeta, elektroniikkajätteestä tekee haasteellisen verrattuna muuhun tavanomaiseen jätteeseen se, että se sisältää terveydelle haitallisia materiaaleja sekä myrkyllisiä aineita, joita vapautuu ilmaan jätteen hävitysprosessissa. Toisaalta monet tuotteet sisältävät myös uudelleen hyödynnettäviä ja arvokkaita  materiaaleja jotka talteen kerättynä vähentävät hävitettäväksi päätyvän e-jätteen määrää.

Mistä e-jätettä muodostuu?

E-jätteet koostuvat yleisimmin erilaisista rauta- ja värimetalleista, lasista sekä muoveista ja suurimman osan siitä muodostavat rauta ja teräs. Euroopan direktiivien mukaan e-jäte luokitellaan seuraavasti:

1. Suuret kodinkoneet: jääkaapit, pakastimet, pesukoneet, kuivausrummut, astianpesukoneet, sähköuunit ja keittolevyt, mikroaaltouunit, sähköpuhaltimet ja ilmastointilaitteet.

2. Pienet kodinkoneet: pölynimurit, leivänpaahtimet, hiomakoneet, kahvinkeittimet, hiusten leikkaamiseen ja kuivaamiseen, hammasharjaan ja parranajoon tarkoitetut laitteet.

3. Tietotekniikka (IT) ja tietoliikennelaitteet: keskusyksiköt, pientietokoneet, henkilökohtaiset tietokoneet, kannettavat tietokoneet, muistikirjat, tulostimet, puhelimet ja matkapuhelimet.

4. Kuluttajalaitteet: radiot, televisiot, videokamerat, videonauhurit, stereotallentimet, äänenvahvistimet ja soittimet.

5. Valaistuslaitteet: suorat ja pienikokoiset loistelamput ja erittäin voimakkaat purkauslamput.

6. Sähkö- ja elektroniikkatyökalut: porat, sahat, ompelukoneet, juotosraudat, laitteet sorvaus-, jyrsintä-, hioma-, poraus-, reikien tekemis-, taitto-, taivutus- tai vastaavaan puun ja metallin käsittelyyn.

7. Lelut, vapaa-ajanvarusteet ja urheiluvälineet: sähköjunat tai kilpa-auto-sarjat, videopelit ja sähköelementteillä varustetut urheiluvälineet.

8. Lääketieteelliset laitteet: sädehoitolaitteet, kardiologia, dialyysi, keuhkojen hengityslaitteet, ydinlääkkeet ja analysaattorit.

9. Valvonta- ja valvontalaitteet: savunilmaisimet, lämmityksen säätimet ja termostaatit.

10. Automaattiannostelijat: kuumat ja kylmät juomat ja kaikki laitteet, jotka toimittavat automaattisesti erilaisia ​​tuotteita.

Miten paljon e-jätettä syntyy?

Maailmanlaajuisesti elektroninen jäte muodostaa jo yli 5 prosenttia kaikesta kiinteästä yhdyskuntajätteestä ja määrä kasvaa jatkuvasti elektronisten tuotteiden myynnin kasvaessa sekä laitteiden nopeasti kehittyessä aina paremmiksi. Isojen kansainvälisten yhteisöjen tekemän E-waste monitor 2017 -raportin mukaan jo vuonna 2016 ihminen tuotti 44,7 miljoonaa tonnia eli käsittämättömät 44,7 miljardia kilogrammaa e-jätettä. Vielä huolestuttavampaa on, että kaikesta tuotetusta elektroniikkajäteestä kierrätykseen päätyy vain noin 20 prosenttia. Tämä määrä vastaa noin 120 000 Jumbojet lentokonetta tai 4500 Eiffel tornia!



Tätä vastoin on ehdottoman tärkeää, että käyttäjälleen arvoton laite ei päätyisi suoraan sellaisenaan e-jätteeksi ja hävitettäväksi. Sitä voidaan edistää esimerkiksi seuraavilla keinoilla:

1) Arvokkaan materiaalin hyödyntäminen

Kerätään kaikki hyödynnettävissä oleva materiaali ja aines e-jätteestä minimoiden hävitettäväksi päätyvä materiaali. On esimerkiksi arvioitu, että tonnista e-jätettä saadaan eroteltua noin 30 kertaa enemmän kultaa kuin yhdestä tonnista kultamalmia. 10 kiloa alumiinia puolestaan saadaan talteen e-jätteestä kymmenesosalla siitä energiamäärästä, kuin mitä sen kaivamiseen menisi. Environmental Science & Technology -lehden vuonna 2019 julkaiseman raportin mukaan mineraalien uuttaminen luonnollisista saostumista on 13 kertaa kalliimpaa kuin niiden talteenotto teknologisesta jätteestä uusien laitteiden valmistukseen. Mineraalien, kuten platinan, kuparin ja palladiumin saaminen ei tarkoita pelkästään niiden kaivamista ja käsittelemistä, vaan se vaatii myös valtavia määriä vettä ja energiaa.

Useita metalleja ja metalliseoksia, kuten kuparia, terästä ja alumiinia, on helppo kierrättää. Kierrätys tapahtuu usein metallin uudelleen sulatuksella ja uusien tuotteiden valmistuksella. Prosessi on sitä yksinkertaisempi mitä enemmän metallia on käytettävissä tai jos metalleja ei tarvitse erottaa toisistaan. Esimerkiksi alumiinitölkki on helpompi kierrättää kuin samankokoinen piirilevy, koska alumiinitölkki voidaan sulattaa ja muotoilla uudelleen uusiksi tölkeiksi. Piirilevy sitä vastoin sisältää monia komponentteja ja metalleja, jotka on erotettava toisistaan. Tämä voidaan tehdä murskaamalla piirilevy jauheeksi ja käyttämällä erilaisia menetelmiä, kuten magneettisuutta, ominaispainoa ja kemikaaleja erottamaan metallit, jotka sen jälkeen sulatetaan uudelleen.

Kupari on yksi kierrätyskelpoisimmista metalleista: se säilyttää ominaisuutensa uudelleensulatuksen jälkeen ja sitä on usein saatavilla suuria määriä ilman että erottelua tarvitaan, esimerkiksi sähköjohdoissa. Tästä huolimatta kierrätys kattaa vain noin 30 % maailman jokavuotisesta tarpeesta. Tämä voi johtua siitä, että kuparia käytetään erittäin pitkiä aikoja, jopa useita kymmeniä vuosia. Lähes kaikki aikojen kuluessa maasta louhittu kupari on käytössä juuri nyt tämän päivän yhteiskunnassa. Teräs, jota käytetään muun muassa infrastruktuurissa ja ajoneuvoissa, on maailman eniten kierrätetty materiaali. Noin 650 miljoonaa tonnia terästä saatiin kierrätetystä materiaalista vuonna 2016 (Worldsteel). Teräksen kierrätyksellä voidaan säästää noin 70 % energiaa (Worldsteel) ja vähentää hiilidioksidipäästöjä 58 %:lla (BIR). Yhteensä noin 40 % maailman teräksestä tehdään kierrätetystä materiaalista joka vuosi.


2) Pienlaitteiden uusiokäyttö

Tietokoneiden, tablettien, älypuhelimien ja oheislaitteiden huolto sekä päivitys. Ei heitetä pois pienten käytön jälkien vuoksi vaan annetaan eteenpäin esimerkiksi kirpputorilla tai annetaan läheiselle jolla tarve. Tällä hetkellä jo yhä useampi kauppa ja huoltoliike ottaa vastaan vanhat laitteet tarjoten samalla alennusta uusista vastaavista tuotteista ja huolehtii vanhojen toimitettujen laitteiden kierrättämisestä. Ne joko huolletaan ja päivitetään tai toimitetaan uustuotantoa varten jolloin uudelleen hyödynnettävissä oleva materiaali erotetaan.

Myös uudet keinot laitteiden kierrätyksen innostamiseksi ovat tervetulleita

Ylen vastikään julkaisemassa artikkelissa Aalto-yliopiston professori Ari Jokilaakso kannattaa eritoten älypuhelimille tarkoitettua uudenlaista panttijärjestelmää joka kannustaisi yhä useamman kuluttajan viemään käyttämättömäksi jääneen laitteensa kierrätykseen pientä porkkanaa vastaan. Tällä pystyttäisiin vaikuttamaan merkittävästi hävitettäväksi päätyvän e-jätteen määrää sekä saamaan käyttämättömät laitteet pois pölyttymästä nurkista.

"Nykyisellään laitteiden kierrätyksessä on oma vaivannäkönsä puhtaan omantunnon saamiseksi. Pitää miettiä erikseen, mistä löydän kierrätyspisteen ja milloin menen sinne, kun taas pullonpalautuksessa tätä ei tarvitse miettiä", Jokilaakso sanoo.

Lisäksi kannattaa muistaa seuraavat asiat:

  • Käytä puhelinta/älylaitetta mahdollisimman pitkään ja vie se sen jälkeen kierrätykseen. Puhelimen voi kierrättää minkä tahansa niitä myyvän liikkeen kautta tai sen voi viedä esimerkiksi SER-kierrätyspisteeseen.
  • Osta uuden sijaan käytetty ja huolettu älypuhelin.
  • Saat pidennettyä puhelimen käyttöikää lataamalla sen oikein. Unohda siis yön yli lataaminen! Älypuhelinta ei kannata ladata koskaan aivan täyteen, eikä päästää täysin tyhjäksi. Lataa puhelinta vähän kerrallaan, aina kun mahdollista niin, että virtataso olisi 45-75 prosentin välillä.
  • Suojaa puhelimen näyttö panssarilasilla ja hanki puhelimeen kuoret.

3) Teollisuuden vastuu

Laitteiden valmistaja ja tuottaja pyrkii tarjoamaan pitkäikäisiä elektronisia tuotteita niin, että ne valmistetaan sellaisista materiaaleista joita on mahdollista hyödyntää uudelleen. Myös tuotantoprosessissa ja logistiikassa on hyvä pohtia sitä, kuinka e-jätettä pystytään vähentämään. Nimittäin myös 2-laatuisille tuotteille löytyy ostajakunta kuin että ne pistettäisiin suoraan hävitettäviksi siinä missä myös tehdashuolletuille tuotteille tai kosmeettisia käytön jälkiä sisältäville tuotteille kunhan tuote ajaa sen tarkoitusperän mihin se on tarkoitettukin eri vaatimukset ja säännökset huomioiden. Me Halpiksella haluammekin olla tekemässä tätä muutosta ja rohkaisemassa ihmisiä valitsemaan käytetty laite uuden sijasta. Käytetty laite vastaa täysin samoja tarkoitusperiä, mutta siinä saattaa vain olla pieniä jälkiä käytöstä. 

EU päätökset jätteen vähentämisessä 

Vastikään Euroopan komission julkaistussa eurooppalaisessa vihreässä sopimuksessa asetetaan tärkeysjärjestykseen jätteiden välttämisen tavoitteet. Niihin kuuluu muun muassa mahdollisimman monien tuotteiden valmistaminen helpommin korjattaviksi ja uudelleenkäytettäviksi.

Komissio käynnistää tänä vuonna 2020 toisen kiertotalouden toimintasuunnitelman ja uuden ekologisen suunnittelun työsuunnitelman. Näihin kuuluvat muun muassa lait, joiden avulla älypuhelimemme ja kannettavat tietokoneemme kestävät pidempään.

"On hienoa nähdä jätteiden syntymisen ehkäisemistä vakavasti", sanoi Euroopan ympäristötoimiston (EEB) asetusviranomainen Piotr Barczak. Barczak pani tyytyväisenä merkille komission lupauksen asettaa tavoitteet jätteiden, erityisesti pakkausten, vähentämiselle. Niiden on oltava uudelleenkäytettäviä tai kierrätettäviä vuoteen 2030 mennessä. Korjausoikeus mainitaan strategiassa.

"Korjaus on välttämätöntä, jotta vältetään tuhlaaminen ja vähenevät tuotantoon liittyvät lisääntyvät päästöt", päätteli ETY: n Jean-Pierre Schweitzer.

Mielenkiintoinen näkökohta elektroniikkatuotteiden elinkaaren pidentämisessä on, että kuluttajat yleensä käyvät kauppaa e-tuotteillaan yhä useammin. Monet kuluttajat haluavat ”uusimman”, jos heillä on siihen varaa. Joten suuntaus on, että elektroniikkatuotteet kestävät pidempään, mutta niillä on yleensä enemmän omistajia ennen lopullista jäämistä eläkkeelle.

Onneksi jo moni yhtiö on alkanut selvittämään, mistä saadaan materiaaleja tulevaisuuden elektroniikkaa varten luonnonresursseja säästäen. Kaikki ovat samaa mieltä, että älypuhelimien, tietokoneiden ja muiden vastaavien laitteiden kehittäminen on muuttanut maailmaa myönteisesti. Myös Maailman talousfoorumi ja Greenpeace yhtyvät tähän näkemykseen.

Samalla yhtä mieltä ollaan myös siitä, että tuotantoa on muutettava tulevaisuudessa. Maailman talousfoorumi kuvailee Platform for Accelerating the Circular Economy -raportissaan, miten kaikkien on pakko pyrkiä omalta osaltaan muuttamaan nykyistä kehitystä:

”Meillä kaikilla on merkittävä rooli jätteen vähentämisessä, arvon säilyttämisessä sekä laitteiden taloudellisen ja fyysisen käyttöiän pidentämisessä. Laitteita on myös pystyttävä korjaamaan, käyttämään uudelleen ja kierrättämään.”

Greenpeacen mukaan Fairphonen ja Applen kaltaiset yhtiöt ovat menossa jo oikeaan suuntaan. Ne ovatkin kärjessä Greenpeacen oppaassa vihreämpään elektroniikkaan. Fairphone tarjoaa matkapuhelimia, joiden osia voi tarvittaessa vaihtaa itse, ja Apple palauttaa osan käytetyn tuotteen hinnasta sen kunnosta ja iästä riippuen.

Apple ilmoitti vuonna 2017 menevänsä pidemmälle kuin muut valmistajat ja ryhtyvänsä käyttämään tuotannossaan pelkästään kierrätysmateriaaleja. Yhtiön 2017 Environment Responsibility Report -ympäristövastuuraportissa todetaan näin:

”Tämä kuulostaa oudolta, mutta pyrimme siihen. Siirrymme koko toimitusketjussamme kohti suljettua järjestelmää. Jonakin päivänä pystymme valmistamaan uusia tuotteita pelkästään kierrätysmateriaaleista, myös sinun vanhoista laitteistasi.”

Kun otetaan huomioon, että maailman väkimäärän odotetaan kasvavan edelleen nykyisestä 7,6 miljardista noin 9,8 miljardiin vuonna 2050, meidän on pakko säästää luonnonvaroja ja hyödyntää käytetty e-jäte uustuotannossa. E-jätteestä erotettaessa materiaalia uutta tuotantoa varten on alettu myös kutsumaan nimityksellä "urban mining". Kuten aiemmin voitiin todeta, se säästää merkittävästi luonnonvaroja, ympäristöä ja ilmastoa sekä myöskin energiaa.

Käytetty ja huollettu laite tuo myös muita etuja ympäristön säästämisen lisäksi 

Otetaanpa vielä tarkasteluun eräs seikka. Jos kerta e-jätteestä eri metallien ja materiaalien erottaminen on edullisempaa ja vähemmän ympäistöä rasittavampaa kuin niiden louhintaprosessi kaikkine alku- ja loppuvaiheineen ja kun kerta e-jätettä muodostuu niin paljon niin eikö se voisi lisätä myös mittavan määrän uusia työllisyys ja liiketoimimahdollisuuksia? Kyllä! Elektronisten laitteiden kierrätys ei vain paranna ympäristön laatua, vaan tuo myös muita etuja. Kansainvälinen televiestintäliitto (ITU) katsoo, että oikein kierrätettynä e-jäte voisi luoda mahdollisuuksia, joiden arvo on yli 62,5 miljardia dollaria vuodessa, ja luoda miljoonia uusia työpaikkoja maailmanlaajuisesti. Tätä silmällä pitäen sekä tämä organisaatio (ITU) että YK ovat asettaneet tavoitteekseen mm. kasvattaa maailmanlaajuista kierrätystä 30 prosenttiin

Halpis.fi tarjoaa Suomen suurimman valikoiman erilaisia käytettyjä laitteita! 

Käytetyt puhelimet, tabletit & tietokoneet

Me Halpiksella haluamme olla edelläkävijöitä elektroniikan kiertokulussa sekä tarjoamme mahdollisuuden kuluttajille tehdä entistä ekologisempia ja edullisia valintoja! Löydät meiltä laajan valikoiman hyvälaatuisia ja uudenveroisia käytettyjä älylaitteita jotka ovat peräisin esimerkiksi erilaisista tuoteylijäämäeristä sekä myymättä jääneistä tai tehdashuolletuista tuotteista koostetuista eristä suoraan tehtailta ja niiden toimittajilta. Tarjoamme kaikille tuotteille 14 vuorokauden vaihto -ja palautusoikeuden sekä 12kk takuunOstaminen on näin aina turvallista. Jos käytettyyn laitteeseen tulee takuunalainen vika 12kk aikana, niin laite korjataan veloituksetta tai vaihdetaan veloituksetta uuteen vastaavaan laitteeseen vähintään saman kuntoluokan ja ominaisuudet omaavaan. Esimerkiksi jos tuotenimikkeeltään iPhone 7 ”hyvä” 32GB hopea malliin tulee ongelma, niin takuussa se vaihdetaan vähintään samaan vastaavaan, mutta se saattaa myös olla, vaikka iPhone 7 ”erinomainen” 128GB hopea.


Hankkimalla käytetyn tuotteen voit säästää jopa satoja euroja verrattuna uuteen vastaavaan ja samalla olet omalta osaltasi mukana ehkäisemässä ilmastonmuutosta ja ympäristön rasittumista. Uuden elektroniikan valmistus sitoo merkittävästi raaka-aineita ja puolestaan e-jätteen hävittäminen lisää merkittävästi haitallisia päästöjä. Siksi onkin tärkeää, että voimme uusiokäyttää mahdollisimman paljon tuotteita, tehokkaasti!

Käytetyt Android puhelimet

Käytetyt iPhone puhelimet


Posti
Pikkupaketti3,99€
Postipaketti7,99€
Kotiinkuljetus 18,99€
Matkahuolto
Bussipaketti8,99€
Pikapaketti19,99€
Kotijakelu19,99€
Maksutavat
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä

Tilaukset tehdään kotisivuillamme olevan ostoskorin avulla ja tilaukset maksetaan Paytrailin tai Klarna-maksupalvelun avulla. Tilaukset puhelimen tai sähköpostin välityksellä eivät ole turvallisuussyistä mahdollisia. Alle 18-vuotiaan on pyydettäessä annettava huoltajansa yhteystiedot, jotta voimme varmistaa huoltajan suostumuksen kauppaan. Hyväksymällä toimitusehdot hyväksyt Halpis Group Oy:n tietosuojaselosteen.

Asiakkaan tarkastusvelvollisuus

Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen vastaanotettuaan sen ja tutustumaan tuotteen käyttöohjeisiin ja -ehtoihin ennen käyttöönottoa. Mikäli tässä tarkastuksessa havaitaan tuotteessa jotakin vikaa, on asiakkaan välittömästi (viimeistään viikon kuluttua tuotteen vastaanottamisesta) otettava yhteyttä sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi. Jos vika on ilmennyt tässä tarkastuksessa ja viasta ilmoitetaan kuitenkin vasta myöhemmin, takuu ei välttämättä korvaa ongelmaa, koska siitä ei ilmoitettu ajoissa.

Takuuehdot

Tuotteillamme on aina vähintään 12kk kuukauden takuu, mutta takuuaika kannattaa aina tarkistaa tuotekuvauksesta. Muutamilla malleilla takuu on 24kk. Takuu alkaa aina ostohetkestä (Postin ja Matkahuollon kautta toimitettavat tuotteet). Jos viallinen tuote vaihdetaan vastaavanlaiseen tuotteeseen, takuu ei ala uudestaan, vaan korvattavan tuotteen takuu jatkuu loppuun asti. Takuumme ei kuitenkaan korvaa normaalia kulumista ja käyttäjästä johtuvia vikoja kuten:

  • Vesivahinkoja tai asiakkaan virheistä aiheutuneita vikoja. Vaikka valmistaja ilmoittaisi sivuillaan tuotteen kestävän vettä, kaikki kosteusvauriot puhelimille/tabletille/tietokoneelle/muulle laitteelle on aina rajattu takuun ulkopuolelle
  • Näytön fyysisiä hajoamisia
  • Ohjelmistovikoja
  • Jos laite on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan
  • Normaalia kulumista
  • Puhelin on fyysisesti avattu itse/kolmannen osapuolen toimesta
  • Tuotteen vahingoittuminen Postissa lähettäjän huolimattomuuden vuoksi
  • Mikäli IMEI tai sarjanumero on poistettu/raaputettu lukukelvottomaksi
  • Muut välilliset ja taloudelliset vahingot
  • Rungon vääntyminen
  • Jos tuotetta on yritetty huoltaa/korjata asiakkaan itsensä tai kolmannen osapuolen toimesta, emme myöskään korvaa mahdollisia kolmannelle osapuolelle maksettuja huoltokustannuksia, sillä kaikki huollot tehdään aina meillä
  • Omien tiedostojen häviäminen
  • Takuumme raukeaa kokonaisuudessaan silloin, jos laite on kokenut jonkin edellä mainituista fyysisitä vahingoista 

Takuukorjauksessa voi mennä tarvittavasta korjauksesta riippuen parista päivästä muutamaan viikkoon. Takuu ei korvaa fyysisiä vahinkoja, joiden voidaan olettaa aiheutuneen käyttäjän toiminnasta. Jos tuotteessa ilmenee vikaa, on siitä ilmoitettava mahdollisimman nopeasti. Jos viallista tuotetta käytetään, eikä sen viasta ilmoiteta ajoissa, mahdolliset viasta johtuneet muut viat ja/tai ongelmat eivät tällöin kuulu takuuseen, koska ongelmasta ei ole informoitu ajoissa. Mikäli tuote lähetetään huoltoon ja ilmenee, ettei vika kuulu takuun piiriin, voidaan tarkastuksesta peritä 20 euron postikulut. 

Takuuhuollot tehdään aina meillä (Huoltajana Halpis Group Oy), eikä tuotteita voi viedä takuuhuoltoon kolmannelle osapuolelle eikä tuotteita voi huoltaa Applen omaan takuuseen, koska se ei koske näitä. Emme korvaa mitään kolmannelle osapuolelle maksettuja huoltokustannuksia. Emme lähetä takuuhuollon ajaksi korvaavaa puhelinta emmekä tee vaihtoa toiseen laitteeseen ennen kuin huollettava, viallinen puhelin on vastaanotettu huollossamme. Viallisia tuotteita ei suoraan vaihdeta toiseen vastaavaan, vaan se ensisijaisesti pyritään korjaamaan. Mikäli korjausta ei pystytä tekemään kohtuullisessa ajassa, laite vaihdetaan toiseen vastaavaan malliin. Halpis Group Oy pidättää oikeuden tarkistaa laitteissa ilmoitetut viat ja se voi kestää 3-7 työpäivää. Mahdollinen maksun palautus (tilauksen perumisen yhteydessä) tehdään vasta tarkistuksen jälkeen. Ostamalla tuotteen ja lähettämällä tuotteen takuuhuoltoon hyväksyt edellä mainitut takuuehdot ja asiakas on myös velvollinen tutustumaan näihin takuuehtoihin, ennen tuotteen käyttöönottoa. Takuu ei koske akkua, mikäli testien perusteella sen kunto on 80% tai enemmän, verrattuna alkuperäiseen vastaavaan tasoon. Huom! Ota talteen kaikki haluamasi kuvat ja muut tiedostot, sillä nollauksen ja laitevaihdon yhteydessä tiedot katoavat. Emme vastaa mistään nollauksen tai laitevaihdon yhteydessä hävinneistä tiedostoista, joten on tärkeää ottaa ne talteen, ennen lähetystä meille!

Takuuhuolloissa laitteisiin voidaan vaihtaa osia, kuten akku tai näyttö. Tietyt mallit/merkit voivat ohjelmistossa ilmoittaa, että laite ei tunnista osaa Applen alkuperäiseksi. Apple on lukinnut näytöissä ja muissa vaihdetuissa osissa olevan piirilevyn datan jonka vuoksi vain Applen valtuuttaman liikkeet pystyvät poistamaan ilmoituksen. Ilmoituksesta huolimatta kaikki laitteet toimivat normaalisti. Ilmoitus poistuu 15 päivän kuluttua, jonka jälkeen sen löytää asetuksista. Ostamalla tuotteen hyväksyt sen, että takuuhuolloissa laitteisiin voidaan vaihtaa osia ja ne saattavat ilmoittaa kyseisen, edellä mainitun ilmoituksen. 

Palautusoikeus

Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Mikäli tilaukseen on luvattu veloituksetta mukaan tuotteita ja kyseisiä veloituksetta luvattuja tuotteita ei palauteta muun tilauksen perumisen yhteydessä, on myyjällä oikeus veloittaa näistä veloituksetta annetuista, palauttamattomista tuotteista sen hetkinen hinta, joka on sivuolla listattuna. Hinta otetaan huomioon asiakkaalle palautettavassa summassa. Tilauksesta maksettu summa palautetaan alkuperäiselle maksutavalle (tai Klarna lasku hyvitetään) 3-7 päivän kuluttua siitä, kun tuote on vastaanotettu. Summaa ei palauteta ennen, kuin laite on otettu meillä vastaan ja tarkistettu, että se täyttää palautuksen ehdot, kuten esimerkiksi se, että Apple ID/Gmail tunnukset on poistettu. 

Rajoitukset palautusoikeudessa

Sähköpostiin digitaalisesti toimitetuilla tuotteilla, kuten erilaisilla ohjelmistoilla ei niiden luonteensa vuoksi ole vaihto- tai palautusoikeutta, kun tuote on toimitettu. Varmista ennen ostamista, että kyseinen tuote sopii tarkoitukseesi. Voit tarvittaessa varmistaa sen asiakaspalvelustamme asiakaspalvelu@halpis.fi. Puhelimista ja tableteista tulee olla poistettuna kaikki tilitiedot ja tunnukset. Tuotetta ei voida palauttaa, mikäli siinä on käyttäjätiedot, kuten Googlen Gmail tili tai Applen Apple ID tunnus. Tunnukset on poistettava ennen lähetystä takaisin. Lisätietoja tunnusten poistamisesta täältä. Mikäli lähetät tuotteen jossa on tunnukset, pääsykoodi tai jokin salasana paikoillaan, perimme oikeuden veloittaa nollauksesta aiheutuvat kohtuulliset (10 euroa) kustannukset. Mikäli tuote joudutaan lähettämään sinulle takaisin, perimme 20 euroa postikuluista. Voit myös kysyä apua asiakaspalvelustamme sähköpostilla osoitteesta asiakaspalvelu@halpis.fi.

HUOM! Muistathan poistaa puhelimeen/tablettiin/tietokoneeseen mahdollisesti asettamasi tunnukset (Apple ID, Gmail, Windows) sekä salasanat. Pelkkä nollaus EI poista tunnuksia, vaan ne täytyy erikseen poistaa puhelimen asetuksista. Mikäli lähetät tuotteen jossa on tunnukset, pääsykoodi tai jokin salasana paikoillaan tilausta ei voi perua, ennen kuin tunnukset on poistettu. Apua saat tarvittaessa myös asiakaspalvelustamme. Mikäli et pääse puhelimen asetuksiin, voit poistaa ne myös kirjautumalla iCloudiin, ohjeet tässä https://support.apple.com/fi-f...

Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi nappikuulokkeet. Jos tuotteessa on havaittavissa selkeä virhe, se kuuluu takuuseen ja se vaihdetaan vastaavaan/korjataan. Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruutusoikeutta, jos se on erityisesti ostajan toivomuksesta valmistettu, tilattu tai muokattu hyödyke, kun työn suorittaminen on ehditty aloittaa tai juuri asiakasta varten hankittavan tuotteen ostotilaus on valmistunut. Mikäli olet tilannut uuden laitteen (joka on luokituksessa kunnolla "uusi") tulee laitteen olla käyttämätön ja mukana tulee olla kaikki myyntipakkauksessa olleet tarvikkeet. Käyttämätön tarkoittaa esimerkiksi sitä, että laitteessa olevat muovit, suojat yms. on oltava paikoillaan ja virheettömiä. Voit myös ajatella niin, että mikäli tilaisit tuotteen uudelleen luokituksella uusi ja saisit paketissa kyseisen (sinulla nyt olevan) tuotteen, onko se mielestäsi siinä kunnossa, kun voit olettaa uuden tuotteen olevan. Jos tuotteita on käytetty eikä se ole enää samassa kunnossa kuin saapuessa asiakkaalle, on asiakas velvollinen korvaamaan tuotteen hinnasta kohtuullisen arvonalentumisen, joka katsotaan aina tapauskohtaisesti. Lue ensin huolellisesti palautus- ja vaihtamisehdot

Tilattaessa yrityksen nimiin (Y-tunnuksen omaava tilaaja)

Jos annat tilausta tehdessäsi yrityksen nimen ja Y-tunnuksen katsomme, että tilaaja on yritys ja tällöin kuluttajansuojalaki ei päde, jolloin laitteella ei ole 14 vuorokauden vaihto- tai palautusoikeutta. Tällöin sopimuksessa noudatetaan kauppalakia ja sopimus on sitova eikä sitä voi purkaa ilman painavaa syytä. Ennen kuin teet tilauksen Y-tunnukselle, varmista että tuote on varmasti oikea, sillä tilaamalla Y-tunnukselle hyväksyt nämä ehdot ja näin ollen tuotteella ei ole vaihto- tai palautusoikeutta. Joten ennen näiden ehtojen hyväksymistä (=tilauksen maksamista) varmista, että tuote on juuri se jonka tarvitset. Tilaamalla ja maksamalla (myös laskutussopimus Klarnan kanssa) hyväksyt ja vahvistat lukeneesi nämä ehdot ja ymmärrät, että sinulla ei ole vaihto- ja palautusoikeutta, sillä kauppaan sovelletaan kauppalakia ja tilauksen peruminen vaatii painavan syyn. Halpis Group Oy:llä on oikeus periä sopimuksen purkamisesta mahdolliset kustannukset (kuten postikulut lähetyksestä Y-tunnuksen omaavalle taholle ja takaisin). Postikulut ovat aina vähintään 20 euroa. Mikäli olet vähänkään epävarma, älä tilaa tuotetta ennen, kuin olet varmistanut sen soveltuvuuden. 

Ilmoitettava halusta perua kauppa

Asiakkaan on ilmoitettava halustaan palauttaa tai perua tilaus, parhaiten ilmoitus onnistuu lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi. Emme vastaa asiakkaan laiminlyönneistä aiheutuneista mahdollisista laskujen muistutusmaksuista tai muista maksuista, joita aiheutuu, kun asiakas ei peruuta tilaustaan oikealla tavalla. Tilauksen peruminen on maksutonta kun käytät palautustunnusta. Mikäli et käytä palautustunnusta ja maksat palautuksen itse, emme hyvitä postikuluja itse maksetusta palautuksesta. Mikäli meihin ei olla yhteydessä ja tilaus palautetaan väärään osoitteeseen, tässä tapauksessa pidätämme oikeuden oikeuden Postikulujen (10 euroa) perimiseen siitä, että tuote lähetetään myyjän toimesta oikeaan paikkaan.

Tutustumisoikeus

Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotteen normaali käyttäminen tarkoittaa kaupan peruutusoikeuden menettämistä. Etenkin laitteissa olevat naarmut, joita ei tule normaalista käytöstä, kun laitteeseen tutustutaan. Käyttöönotolla tarkoitetaan esimerkiksi sovellusten lataamista, urheilemista vaatteissa ja muuta, mitä ei myymälässäkään tehdä. Jälkien ja kulumisen osalta poikkeuksen muodostavat käytetyt laitteet, joissa saattaa olla jo saapuessaan jälkiä ja kulumaa. Näissä laitteissa palautusoikeus on normaalisti voimassa. Puhelimet, tabletit ja tietokoneet on aina luokiteltu omaan luokkaansa ja jos palautuksessa laite merkittävästi eroaa luokastaan, kuten vaikka näyttö on rikki tai siinä on halkeama, jota ei alun perin ollut, tuotetta ei voi palauttaa. Mikäli tuote ei ole jälleenmyyntikunnossa tai asiakas on laiminlyönyt huolenpito velvollisuutensa, voidaan asiakkaalta periä tuotteen arvonalentuminen aina tuotteen täyteen hintaan asti. Tuotteen arvonalentuminen määritellään aina tapauskohtaisesti sillä perusteella, mikä laitteen sen hetkinen myyntihinta olisi. 

Tuotteen vaihtaminen peruminen tai lähettäminen huoltoon

Kun palautat tai vaihdat toimivan tuotteen, toimi seuraavasti:

1. Pakkaa tuote hyvin, mielellään alkuperäiseen laatikkoon. Jos sitä ei ole saatavilla, käytä jotain muuta vastaavaa laatikkoa tai pakkausta.

2. Kirjoita paketin päälle osoite: Halpis Group Oy, c/o Verkkologistiikka, Taalintehtaankatu 4 20750 Turku, Sopimustunnus 659 959, ASIAKASPALAUTUS.

3. Kirjoita lähettäjän tiedot paketin vasempaan yläkulmaan.

4. Vie paketti lähimpään Postiin.

5. Huom! Ota talteen kaikki haluamasi kuvat ja muut tiedostot, sillä nollauksen ja laitevaihdon yhteydessä tiedot katoavat. Emme vastaa mistään nollauksen tai laitevaihdon yhteydessä hävinneistä tiedostoista, joten on tärkeää ottaa ne talteen, ennen lähetystä meille!

Jos haluat lähetyksestä kuitin, tulee paketti viedä aina postin palvelupisteelle. Suurin yhteenlaskettu koko on (pituus + leveys + paksuus) 90 senttiä. Jos palautuksesi on yli 2kg painoinen se tulee lähettää pakettina. Lisätietoja löydät tarvittaessa Postin sivuilta.

Kun lähetät tuotteen huoltoon tai palautat viallisen tuotteen, toimi seuraavasti:

1. Pakkaa tuote hyvin, mielellään alkuperäiseen laatikkoon. Jos sitä ei ole saatavilla, käytä jotain muuta vastaavaa laatikkoa tai pakkausta.

2. Kirjoita paketin päälle osoite: Halpis Group Oy, Saksalanraitti 122, 48810 Kotka, Sopimustunnus 635 922, ASIAKASPALAUTUS

3. Kirjoita lähettäjän tiedot paketin vasempaan yläkulmaan.

4. Vie paketti lähimpään Postiin.

5. Huom! Ota talteen kaikki haluamasi kuvat ja muut tiedostot, sillä nollauksen ja laitevaihdon yhteydessä tiedot katoavat. Emme vastaa mistään nollauksen tai laitevaihdon yhteydessä hävinneistä tiedostoista, joten on tärkeää ottaa ne talteen, ennen lähetystä meille! 

Tuotteen vaihtaminen ja lähetys huoltoon on maksutonta. Lähettäminen vain Postin kautta. Kirjeenä (alle 2kg) lähetettäessä pakettiin tulee kirjoittaa Postin sopimustunnus (tunnus vaihtelee riippuen, lähetätkö tuotteen palautettavaksi vai huoltoon, katso tarkemmin yltä) ja "ASIAKASPALAUTUS", jolloin lähetys on ilmainen. Alle 3cm paksuiset kirjeet voi jättää suoraan kirjelaatikkoon ja tätä suuremmat tulee viedä postin palvelupisteelle. Huomioithan, että Halpis.fi ei vastaa kuljetuksen aikana hävinneistä tuotteista. Muistathan siis ottaa mahdollisen koodin talteen (löytyy kuitista) sekä pakata tuotteen hyvin, ettei se kärsi matkan aikana vahinkoja.

Lähetys huoltoon - takuuseen kuulumaton vika

Jos lähetät laitteen huoltoon ilman, että kyseinen vika kuuluu laitteen takuuseen, voimme periä tilauksen postikulut (20 euroa) tuotteen takaisin lähettämisen yhteydessä. Postikulut on maksettava ennen, kuin tilaus lähetetään takaisin. Takuuseen kuulumattomia vahinkoja ovat esimerkiksi fyysiset vauriot, ohjelmiston ongelmat sekä ongelmat 3. osapuolisen sovelluksien kanssa.

Tuotteiden akut ja muut osat 

Laitteisiin on voitu vaihtaa osia, kuten akku tai näyttö. Tietyt mallit/merkit voivat ohjelmistossa ilmoittaa, että laite ei tunnista osaa Applen alkuperäiseksi. Apple on lukinnut näytöissä ja muissa vaihdetuissa osissa olevan piirilevyn datan jonka vuoksi vain Applen valtuuttaman liikkeet pystyvät poistamaan ilmoituksen. Ilmoituksesta huolimatta kaikki laitteet toimivat normaalisti. Ilmoitus poistuu 15 päivän kuluttua, jonka jälkeen sen löytää asetuksista. Takuuhuolloissa laitteeseen voidaan myös vaihtaa osia ja silloin kyseinen ilmoitus myös saattaa tulla. Ostamalla tuotteen hyväksyt sen, että laitteeseen on voitu vaihtaa osia ja laite voi antaa kuvatun mukaisen ilmoituksen. 

Tietosuoja

Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimittamiseen tai siinä esiintyvien epäselvyyksien tutkimiseen. Annettuun sähköpostiosoitteeseen voidaan lähettää uutiskirje ja muita tarjouksia, mikäli asiakas on tähän tilauksen yhteydessä suostunut. Tiedot säilyvät Halpis Group Oy:n tietokannassa, eikä tietoja luovuteta kolmannelle osapuolelle. Kaupassamme on käytössä SSL-suojaus, joka suojaa selaimen yhteyden kauppaamme. Tämä tekee ostoksien tekemisestä turvallisempaa.

Maksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Paytrailin yhteystiedot:

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä

Paytrailin maksupalvelun kautta voit maksaa verkkopankissa (Nordea, DanskeBank, S-Pankki, POP-Pankki, Säästöpankki, Oma SP, Ålandsbanken, Osuuspankki, Handelsbanken ja Aktia). Voit maksaa myös mobiilimaksutavoilla (MobilePay, Pivo ja Siirto) sekä kortilla (Visa, Visa Electron ja Mastercard)

Tarjoamme mahdollisuuden maksaa myös laskulla ja osamaksulla. Laskutuspalvelun tarjoaa Klarna Bank AB, Headquarters: Stockholm, Sweden. All rights reserved. Klarna Bank AB (publ). Sveavägen 46, 111 34 Stockholm. Organization number: 556737-0431. Kaikki laskulla ja osamaksulla tehdyt tilaukset on aina maksettava suoraan Klarnalle. Ostamalla Klarna AB:n kautta, hyväksyt Klarnan maksuehdot.

Kaikille käyttäjille

Klarnan shoppailupalvelu

Klarnas Shoppingtjänst

Klarnan tietosuojaseloste

Klarnas dataskyddspolicy

Maksa myöhemmin

Maksa myöhemmin

Betala senare

Luotot

Klarnan yleiset luottosopimusehdot

Klarnas allmänna kreditavtalsvillkor

Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot

Standardiserad europeisk konsumentinformation

Maksa Klarnalla

One-time Card Shopping Service

Villkor för transaktioner med engångskort

Toimitusaika

Varastotuotteiden toimitusaika on 1-3 arkipäivää. Mikäli tuotetta ei ole varastossa, on sen toimitusaika ilmoitettu tuotteen kohdalla erikseen. Voit varmistaa toimitusajan myös asiakaspalvelustamme. Kaikki ennen kello 14.00 tehdyt varastossa olevien tuotteiden tilaukset lähetetään saman päivän aikana. Halpis Group Oy ei ole vastuussa vaikutuspiiriemme ulkopuolelta tulevista viivästyksistä toimitusaikoihin. Jos lähetys viivästyy merkittävästi aiheutuneiden viivästysten johdosta, voit olla yhteydessä Itella Posti Oyj:hin tai Matkahuoltoon. Emme korvaa kyseisistä viivästyksistä aiheutuneita haittoja, vaan korvauksista vastaa Posti Oyj tai Matkahuolto.

Toimitustapa

Toimitamme tuotteet vain Postin tai Matkahuollon kautta. Emme tarjoa tuotteille noutomahdollisuutta. Tuotteet voit tilata Postin Postipakettina, haluamaasi noutopisteeseen tai Kotipakettina suoraan kotiin. Matkahuollon kautta voit tilata Bussipakettina tai Pikapakettina valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen. Jos tuote tilataan pikapakettina, se käsitellään silti normaalisti, eikä sitä siirretä pakkauksessa muiden edelle. Pikapaketti käsiteellään Matkahuollon toimesta pikana. Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet lähetetään suoraan sähköpostiin 48 tunnin kuluttua tilauksesta.

Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet

Osa tuotteistamme saattaa olla digitaalisessa muodossa, kuten ohjelmistot ja pelit. Asiakkaalle ei tällöin toimiteta laiinkaan fyysistä tuotetta, vaan koodi tai koodin sisältävä kuva lähetetään asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Koodeja ei lähetetä erikseen pyydettyyn osoitteeseen. Sähköpostiosoitteen on oltava voimassa oleva, ja emme vastaa kadonneista sähköpostiviesteistä. Tuotteilla ei ole kuluttajansuojalain mukaista 14 päivän vaihto- ja palautusoikeutta. Tuotteet voidaan käyttää ainoastaan kerran, joten olethan varma tilausta tehdessäsi, että tietokoneesi täyttää kaikki tuotteen minimivaatimukset. Palautusoikeuden eväämisestä huolimatta takaamme kaikkien digitaalisten tuotteiden aitouden ja toimivuuden.

Vastuunrajoitus 

Halpis Group Oy ei vastaa mistään välillisistä kustannuksista jotka ovat esimerkiksi jonkin vahingon seurausta tai voittojen menetyksiä. Halpis Group Oy:n asiakasta kohtaan oleva kokonaisvastuu (esimerkiksi vastuu vioista ja niiden aiheuttamista menetyksistä) rajoittuu tekemäsi tilauksen yhteydessä maksamaasi kokonaishintaan. Halpis Grup ei myöskään ole velvoitettu toimittamaan tuotteiden alkuperäisiä ostokuitteja, vaikka valmistajan takuu olisikin voimassa. Joidenkin laitteiden osalta voidaan vaatia erilaisia tunnuksia, kuten Apple ID tai Googlen Gmail tunnus. Asiakas on itse vastuussa käyttämistään tunnuksista, niihin tallennetuista tiedoista ja salasanoista. Et saa käyttää toisen tunnuksia ilman kyseisen tilinomistajan lupaa. Halpis Group ei ole missään vastuussa siitä, joka aiheutuu tässä mainittujen velvollisuuksien laiminlyönnistä. Emme ole vastuussa unohtuneista ID tunnuksista tai kadonneista/unohtuneista salasanoista. 

Lahjakortit

Lahjakortti on voimassa 12 kuukautta siitä hetkestä, kun se on toimitettu. Lahjakorttia ei voi vaihtaa rahaksi, eikä lahjakortista makseta rahaa takaisin. Lahjakortilla ei voi ostaa toista lahjakorttia, eikä lahjakortin voimassaoloaikaa voi pidentää. Kadonnutta lahjakorttia ei korvata, joten pidä sähköposti ja lahjakortti tallessa.

Rekisteriseloste

Henkilötietolain (523/1999) 10§:n ja 24§:n mukainen rekisteriseloste. Rekisterin pitäjä on Halpis Group Oy, Saksalanraitti 122, 48810 Kotka. Rekisterin pitämisen perusteena on Halpis.fi verkkokaupan asiakkaaksi rekisteröitynyt tai Halpis.fi verkkokaupasta tavaraa ostanut henkilö. Käyttötarkoitus on tilausten arkistointi, käsittely sekä asiakassuhteen hoitaminen. Tieoja voidaan käyttää Halpis.fi verkkokaupan kehittämiseen. Rekisteritietoja ei luovuteta ulkopuolisille vaan ne ovat ainoastaan Halpis.fi verkkokaupan käytettävissä

Muuta

Kaikki hinnat sisältävät verot ja muut maksut, mutta toimitus on aina erikseen. Pidätämme oikeuden korjata hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe ja hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon nähden. Riitatapaukset ratkaistaan Kotkan käräjäoikeudessa. Halpis Group Oy pidättää oikeudet toimitusehtojen muutoksiin.

Tekemällä tilauksen, vahvistat lukeneesi, ymmärtäneesi ja hyväksyneesi yllä mainitut ehdot.