Lue, miksi kannattaa ostaa käytetty puhelin?


E-waste

Elektronisten laitteiden jatkuvasti lisääntyessä ja yleistyessä myös elektroninen jäte tai tuttavallisemmin "e-jäte" lisääntyy ja on yksi merkittävimpiä tekijöitä ympäristön rasituksen kannalta. Elektroninen jäte syntyy kun esimerkiksi vanha tabletti, tietokone tai puhelin lakkaa toimimasta eikä kyseiselle mallille ole enään saatavissa huoltoa tai varaosia. Näin ollen tuote ei enää aja alkuperäistä tarkoitustaan ja on käyttäjälleen arvoton. Toinen tapa on se, että täysin toimivaa elektorniikkaa jätetään käyttämättä/kierrättämättä. Usein esimerkiksi puhelimet kestävät hyvin usein useita vuosia, mutta ne vaihdetaan täysin syyttä uuteen malliin esimerkiksi vuoden välein. 

Laite tai kone voi muuttua arvottomaksi käyttäjälleen myös nopean kehityksen seurauksena. Esimerkiksi tietokoneet, puhelimet ja niiden oheislaitteet kehittyvät päätä huimaavaa vauhtia. Mitä hienompia laitteita syntyy, voi niiden huoltaminen olla monimutkaisempaa ja aiheuttaa käyttäjälle näin isoja huoltokuluja mikäli laitteen huoltotakuu ei ole enään voimassa tai laitevaurio ei kuulu takuun piiriin. On hyvin todennäköisempää tällöin, että hankitaan uusi laite tilalle ja vanha heitetään menemään. Tässä kohtaa onkin tärkeää muistaa oikein kierrätys. Pienikin ekoteko säästää merkittävästi ympäristöä!

Jäte pilaa ympäristöä

Erityisesti ympäristö kuormittuu tuotteiden valmistuksen, uudelleenkäsittelyn ja hävittämisen aikana jolloin höyryjä, kaasuja ja hiukkasia pääsee ilmaan. Myös nestemäisten jätteiden päästäminen veteen ja viemärijärjestelmiin sekä vaarallisten jätteiden hävittäminen kuormittavat merkittävästi ympäristöä. Sähköisten jätteiden kierrätyksen ja hävittämisen tiukemman sääntelyn lisäksi tarvitaan politiikkaa, joka laajentaa kaikkien sidosryhmien, etenkin tuottajien, vastuuta myyntipisteen ulkopuolella ja tuotteen käyttöiän loppuun saakka.

Kuten aiemmin voitiinkin jo todeta, elektroniikkajätteestä tekee haasteellisen verrattuna muuhun tavanomaiseen jätteeseen se, että se sisältää terveydelle haitallisia materiaaleja sekä myrkyllisiä aineita, joita vapautuu ilmaan jätteen hävitysprosessissa. Toisaalta monet tuotteet sisältävät myös uudelleen hyödynnettäviä ja arvokkaita  materiaaleja jotka talteen kerättynä vähentävät hävitettäväksi päätyvän e-jätteen määrää.

Mistä e-jätettä muodostuu?

E-jätteet koostuvat yleisimmin erilaisista rauta- ja värimetalleista, lasista sekä muoveista ja suurimman osan siitä muodostavat rauta ja teräs. Euroopan direktiivien mukaan e-jäte luokitellaan seuraavasti:

1. Suuret kodinkoneet: jääkaapit, pakastimet, pesukoneet, kuivausrummut, astianpesukoneet, sähköuunit ja keittolevyt, mikroaaltouunit, sähköpuhaltimet ja ilmastointilaitteet.

2. Pienet kodinkoneet: pölynimurit, leivänpaahtimet, hiomakoneet, kahvinkeittimet, hiusten leikkaamiseen ja kuivaamiseen, hammasharjaan ja parranajoon tarkoitetut laitteet.

3. Tietotekniikka (IT) ja tietoliikennelaitteet: keskusyksiköt, pientietokoneet, henkilökohtaiset tietokoneet, kannettavat tietokoneet, muistikirjat, tulostimet, puhelimet ja matkapuhelimet.

4. Kuluttajalaitteet: radiot, televisiot, videokamerat, videonauhurit, stereotallentimet, äänenvahvistimet ja soittimet.

5. Valaistuslaitteet: suorat ja pienikokoiset loistelamput ja erittäin voimakkaat purkauslamput.

6. Sähkö- ja elektroniikkatyökalut: porat, sahat, ompelukoneet, juotosraudat, laitteet sorvaus-, jyrsintä-, hioma-, poraus-, reikien tekemis-, taitto-, taivutus- tai vastaavaan puun ja metallin käsittelyyn.

7. Lelut, vapaa-ajanvarusteet ja urheiluvälineet: sähköjunat tai kilpa-auto-sarjat, videopelit ja sähköelementteillä varustetut urheiluvälineet.

8. Lääketieteelliset laitteet: sädehoitolaitteet, kardiologia, dialyysi, keuhkojen hengityslaitteet, ydinlääkkeet ja analysaattorit.

9. Valvonta- ja valvontalaitteet: savunilmaisimet, lämmityksen säätimet ja termostaatit.

10. Automaattiannostelijat: kuumat ja kylmät juomat ja kaikki laitteet, jotka toimittavat automaattisesti erilaisia ​​tuotteita.

Miten paljon e-jätettä syntyy?

Maailmanlaajuisesti elektroninen jäte muodostaa jo yli 5 prosenttia kaikesta kiinteästä yhdyskuntajätteestä ja määrä kasvaa jatkuvasti elektronisten tuotteiden myynnin kasvaessa sekä laitteiden nopeasti kehittyessä aina paremmiksi. Isojen kansainvälisten yhteisöjen tekemän E-waste monitor 2017 -raportin mukaan jo vuonna 2016 ihminen tuotti 44,7 miljoonaa tonnia eli käsittämättömät 44,7 miljardia kilogrammaa e-jätettä. Vielä huolestuttavampaa on, että kaikesta tuotetusta elektroniikkajäteestä kierrätykseen päätyy vain noin 20 prosenttia. Tämä määrä vastaa noin 120 000 Jumbojet lentokonetta tai 4500 Eiffel tornia!



Tätä vastoin on ehdottoman tärkeää, että käyttäjälleen arvoton laite ei päätyisi suoraan sellaisenaan e-jätteeksi ja hävitettäväksi. Sitä voidaan edistää esimerkiksi seuraavilla keinoilla:

1) Arvokkaan materiaalin hyödyntäminen

Kerätään kaikki hyödynnettävissä oleva materiaali ja aines e-jätteestä minimoiden hävitettäväksi päätyvä materiaali. On esimerkiksi arvioitu, että tonnista e-jätettä saadaan eroteltua noin 30 kertaa enemmän kultaa kuin yhdestä tonnista kultamalmia. 10 kiloa alumiinia puolestaan saadaan talteen e-jätteestä kymmenesosalla siitä energiamäärästä, kuin mitä sen kaivamiseen menisi. Environmental Science & Technology -lehden vuonna 2019 julkaiseman raportin mukaan mineraalien uuttaminen luonnollisista saostumista on 13 kertaa kalliimpaa kuin niiden talteenotto teknologisesta jätteestä uusien laitteiden valmistukseen. Mineraalien, kuten platinan, kuparin ja palladiumin saaminen ei tarkoita pelkästään niiden kaivamista ja käsittelemistä, vaan se vaatii myös valtavia määriä vettä ja energiaa.

Useita metalleja ja metalliseoksia, kuten kuparia, terästä ja alumiinia, on helppo kierrättää. Kierrätys tapahtuu usein metallin uudelleen sulatuksella ja uusien tuotteiden valmistuksella. Prosessi on sitä yksinkertaisempi mitä enemmän metallia on käytettävissä tai jos metalleja ei tarvitse erottaa toisistaan. Esimerkiksi alumiinitölkki on helpompi kierrättää kuin samankokoinen piirilevy, koska alumiinitölkki voidaan sulattaa ja muotoilla uudelleen uusiksi tölkeiksi. Piirilevy sitä vastoin sisältää monia komponentteja ja metalleja, jotka on erotettava toisistaan. Tämä voidaan tehdä murskaamalla piirilevy jauheeksi ja käyttämällä erilaisia menetelmiä, kuten magneettisuutta, ominaispainoa ja kemikaaleja erottamaan metallit, jotka sen jälkeen sulatetaan uudelleen.

Kupari on yksi kierrätyskelpoisimmista metalleista: se säilyttää ominaisuutensa uudelleensulatuksen jälkeen ja sitä on usein saatavilla suuria määriä ilman että erottelua tarvitaan, esimerkiksi sähköjohdoissa. Tästä huolimatta kierrätys kattaa vain noin 30 % maailman jokavuotisesta tarpeesta. Tämä voi johtua siitä, että kuparia käytetään erittäin pitkiä aikoja, jopa useita kymmeniä vuosia. Lähes kaikki aikojen kuluessa maasta louhittu kupari on käytössä juuri nyt tämän päivän yhteiskunnassa. Teräs, jota käytetään muun muassa infrastruktuurissa ja ajoneuvoissa, on maailman eniten kierrätetty materiaali. Noin 650 miljoonaa tonnia terästä saatiin kierrätetystä materiaalista vuonna 2016 (Worldsteel). Teräksen kierrätyksellä voidaan säästää noin 70 % energiaa (Worldsteel) ja vähentää hiilidioksidipäästöjä 58 %:lla (BIR). Yhteensä noin 40 % maailman teräksestä tehdään kierrätetystä materiaalista joka vuosi.


2) Pienlaitteiden uusiokäyttö

Tietokoneiden, tablettien, älypuhelimien ja oheislaitteiden huolto sekä päivitys. Ei heitetä pois pienten käytön jälkien vuoksi vaan annetaan eteenpäin esimerkiksi kirpputorilla tai annetaan läheiselle jolla tarve. Tällä hetkellä jo yhä useampi kauppa ja huoltoliike ottaa vastaan vanhat laitteet tarjoten samalla alennusta uusista vastaavista tuotteista ja huolehtii vanhojen toimitettujen laitteiden kierrättämisestä. Ne joko huolletaan ja päivitetään tai toimitetaan uustuotantoa varten jolloin uudelleen hyödynnettävissä oleva materiaali erotetaan.

Myös uudet keinot laitteiden kierrätyksen innostamiseksi ovat tervetulleita

Ylen vastikään julkaisemassa artikkelissa Aalto-yliopiston professori Ari Jokilaakso kannattaa eritoten älypuhelimille tarkoitettua uudenlaista panttijärjestelmää joka kannustaisi yhä useamman kuluttajan viemään käyttämättömäksi jääneen laitteensa kierrätykseen pientä porkkanaa vastaan. Tällä pystyttäisiin vaikuttamaan merkittävästi hävitettäväksi päätyvän e-jätteen määrää sekä saamaan käyttämättömät laitteet pois pölyttymästä nurkista.

"Nykyisellään laitteiden kierrätyksessä on oma vaivannäkönsä puhtaan omantunnon saamiseksi. Pitää miettiä erikseen, mistä löydän kierrätyspisteen ja milloin menen sinne, kun taas pullonpalautuksessa tätä ei tarvitse miettiä", Jokilaakso sanoo.

Lisäksi kannattaa muistaa seuraavat asiat:

  • Käytä puhelinta/älylaitetta mahdollisimman pitkään ja vie se sen jälkeen kierrätykseen. Puhelimen voi kierrättää minkä tahansa niitä myyvän liikkeen kautta tai sen voi viedä esimerkiksi SER-kierrätyspisteeseen.
  • Osta uuden sijaan käytetty ja huolettu älypuhelin.
  • Saat pidennettyä puhelimen käyttöikää lataamalla sen oikein. Unohda siis yön yli lataaminen! Älypuhelinta ei kannata ladata koskaan aivan täyteen, eikä päästää täysin tyhjäksi. Lataa puhelinta vähän kerrallaan, aina kun mahdollista niin, että virtataso olisi 45-75 prosentin välillä.
  • Suojaa puhelimen näyttö panssarilasilla ja hanki puhelimeen kuoret.

3) Teollisuuden vastuu

Laitteiden valmistaja ja tuottaja pyrkii tarjoamaan pitkäikäisiä elektronisia tuotteita niin, että ne valmistetaan sellaisista materiaaleista joita on mahdollista hyödyntää uudelleen. Myös tuotantoprosessissa ja logistiikassa on hyvä pohtia sitä, kuinka e-jätettä pystytään vähentämään. Nimittäin myös 2-laatuisille tuotteille löytyy ostajakunta kuin että ne pistettäisiin suoraan hävitettäviksi siinä missä myös tehdashuolletuille tuotteille tai kosmeettisia käytön jälkiä sisältäville tuotteille kunhan tuote ajaa sen tarkoitusperän mihin se on tarkoitettukin eri vaatimukset ja säännökset huomioiden. Me Halpiksella haluammekin olla tekemässä tätä muutosta ja rohkaisemassa ihmisiä valitsemaan käytetty laite uuden sijasta. Käytetty laite vastaa täysin samoja tarkoitusperiä, mutta siinä saattaa vain olla pieniä jälkiä käytöstä. 

EU päätökset jätteen vähentämisessä 

Vastikään Euroopan komission julkaistussa eurooppalaisessa vihreässä sopimuksessa asetetaan tärkeysjärjestykseen jätteiden välttämisen tavoitteet. Niihin kuuluu muun muassa mahdollisimman monien tuotteiden valmistaminen helpommin korjattaviksi ja uudelleenkäytettäviksi.

Komissio käynnistää tänä vuonna 2020 toisen kiertotalouden toimintasuunnitelman ja uuden ekologisen suunnittelun työsuunnitelman. Näihin kuuluvat muun muassa lait, joiden avulla älypuhelimemme ja kannettavat tietokoneemme kestävät pidempään.

"On hienoa nähdä jätteiden syntymisen ehkäisemistä vakavasti", sanoi Euroopan ympäristötoimiston (EEB) asetusviranomainen Piotr Barczak. Barczak pani tyytyväisenä merkille komission lupauksen asettaa tavoitteet jätteiden, erityisesti pakkausten, vähentämiselle. Niiden on oltava uudelleenkäytettäviä tai kierrätettäviä vuoteen 2030 mennessä. Korjausoikeus mainitaan strategiassa.

"Korjaus on välttämätöntä, jotta vältetään tuhlaaminen ja vähenevät tuotantoon liittyvät lisääntyvät päästöt", päätteli ETY: n Jean-Pierre Schweitzer.

Mielenkiintoinen näkökohta elektroniikkatuotteiden elinkaaren pidentämisessä on, että kuluttajat yleensä käyvät kauppaa e-tuotteillaan yhä useammin. Monet kuluttajat haluavat ”uusimman”, jos heillä on siihen varaa. Joten suuntaus on, että elektroniikkatuotteet kestävät pidempään, mutta niillä on yleensä enemmän omistajia ennen lopullista jäämistä eläkkeelle.

Onneksi jo moni yhtiö on alkanut selvittämään, mistä saadaan materiaaleja tulevaisuuden elektroniikkaa varten luonnonresursseja säästäen. Kaikki ovat samaa mieltä, että älypuhelimien, tietokoneiden ja muiden vastaavien laitteiden kehittäminen on muuttanut maailmaa myönteisesti. Myös Maailman talousfoorumi ja Greenpeace yhtyvät tähän näkemykseen.

Samalla yhtä mieltä ollaan myös siitä, että tuotantoa on muutettava tulevaisuudessa. Maailman talousfoorumi kuvailee Platform for Accelerating the Circular Economy -raportissaan, miten kaikkien on pakko pyrkiä omalta osaltaan muuttamaan nykyistä kehitystä:

”Meillä kaikilla on merkittävä rooli jätteen vähentämisessä, arvon säilyttämisessä sekä laitteiden taloudellisen ja fyysisen käyttöiän pidentämisessä. Laitteita on myös pystyttävä korjaamaan, käyttämään uudelleen ja kierrättämään.”

Greenpeacen mukaan Fairphonen ja Applen kaltaiset yhtiöt ovat menossa jo oikeaan suuntaan. Ne ovatkin kärjessä Greenpeacen oppaassa vihreämpään elektroniikkaan. Fairphone tarjoaa matkapuhelimia, joiden osia voi tarvittaessa vaihtaa itse, ja Apple palauttaa osan käytetyn tuotteen hinnasta sen kunnosta ja iästä riippuen.

Apple ilmoitti vuonna 2017 menevänsä pidemmälle kuin muut valmistajat ja ryhtyvänsä käyttämään tuotannossaan pelkästään kierrätysmateriaaleja. Yhtiön 2017 Environment Responsibility Report -ympäristövastuuraportissa todetaan näin:

”Tämä kuulostaa oudolta, mutta pyrimme siihen. Siirrymme koko toimitusketjussamme kohti suljettua järjestelmää. Jonakin päivänä pystymme valmistamaan uusia tuotteita pelkästään kierrätysmateriaaleista, myös sinun vanhoista laitteistasi.”

Kun otetaan huomioon, että maailman väkimäärän odotetaan kasvavan edelleen nykyisestä 7,6 miljardista noin 9,8 miljardiin vuonna 2050, meidän on pakko säästää luonnonvaroja ja hyödyntää käytetty e-jäte uustuotannossa. E-jätteestä erotettaessa materiaalia uutta tuotantoa varten on alettu myös kutsumaan nimityksellä "urban mining". Kuten aiemmin voitiin todeta, se säästää merkittävästi luonnonvaroja, ympäristöä ja ilmastoa sekä myöskin energiaa.

Käytetty ja huollettu laite tuo myös muita etuja ympäristön säästämisen lisäksi 

Otetaanpa vielä tarkasteluun eräs seikka. Jos kerta e-jätteestä eri metallien ja materiaalien erottaminen on edullisempaa ja vähemmän ympäistöä rasittavampaa kuin niiden louhintaprosessi kaikkine alku- ja loppuvaiheineen ja kun kerta e-jätettä muodostuu niin paljon niin eikö se voisi lisätä myös mittavan määrän uusia työllisyys ja liiketoimimahdollisuuksia? Kyllä! Elektronisten laitteiden kierrätys ei vain paranna ympäristön laatua, vaan tuo myös muita etuja. Kansainvälinen televiestintäliitto (ITU) katsoo, että oikein kierrätettynä e-jäte voisi luoda mahdollisuuksia, joiden arvo on yli 62,5 miljardia dollaria vuodessa, ja luoda miljoonia uusia työpaikkoja maailmanlaajuisesti. Tätä silmällä pitäen sekä tämä organisaatio (ITU) että YK ovat asettaneet tavoitteekseen mm. kasvattaa maailmanlaajuista kierrätystä 30 prosenttiin

Halpis.fi tarjoaa Suomen suurimman valikoiman erilaisia käytettyjä laitteita! 

Käytetyt puhelimet, tabletit & tietokoneet

Me Halpiksella haluamme olla edelläkävijöitä elektroniikan kiertokulussa sekä tarjoamme mahdollisuuden kuluttajille tehdä entistä ekologisempia ja edullisia valintoja! Löydät meiltä laajan valikoiman hyvälaatuisia ja uudenveroisia käytettyjä älylaitteita jotka ovat peräisin esimerkiksi erilaisista tuoteylijäämäeristä sekä myymättä jääneistä tai tehdashuolletuista tuotteista koostetuista eristä suoraan tehtailta ja niiden toimittajilta. Tarjoamme kaikille tuotteille 14 vuorokauden vaihto -ja palautusoikeuden sekä 12kk takuunOstaminen on näin aina turvallista. Jos käytettyyn laitteeseen tulee takuunalainen vika 12kk aikana, niin laite korjataan veloituksetta tai vaihdetaan veloituksetta uuteen vastaavaan laitteeseen vähintään saman kuntoluokan ja ominaisuudet omaavaan. Esimerkiksi jos tuotenimikkeeltään iPhone 7 ”hyvä” 32GB hopea malliin tulee ongelma, niin takuussa se vaihdetaan vähintään samaan vastaavaan, mutta se saattaa myös olla, vaikka iPhone 7 ”erinomainen” 128GB hopea.


Hankkimalla käytetyn tuotteen voit säästää jopa satoja euroja verrattuna uuteen vastaavaan ja samalla olet omalta osaltasi mukana ehkäisemässä ilmastonmuutosta ja ympäristön rasittumista. Uuden elektroniikan valmistus sitoo merkittävästi raaka-aineita ja puolestaan e-jätteen hävittäminen lisää merkittävästi haitallisia päästöjä. Siksi onkin tärkeää, että voimme uusiokäyttää mahdollisimman paljon tuotteita, tehokkaasti!

Käytetyt Android puhelimet

Käytetyt iPhone puhelimet


Posti
Pikkupaketti3,99€
Postipaketti7,99€
Kotiinkuljetus 17,95€
Matkahuolto
Bussipaketti7,99€
Pikapaketti19,95€
Kotijakelu19,95€
Maksutavat
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä

Tilaukset tehdään kotisivuillamme olevan ostoskorin avulla. Myös sähköpostilla tilaaminen on mahdollista. Emme ota vastaan tilauksia puhelimitse. Alle 18-vuotiaan on pyydettäessä annettava huoltajansa yhteystiedot, jotta voimme varmistaa huoltajan suostumuksen kauppaan. Hyväksymällä toimitusehdot hyväksyt Halpis Group Oy:n tietosuojaselosteen.

Asiakkaan tarkastusvelvollisuus

Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen vastaanotettuaan sen ja tutustumaan tuotteen käyttöohjeisiin ja -ehtoihin ennen käyttöönottoa. Mikäli tässä tarkastuksessa havaitaan tuotteessa jotakin vikaa, on asiakkaan välittömästi otettava yhteyttä sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi. Jos vika on ilmennyt tässä tarkastuksessa ja viasta ilmoitetaan kuitenkin vasta myöhemmin, takuu ei välttämättä korvaa ongelmaa, koska siitä ei ilmoitettu ajoissa.

Takuuehdot

Tuotteillamme on aina vähintään 12kk kuukauden takuu, mutta takuuaika kannattaa aina tarkistaa tuotekuvauksesta. Muutamilla malleilla takuu on 24kk. Takuu alkaa aina ostohetkestä (Postin kautta toimitettavat tuotteet). Jos viallinen tuote vaihdetaan vastaavanlaiseen tuotteeseen, takuu ei ala uudestaan, vaan korvattavan tuotteen takuu jatkuu loppuun asti.

Takuumme ei kuitenkaan korvaa normaalia kulumista ja käyttäjästä johtuvia vikoja kuten:

  • Vesivahinkoja tai asiakkaan virheistä aiheutuneita vikoja. Vaikka valmistaja ilmoittaisi sivuillaan tuotteen kestävän vettä, kaikki kosteusvauriot puhelimille/tabletille/tietokoneelle/muulle laitteelle on aina rajattu takuun ulkopuolelle.
  • Näytön fyysisiä hajoamisia
  • Ohjelmistovikoja
  • Jos laite on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan
  • Normaali kuluminen
  • Tuotteen vahingoittuminen Postissa lähettäjän huolimattomuuden vuoksi
  • Mikäli IMEI tai sarjanumero on poistettu/raaputettu lukukelvottomaksi
  • Muut välilliset ja taloudelliset vahingot
  • Rungon vääntyminen
  • Jos tuotetta on yritetty huoltaa/korjata asiakkaan itsensä tai kolmannen osapuolen toimesta
  • Omien tiedostojen häviäminen

Takuukorjauksessa voi mennä tarvittavasta korjauksesta riippuen parista päivästä muutamaan kuukauteen. Takuu ei korvaa fyysisiä vahinkoja, joiden voidaan olettaa aiheutuneen käyttäjän toiminnasta. Jos tuotteessa ilmenee vikaa, on siitä ilmoitettava mahdollisimman nopeasti. Jos viallista tuotetta käytetään, eikä sen viasta ilmoiteta ajoissa, mahdolliset viasta johtuneet muut viat ja/tai ongelmat eivät tällöin kuulu takuuseen, koska ongelmasta ei ole informoitu ajoissa. Mikäli tuote lähetetään huoltoon ja ilmenee, ettei vika kuulu takuun piiriin peritään tarkastuksesta 50 euron maksu, joka kattaa myös Postikulut asiakkaalle takaisin. Tarkastusmaksu on maksettava ennen, kuin tuote lähetetään takaisin. Lähettämällä tuotteen takuuhuoltoon hyväksyt edellä mainitut takuuehdot.

    Palautusoikeus

    Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Mikäli tilaukseen on luvattu veloituksetta mukaan tuotteita ja kyseisiä veloituksetta luvattuja tuotteita ei palauteta muun tilauksen perumisen yhteydessä, on myyjällä oikeius veloittaa näistä veloituksetta annetuista, palauttamattomista tuotteista sen hetkinen hinta, joka on sivuolla listattuna. Hinta otetaan huomioon asiakkaalle palautettavassa summassa. 

    Joillakin tuotteilla ei ole niiden luonteen vuoksi palautusoikeutta, katso tarkemmin rajoitukset palautusoikeudessa.

    Lue ensin huolellisesti palautus- ja vaihtamisehdot. Tämän jälkeen täytätämä lomake, jonka liität mukaan lähetykseen kuitin kanssa.

    Tilauksen perumisesta on aina ilmoitettava. Huomoithan, että peruessasi kaupan, maksat lähetyskulut takaisin.

    Ilmoitettava halusta perua kauppa

    Asiakkaan on ilmoitettava halustaan palauttaa tai perua tilaus. Mikäli asiakas jättää tuotteen noutamatta postista, on hänellä 30 päivää aikaa, laskettuna siitä, kun paketti on palautunut meille, ilmoittaa halustaan perua kauppa. Mikäli asiakas jättää ilmoittamatta palauttamisesta tai peruutuksesta ja 30 päivää on kulunut siitä, kun paketti on palautunut meille, kauppaa ei enää peruta. Saadakseen tuotteen takaisin itselleen, on asiakkaan maksettava postikulut. Myös tällöin asiakkaan maksettavaksi tulevat palautumisesta aiheutuneet postikulut (10 euroa).

    Emme vastaa asiakkaan laiminlyönneistä aiheutuneista mahdollisista laskujen muistutusmaksuista tai muista maksuista, joita aiheutuu, kun asiakas ei peruuta tilaustaan oikealla tavalla.

    Tutustumisoikeus

    Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotteen normaali käyttäminen tarkoittaa kaupan peruutusoikeuden menettämistä. Etenkin laitteissa olevat naarmut, joita ei tule normaalista käytöstä kun laitteeseen tutustutaan. Käyttöönotolla tarkoitetaan esimerkiksi sovellusten lataamista, urheilemista vaatteissa ja muuta, mitä ei myymälässäkään tehdä.

    Jälkien ja kulumisen osalta poikkeuksen muodostavat käytetyt laitteet, joissa saattaa olla jo saapuessaan jälkiä ja kulumaa. Näissä laitteissa palautusoikeus on normaalisti voimassa. Puhelimet, tabletit ja tietokoneet on aina luokiteltu omaan luokkaansa ja jos palautuksessa laite merkittävästi eroaa luokastaan, kuten vaikka näyttö on rikki tai siinä on halkeama, jota ei alunperin ollut, tuotetta ei voi palauttaa. 

    Mikäli tuote ei ole jälleenmyyntikunnossa tai asiakas on laiminlyönyt huolenpitolvelvollisuutensa, voidaan asiakkaalta periä tuotteen arvonalentuminen aina tuotteen täyteen hintaan asti. Korvaus on aina vähintään 35% tuotteen hinnasta.

    Tuotteen vaihtaminen peruminen tai lähettäminen huoltoon on maksutonta Postin kautta

    Katso huoltoon ja vaihtoon lähettämisestä tarkemmin täältä.

    Tilauksen lähettäminen takaisin

    Pakkaus on aina lähettäjän vastuulla. Jos tuotteeseen kuuluu alkuperäinen kotelo, pitää tuote lähettää alkuperäisessä kotelossa/laatikossa, niin että se on vielä toisen laatikon tai rahtipussin sisällä. Osoitekorttia ei saa liimata alkuperäiseen pakkaukseen. Tällöin emme hyväksy kyseistä pakkausta ja asiakas on korvausvelvollinen. Mikäli tuote häviää tai vaurioituu palautuksen yhteydessä, asiakas on korvausvelvollinen. Mukaan on liitettävä kaikki tuotteeseen kuuluvat oheistavarat. Mikäli asiakas palauttaa käytetyn tuotteen, joka on edellä mainittujen ehtojen vastainen, on hänen korvattava vähintään 35% tuotteen hinnasta, sekä maksettava palautuskulut.

    Palautettavan tuotteen on oltava samanlaisessa kunnossa kun saapuessaan, ja vaatteissa täytyy olla laput ja merkit paikallaan.
    Jos tuotteita palautetaan useampia, on ne kaikki lähetettävä samalla kertaa. Jos tuotteet lähetetään erikseen, perimme postikulut asiakkaalta.

    Palautusosoite on:
    Halpis Group Oy
    Saksalanraitti 122
    48810 Kotka

    Rajoitukset palautusoikeudessa

    Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla, kuten hajuvesillä ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus on avattu. Tämä koskee myös muistikortteja.

    Puhelimista ja tableteista tulee olla poistettuna kaikki tilitiedot ja tunnukset. Erityisesti Applen laitteista tulee poistaa Apple ID tunnus käytöstä. Listätietoja poistamisesta täältä.

    Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi nappikuulokkeet ja handsfreelaitteet. Jos tuotteessa on havaittavissa selkeä virhe, tulee tästä ilmoittaa asiakaspalveluun viipymättä, jolloin palautus on mahdollinen.

    Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruutusoikeutta, jos se on erityisesti ostajan toivomuksesta valmistettu, tilattu tai muokattu hyödyke, kun työn suorittaminen on ehditty aloittaa tai juuri asiakasta varten hankittavan tuotteen ostotilaus on valmistunut.

    Jos elektroniikkaa on käytetty eikä se ole enää samassa kunnossa kuin saapuessa asiakkaalle, on asiakas velvollinen korvaamaan vähintään 35% tuotteen hinnasta ilman alennuksia.

    HUOM! Jos annat tilausta tehdessäsi yrityksen nimen katsomme, että tilaaja on yritys ja tällöin kuluttajansuojalaki ei päde.

    Tietosuoja

    Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimittamiseen tai siinä esiintyvien epäselvyyksien tutkimiseen. Annettuun sähköpostiosoitteeseen voidaan lähettää uutiskirje ja muita tarjouksia, mikäli asiakas on tähän tilauksen yhteydessä suostunut. Tiedot säilyvät Halpis Group Oy:n tietokannassa, eikä tietoja luovuteta kolmannelle osapuolelle.
    Kaupassamme on käytössä SSL-suojaus, joka suojaa selaimen yhteyden kauppaamme. Tämä tekee ostoksien tekemisestä turvallisempaa.

    Maksutavat

    Ostokset maksetaan euroissa. Meillä maksat Chekout Finland Oy:n tarjoamilla maksupainikkeilla. Näihin sisältyvät verkkopankit sekä lasku- ja osamaksumahdollisuudet. Maksutapa on asiakkaalle ilmainen.

    Tuemme maksujenvälitystä seuraavien maksutapojen kanssa:

    • Nordea, Osuuspankki, Sampopankki, POP Pankit, Nooa, Aktia, Säästöpankit, S-Pankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, Tapiolapankki, Joustoraha, APE Payment, Euroloan ja Neocard. Palvelun tarjoaa Checkout Finland Oy. 
    • Voit maksaa ostoksesi Klarna laskulla, ja saat 14 päivää maksuaikaa ja voit haluessasi maksaa erissä, alkaen 8€/kk. Klarna laskun ehdot ja tarkemmat tiedot löytyvät alla olevista linkeistä. 

    Klarnan Laskuehdot
    Klarnan Tilin ehdot

    Toimitusaika

    Tuotteiden toimitusaika on 2-31 arkipäivää, riippuen siitä onko tuotetta varastossa vai ei. Kaikki ennen kello 12.00 tehdyt ostokset pyritään lähettämään samana päivänä asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Jos tuotteen kohdalla lukee ei varastossa, voi tuotteella kestää huomattavasti pidempään. 

    Kellojen toimitusaika on 7-25 arkipäivää.

    Emme ole vastuussa vaikutuspiiriemme ulkopuolelta tulevista viivästyksistä toimitusaikoihin. Jos lähetys viivästyy merkittävästi aiheutuneiden viivästysten johdosta, voit olla yhteydessä Itella Posti Oyj:hin tai Matkahuoltoon.

    Toimitustapa

    Verkkokaupassamme sinulla on käytössä seuraavat toimitustavat:

    • Voit noutaa tilaamasi tuotteet valitsemastasi Postin pakettiautomaatista. Sinulle ilmoitetaan tekstiviestillä paketin saapumisesta ja voit noutaa lähetyksesi automaatista heti. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella. Lähetys kuljetetaan ilmastoystävällisesti.
    • Nouto postista. Sinulle ilmoitetaan tekstiviestillä tai sähköpostilla paketin saapumisesta ja voit noutaa lähetyksesi postista heti saapumispäivänä klo 16 jälkeen. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella. Ota henkilöllisyystodistus mukaan kun noudat lähetystä.
    • Postin kotiinkuljetus. Pienemmät paketit toimitetaan haluamaasi osoitteeseen. Isommista lähetyksistä Posti sopii kanssasi toimitusajankohdan. Lähetykset toimitetaan suuremmissa kaupungeissa vastaanottajille arkisin klo 21 mennessä ja muilla alueilla klo 14 tai 17 mennessä. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella.
    • Toimitus kirjeenä. Lähetys toimitetaan yleensä seuraavana arkipäivänä postilaatikkoon.
    • Matkahuolto. Voit tilata tuotteet pakettina tai pikapakettina Matkahuollon kautta.

    Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet

    Osa tuotteistamme saattaa olla digitaalisessa muodossa, kuten ohjelmistot ja pelit. Asiakkaalle ei tällöin toimiteta laiinkaan fyysistä tuotetta, vaan koodi tai koodin sisältävä kuva lähetetään asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Koodeja ei lähetetä erikseen pyydettyyn osoitteeseen. Sähköpostiosoitteen on oltava voimassa oleva, ja emme vastaa kadonneista sähköpostiviesteistä. Tuotteilla ei ole kuluttajansuojalain mukaista 14 päivän vaihto- ja palautusoikeutta. Tuotteet voidaan käyttää ainoastaan kerran, joten olethan varma tilausta tehdessäsi, että tietokoneesi täyttää kaikki tuotteen minimivaatimukset. Palautusoikeuden eväämisestä huolimatta takaamme kaikkien digitaalisten tuotteiden aitouden ja toimivuuden.

    Muuta

    Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta ei toimitusta. Pidätämme oikeuden korjata hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe ja hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon nähden.Riitatapaukset ratkaistaan Kotkan käräjäoikeudessa. Halpis Group Oy pidättää oikeudet toimitusehtojen muutoksiin.

    Rekisteriseloste

    Henkilötietolain (523/1999) 10§:n ja 24§:n mukainen rekisteriseloste. Rekisterin pitäjä on Halpis Group Oy, Saksalanraitti 122, 48810 Kotka. Rekisterin pitämisen perusteena on Halpis.fi verkkokaupan asiakkaaksi rekisteröitynyt tai Halpis.fi verkkokaupasta tavaraa ostanut henkilö. Käyttötarkoitus on tilausten arkistointi, käsittely sekä asiakassuhteen hoitaminen. Tieoja voidaan käyttää Halpis.fi verkkokaupan kehittämiseen. Rekisteritietoja ei luovuteta ulkopuolisille vaan ne ovat ainoastaan Halpis.fi verkkokaupan käytettävissä