Puhelin koululaiselle - Puhelin koulunsa aloittavalle?




Millainen puhelin lapselle? Millainen puhelin koulunsa aloittavalle? Nämä ovat kysymyksiä, joita on syytä miettiä tarkkaan. Koulujen alkaessa tai jatkuessa taas syksyllä kannattaakin jo tarttua toimeen ja päivittää puhelin sekä myös muut kotitalouden älyaitteet vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Mikäli lapsesi on aloittamassa pian oman opintopolkunsa, nyt on oikea hetki valita sitä tukeva laite! Perinteisiä näppispuhelimia on yhä saatavilla, mutta nykypäivän maailmassa on jo hyvinkin yleistä, että lapsen ensimmäinen puhelin valikoituu älypuhelimeksi monien erilaisten hyötyjen johdosta. Näistä tärkeimmät ovat:


1. Helppo ja nopea viestiminen kotiväen kanssa


2. Hyödylliset sovellukset, työkalut ja pelit 


3. Useat tuetut yhteydet ja paikantaminen



Mutta millainen sitten juuri älypuhelimen kannattaisi olla? Vastauksia on useita, mutta käytännöllisyys sijoittuu varmasti kaiken muun edelle ja siksi onkin hyvä lapsen kanssa valita kompakti laite, joka istuu hyvin käteen ja on kevyt sekä mukava käyttää. Puhelinvalinnassa on syytä huomioida niin käyttäjän ikä, laitteen pääasiallinen käyttötarkoitus sekä näytön koko.  

Millainen käyttöjärjestelmä? 

Suosituimmista puhelimista Androidia käyttöjärjestelmänään hyödyntävät ovat yleensä moninaisempia, ja niillä on enemmän vaihtoehtoja, kun taas Apple pitää asiat yksinkertaisempina. Tasapainon löytäminen kustannusten, ominaisuuksien ja yksinkertaisuuden välillä on avain oikeanlaisen puhelimen löytymiseen lapsellesi. Vältä hankkimasta heille puhelinta, koska se on sellainen, jonka muut lapset ovat saaneet. Vaikka vertaispaineella voi olla tässä merkitystä, on tärkeää, että saat sopivan laitteen sen toiminnan perusteella. Vain sinä tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät myös mikä käyttis ja ominaisuudet sopivat parhaiten. Ulkonäön eli puhelimen muotoilun ja värityksen kanssa sen sijaan kannattaa kuunnella lasta, onhan laite tarkoitettu palvelemaan pidemmäksi aikaa.

Puhelinvalinnassa on myös hyvä hyödyntää jo olemassa olevaa lapsen kokemusta eri laitteista ja käyttöjärjestelmistä. Monessa kotitaloudessa onkin nykyisin yhteiskäytössä tablet- tietokone, jolta muksut ovat voineet seurata suosikkisarjojaan esimerkiksi automatkan aikana ja sitä kautta laitteessa ollut käyttis ja sen ominaisuudet tulleet tutuiksi. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle puhelinetsinnässä ja se tuo myös varmuutta lapsen puhelinkäytölle kun ruudussa pyörivät ne samat vanhat tutut kuvakkeet sekä toiminnot kuin muissa kotitalouden laitteissa joita lapsi on voinut halutessaan jo käyttää ennen ensipuhelintaan.

Lisävarusteet

Puhelimen kaveriksi on myös hyvä hankkia mukaan suojakuoret ja panssarilasi suojaamaan laitetta. Suojakuoret suojaavat laittetta kolhuilta ja lialta kun taas panssarilasi ehkäisee näytön naarmuttumisen niin käytön aikana kuin myös puhelimen ollessa taskussa tai vaikkapa täysinäisessä repussa muiden tavaroiden kanssa. Kuorilla lapsi saa mukavasti ehostettua puhelimen ulkonäköä mikäli oletus alkaa kyllästyttämään. Myös virtapankki on suositeltu hankinta, jolla voi ladata kätevästi puhelimeen lisävirtaa vaikkapa ulkona liikkuessa. Erilaisia bluetooth -laitteitakin ja hienouksia on saatavilla kuten vaikkapa älykello, josta on helppo vilkaista onko taskussa tai repussa olevaan laitteeseen saapunut puheluita tai viestejä ja myös puheluun vastaaminen tai sen mykistäminen onnistuu tarttumatta itse puhelimeen.



Älypuhelimen käyttöönotto

Puhelinta käyttöönottaessa on hyvä valita lapsen kanssa jokin helposti muistettava salasana tai koodi näytönlukitusta varten. Tällä varmistetaan ettei kukaan muu pääse käyttämään puhelinta luvattomasti. Puhelinmallista riippuen on mahdollista valita myös yhdeksi tunnistautumiskeinoksi sormenjälkitunnus. Tällöin riittää, että lapsi hipaisee sormellaan älypuhelimen takakannessa olevaa tunnusaluetta ja näin puhelin päästää heti alkunäkymään.

Alkunäkymässä olisi hyvä olla sijoiteltuna kaikkien tärkeimpien sovelluksien pikakuvakkeet kuten itse puhelinsovellus (numerovalitsin) ja yhteystiedot, josta on nopea valita henkilö nimellä ja lähettää suoraan joko tekstiviesti tai aloittaa puhelu. Nämä kuten paljon muitakin sovelluksia, on jo valmiiksi asennettu laitteeseen valmistajan toimesta. Muut sovellukset löydät kätevästi laitteeseen valmiiksi asennetusta sovelluskaupasta, josta löytyvät siis niin maksuttomat kuin myös maksulliset sovellukset.

Ensisovelluksilla varmuutta 

Hurjasta sovellusvalikoimasta suosittelemme aivan aluksi lataamaan jonkin nettiyhteyttä hyödyntävän keskusteluappsin joka yleisimmin on jo monella maksuton pikaviestisovellus nimeltä WhatsApp. Näin lapsi voi kommunikoida perusyhteyksien kuten puhelujen ja tekstiviestien ohella myös nopeasti ja helposti nettiyhteyttä hyödyntäen. Myös puhelut onnistuvat WhatsAppin kautta netin välityksellä ja tämä ominaisuus kehittyy jatkuvasti. Samalla sovelluksella voit myös luoda keskusteluryhmän vaikkapa oman kotiväen kesken, jolloin läheisten viestit välittyvät samanaikaisesti ja kerralla kaikille. Voit myös lähettää ryhmissä kuvia, videoita, linkkejä ja ääniviestejä todella nopeasti ja vaivatta.

WhatsAppin kova suosio on aina piilennyt sovelluksen nopeassa toiminnassa sekä useissa ominaisuuksissa. Kaikki viestittely on aina salattua ja sitä on turvallista ja varmaa käyttää. Viime aikoina on paljon puhuttu WhatsAppiin saapuvista mainoksista, mutta ne näkyvät ainoastaan tilapäivityksien yhteydessä jos katsot jonkun toisen henkilön luomaa päivitystä. Perusmuotoisen viestittelyn yhteydessä ei mainoksia kuitenkaan näy lainkaan eli viestittely onnistuu ilman, että näytölle pomppaisi yhtäkkiä mainoksia. 

Perinteiseen tekstiviestittelyyn verraten, on pikaviestisovellus jo monen ensisijainen viestintämuoto älypuhelinlatteilla aina kun nettiyhteys löytyy. Muussa tapauksessa myös tekstailu on älypuhelimella nopeaa vaikka viestit välittyvätkin hitaammin vastaanottajalle.

Kun yhteydenpito-ominaisuudet on käyty läpi ja ensimmäiset tärkeimmät yhteystiedot lisätty, onkin aika perehtyä muihin hyödyllisiin sovelluksiin kuten 112 -sovellus. Saat sen sovelluskaupasta kirjoittamalla hakukenttään "112 Suomi". Asennuksen jälkeen muistathan lisätä sovellukseen puhelimen liittymänumeron sekä sallia puhelimen GPS-tietojen käytön ja valmista tuli! Kun hätä on suuri, ei tarvitse kuin avata sovellus ja painaa "soita", jolloin puhelu lähtee yhdistymään heti hätäkeskukseen paikannustietojen kera. Tämän appsin pikakuvake kannattaa myös sijoittaa puhelimen alkunäkymään esille. 

Saatavilla on myös sovelluksia joilla voit esimerkiksi seurata omasta laitteestasi, että lapsesi on taittanut koulumatkansa turvallisesti kodin ja koulun välillä ja on siellä missä pitääkin tai on sovittu.

Koulumaailmassa yleisin sovellus lienee Wilma -appsi joka on hyödyllinen yhteydenpitosovellus opiskelijan ja kouluhenkilökunnan välillä. Sen avulla opettajien on mahdollista ottaa nopeasti ja helposti yhteyttä opiskelijoihin nettiyhteyden välityksellä ja antaa tietoa esimerkiksi päivän ohjelmaa koskevista muutoksista tai ohjeita kotitehtäviä varten. Appsi on ladattavissa yhtälailla kuin muutkin sovellukset, mutta käyttäjätunnukset saa aina oppilaitokselta erikseen opintojen alkaessa. 


Tehoilla väliä?

Koululaisen ja nuoren suusta yleisimmin kuulunut vaatimus puhelimelle on nopea netti sekä laitteen kyky pyörittää pelejä ja videoita esimerkiksi YouTuben kautta sujuvasti ilman takkuilua ja pätkimistä.
Vaikka on totuttu kenties ajattelemaan, että sen ensimmäisen puhelimen ei tarvitsisi olla ominaisuuksiltaan tai tehoiltaan priimaa, saat nykyisin jo pienelläkin investoinnilla laadukkaan puhelimen, joka pyörittää yleisimpiä sovelluksia vaivatta ja tukee nopeita nettiyhteyksiä. 

Ominaisuuksien ja sovelluksien käyttöä on mahdollista kuitenkin myös rajata helposti sekä määrittää turvallisen nettiselaamisen asetukset. Ensimmäistä puhelinta käyttäessä onkin hyvä käydä rauhassa lapsen kanssa läpi laitteen eri ominaisuuksia ja toimintoja ja sallia sitä mukaa vaihe vaiheelta aina laajempi käyttö kun perustoiminnot ovat hallinnassa. Samoin kuin surffatessa netissä kotikoneella on myös puhelimen osalta hyvä käydä läpi nettimaailman pelisääntöjä ja ohjeistaa lasta kertomaan kaikesta epäilyttävästä toiminnasta. Älypuhelimissa on myös saatavilla asetukset joilla lapsi voi asentaa lisää sovelluksia puhelimeensa sovelluskeskuksesta tai sovelluskaupasta vain aikuisen hyväksymänä tai valvonnan alla mikä ehkäisee ei toivottujen appsien päätymistä lapsen luuriin esimerkiksi kodin ulkopuolella. 

Yksi perusvinkki jolla ehkäistään sovelluksista tai pelien sisäisistä ostoista johtuvat yllätyslaskut on olla laittamatta maksukorttitietoja sovelluskaupan -tai keskuksen asetuksiin. Myös puhelinliittymää valitessa on syytä pyytää operaattorilta sellaiset asetukset, joilla ehkäistään ylimääräinen puhelinlasku sekä määritellään saldorajat. Myös palvelupuheluiden osalta on syytä pohtia, onko nuoren syytä saada yhteys jonnekkin tiettyyn paikkaan ja minne taas ei.

Muistilista laitehankintaan

Niinhän sitä sanotaan, että kertaus on opintojen äiti joten kerrataan vielä lyhyesti mitä kannattaa ottaa huomioon älypuhelinta hankittaessa ja käyttöön ottaessa:

Puhelimen valinnassa:

- Kompakti, käteen isuva muotoilu, helppokäyttöisyys

- Kevyt rakenne

- Ominaisuudet, tehot, tuetut yhteydet

- Lisävarustelu: Suojakuoret, varavirtapankki yms.

Puhelinta käyttöönottaessa:

- Yhteystiedot ja pikavalinnat

- Yhteydenpitosovellukset ja keskusteluryhmä kotiväen kesken (esim. WhatsApp)

- Muut hyödylliset sovellukset (esim. 112 Suomi -sovellus)

- Turvalliset netti -ja sovellusasetukset ja niiden määrittäminen



Jokaiselle jotakin


Otetaan muutama esimerkki käyttäjistä sekä heille suositeltavista laitteista:

Onni, 7v.

Onni on pian opinpolkunsa aloittava reipas nuorimies joka tykkää seurailla telkkarista scifiaiheisia nuorille suunnattuja sarjoja sekä tykkää välillä myös pelailla tietokoneella. Hänellä ei ole ollut aikaisemmin vielä puhelinta sillä sille ei ole katsottu olevan vielä tarvetta ennen koulun aloittamista. Onni on kuitenkin tottunut käyttämään perheen yhteistä tablet -tietokonetta aina silloin jos perheen muu väki on halunnut seurata telkusta muita ohjelmia tai tietokone on ollut varattuna.

- Ensipuhelimeksi Onnille sopisi parhaiten kevyt ja kompakti, pienemmällä tai keskitason näytöllä varustettu älypuhelin joka tukee perusyhteyksiä (4G/3G/gsm) ja pyörittää tavanomaisimpien sovelluksien lisäksi tv-sarjojen toistopalveluita sekä kevyempiä ja perustason pelejä kuten esim. Angry Birds. Puhelimessa on sormenjälkitunnistus, jolloin ei haittaa vaikka näytön lukituskoodi unohtuisi eikä koodeja tai salasanoja tarvitse olla mihinkään ylös kirjoitettuna mukana. Puhelimessa on perustason kamera. Suosittelemme laitteeksi Huawei Honor 9 tai Samsung Galaxy A5


Joni, 16v

Joni on aktiivinen someseuraaja sekä harrastaa myös toisinaan striimausta pelaillessaan pelejä tai reagoidessaan erilaisiin videoihin netissä. Lisäksi hän tykkää seurailla paljon sarjoja ja kuluttaa aikaa keskustellessaan kavereiden kanssa netissä sekä tehdessään erilaisia lyhytfilmauksia ja sketsejä YouTube -videopalveluun kavereidensa kanssa. Hän tykkää aina kuvata kun sattuu ja tapahtuu. Aikaisemmin hänellä on ollut käytössään perustehon älypuhelin sekä aktiivisesti yhä käytössä tablet -tietokone jota hän tykkää pitää mukana reissuissa.

- Jonille suosittelemme kompaktia älypuhelinta, jossa mielellään koko näytön osa on kosketusruutua ja näyttö itsessään on tarkka. Laite on pöly -ja vesitiivis sekö soveltuu erilaisten videontoistopalveluiden hyödyntämiseen niin katselijan näkökulmasta kuin sisällönluojankin näkökulmasta. Laite soveltuu raskaimpienkin sovellusten pyörittämiseen ongelmitta sekä se tukee kaikkia nettiyhteysmuotoja. Puhelimessa sekä etu -ja takakamera ovat tarkkoja ja akussa riittää virtakapasiteettia. sormenjälkitunnistuksella puhelimen saa nopeasti auki. Lisäksi laitteessa toiminto nopealle kameran aktivoinnille. Laite myös liitettävissä muihin ruutuihin ja äänentoistoon on panostettu. Suosittelemme laitteeksi OnePlus 7 tai Samsung Galaxy S10

Heli, 17v

Heli on muotitietoinen someaktiivi joka kirjoittaa omaa blogia sekä mainostaa samalla eri yhteistyökumppaneiden tuotteita ja palveluita yleisölle ja seuraajilleen. Hän tykkää seurata sarjoja ja elokuvia niin telkkarista kuin netistäkin ja erityisen tärkeää on yhteydenpito kavereiden ja läheisten kesken. Aikaisemmin käytössä on ollut perustason älypuhelin sekä kannettava tietokone.

- Helille suosittelemme älypuhelinta, jossa fokus on näytön koossa, muotoilussa, värisävyissä sekä erityisesti kameran laadussa. Puhelin pyörittää moitteettomasti videontoisto-ohjelmia sekä nettiä ja tukee kaikkia nettiyhteysmuotoja. Ruutu ja kuva on tarkka ja siltä on mukava ja helppo seurata sarjoja reissussakin. Suosittelemme laitteeksi Apple iPhone 11 Pro Max 

Kuten edellämainituista esimerkeistä voimme todeta, on laitteita joka käyttötarkoitukseen niin muotoineen, kokoineen kuin ominaisuuksineen ja näitä kannattaakin huolella tarkastella puhelinvalinnan yhteydessä sekä vertailla laitteita toisiinsa. 

Toinen asia mitä kannattaa pitää myös silmällä on laitteen käyttöaika eli kuinka pitkään arvioit, että laite tulee olemaan käytössäsi ennen kuin vaihdat sen uuteen. Esimerkiksi mitkä ovat niitä ominaisuuksia, joiden odotat paranevan ja jotka seuraavan laitemallin tuodessa saataville vaikuttavat päätökseesi vaihtaa puhelinta toiseen? Tällä hetkellä selkeä uusi trendi on, että kuluttajat haluavat käytännöllisiä ja siistejä laitteita, mutta järkevään hintaan. Tämän vuoksi voidaan puhua käytettyjen laitteiden niinsanotusta ostobuumista, joka myös auttaa säästämään merkittävästi ympäristöä.

Tätä myös tukee vastikään Euroopan komission julkaisema eurooppalainen vihreä sopimus, jossa asetetaan tärkeysjärjestykseen jätteiden välttämisen tavoitteet. Niihin kuuluu muun muassa mahdollisimman monien tuotteiden valmistaminen helpommin korjattaviksi ja uudelleenkäytettäviksi. Sama laite voi ajaa asiansa vielä pitkään ja palvella useaa käyttäjää!



JA MUISTA:



Käytetyt puhelimet, tabletit & tietokoneet

Meiltä saat tehokkaammankin laitteen peruslaitteen hinnalla!

Halpiksen laajasta valikoimasta löydät hyvälaatuisia ja uudenveroisia käytettyjä älylaitteita jotka ovat peräisin esimerkiksi erilaisista tuoteylijäämäeristä sekä myymättä jääneistä tai tehdashuolletuista tuotteista koostetuista eristä suoraan tehtailta ja niiden toimittajilta. Tarjoamme kaikille tuotteille 14 vuorokauden vaihto -ja palautusoikeuden sekä 12kk takuun. Ostaminen on näin aina turvallista. Jos käytettyyn laitteeseen tulee takuunalainen vika 12kk aikana, niin laite korjataan veloituksetta tai vaihdetaan veloituksetta uuteen vastaavaan laitteeseen vähintään saman kuntoluokan ja ominaisuudet omaavaan. Esimerkiksi jos tuotenimikkeeltään iPhone 7 ”hyvä” 32GB hopea malliin tulee ongelma, niin takuussa se vaihdetaan vähintään samaan vastaavaan, mutta se saattaa myös olla, vaikka iPhone 7 ”erinomainen” 128GB hopea.


Hankkimalla käytetyn tuotteen voit säästää jopa satoja euroja verrattuna uuteen vastaavaan ja samalla olet omalta osaltasi mukana ehkäisemässä ilmastonmuutosta ja ympäristön rasittumista. Uuden elektroniikan valmistus sitoo merkittävästi raaka-aineita ja puolestaan e-jätteen hävittäminen lisää merkittävästi haitallisia päästöjä. Siksi onkin tärkeää, että voimme uusiokäyttää mahdollisimman paljon tuotteita, tehokkaasti! Lue lisää aiheesta täällä.


Posti
Pikkupaketti3,99€
Postipaketti7,99€
Kotiinkuljetus 17,95€
Matkahuolto
Bussipaketti7,99€
Pikapaketti19,95€
Kotijakelu19,95€
Maksutavat
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä

Tilaukset tehdään kotisivuillamme olevan ostoskorin avulla. Myös sähköpostilla tilaaminen on mahdollista. Emme ota vastaan tilauksia puhelimitse. Alle 18-vuotiaan on pyydettäessä annettava huoltajansa yhteystiedot, jotta voimme varmistaa huoltajan suostumuksen kauppaan. Hyväksymällä toimitusehdot hyväksyt Halpis Group Oy:n tietosuojaselosteen.

Asiakkaan tarkastusvelvollisuus

Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen vastaanotettuaan sen ja tutustumaan tuotteen käyttöohjeisiin ja -ehtoihin ennen käyttöönottoa. Mikäli tässä tarkastuksessa havaitaan tuotteessa jotakin vikaa, on asiakkaan välittömästi otettava yhteyttä sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi. Jos vika on ilmennyt tässä tarkastuksessa ja viasta ilmoitetaan kuitenkin vasta myöhemmin, takuu ei välttämättä korvaa ongelmaa, koska siitä ei ilmoitettu ajoissa.

Takuuehdot

Tuotteillamme on aina vähintään 12kk kuukauden takuu, mutta takuuaika kannattaa aina tarkistaa tuotekuvauksesta. Muutamilla malleilla takuu on 24kk. Takuu alkaa aina ostohetkestä (Postin kautta toimitettavat tuotteet). Jos viallinen tuote vaihdetaan vastaavanlaiseen tuotteeseen, takuu ei ala uudestaan, vaan korvattavan tuotteen takuu jatkuu loppuun asti.

Takuumme ei kuitenkaan korvaa normaalia kulumista ja käyttäjästä johtuvia vikoja kuten:

  • Vesivahinkoja tai asiakkaan virheistä aiheutuneita vikoja. Vaikka valmistaja ilmoittaisi sivuillaan tuotteen kestävän vettä, kaikki kosteusvauriot puhelimille/tabletille/tietokoneelle/muulle laitteelle on aina rajattu takuun ulkopuolelle.
  • Näytön fyysisiä hajoamisia
  • Ohjelmistovikoja
  • Jos laite on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan
  • Normaali kuluminen
  • Tuotteen vahingoittuminen Postissa lähettäjän huolimattomuuden vuoksi
  • Mikäli IMEI tai sarjanumero on poistettu/raaputettu lukukelvottomaksi
  • Muut välilliset ja taloudelliset vahingot
  • Rungon vääntyminen
  • Jos tuotetta on yritetty huoltaa/korjata asiakkaan itsensä tai kolmannen osapuolen toimesta
  • Omien tiedostojen häviäminen

Takuukorjauksessa voi mennä tarvittavasta korjauksesta riippuen parista päivästä muutamaan kuukauteen. Takuu ei korvaa fyysisiä vahinkoja, joiden voidaan olettaa aiheutuneen käyttäjän toiminnasta. Jos tuotteessa ilmenee vikaa, on siitä ilmoitettava mahdollisimman nopeasti. Jos viallista tuotetta käytetään, eikä sen viasta ilmoiteta ajoissa, mahdolliset viasta johtuneet muut viat ja/tai ongelmat eivät tällöin kuulu takuuseen, koska ongelmasta ei ole informoitu ajoissa. Mikäli tuote lähetetään huoltoon ja ilmenee, ettei vika kuulu takuun piiriin peritään tarkastuksesta 50 euron maksu, joka kattaa myös Postikulut asiakkaalle takaisin. Tarkastusmaksu on maksettava ennen, kuin tuote lähetetään takaisin. Lähettämällä tuotteen takuuhuoltoon hyväksyt edellä mainitut takuuehdot.

    Palautusoikeus

    Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Mikäli tilaukseen on luvattu veloituksetta mukaan tuotteita ja kyseisiä veloituksetta luvattuja tuotteita ei palauteta muun tilauksen perumisen yhteydessä, on myyjällä oikeius veloittaa näistä veloituksetta annetuista, palauttamattomista tuotteista sen hetkinen hinta, joka on sivuolla listattuna. Hinta otetaan huomioon asiakkaalle palautettavassa summassa. 

    Joillakin tuotteilla ei ole niiden luonteen vuoksi palautusoikeutta, katso tarkemmin rajoitukset palautusoikeudessa.

    Lue ensin huolellisesti palautus- ja vaihtamisehdot. Tämän jälkeen täytätämä lomake, jonka liität mukaan lähetykseen kuitin kanssa.

    Tilauksen perumisesta on aina ilmoitettava. Huomoithan, että peruessasi kaupan, maksat lähetyskulut takaisin.

    Ilmoitettava halusta perua kauppa

    Asiakkaan on ilmoitettava halustaan palauttaa tai perua tilaus. Mikäli asiakas jättää tuotteen noutamatta postista, on hänellä 30 päivää aikaa, laskettuna siitä, kun paketti on palautunut meille, ilmoittaa halustaan perua kauppa. Mikäli asiakas jättää ilmoittamatta palauttamisesta tai peruutuksesta ja 30 päivää on kulunut siitä, kun paketti on palautunut meille, kauppaa ei enää peruta. Saadakseen tuotteen takaisin itselleen, on asiakkaan maksettava postikulut. Myös tällöin asiakkaan maksettavaksi tulevat palautumisesta aiheutuneet postikulut (10 euroa).

    Emme vastaa asiakkaan laiminlyönneistä aiheutuneista mahdollisista laskujen muistutusmaksuista tai muista maksuista, joita aiheutuu, kun asiakas ei peruuta tilaustaan oikealla tavalla.

    Tutustumisoikeus

    Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotteen normaali käyttäminen tarkoittaa kaupan peruutusoikeuden menettämistä. Etenkin laitteissa olevat naarmut, joita ei tule normaalista käytöstä kun laitteeseen tutustutaan. Käyttöönotolla tarkoitetaan esimerkiksi sovellusten lataamista, urheilemista vaatteissa ja muuta, mitä ei myymälässäkään tehdä.

    Jälkien ja kulumisen osalta poikkeuksen muodostavat käytetyt laitteet, joissa saattaa olla jo saapuessaan jälkiä ja kulumaa. Näissä laitteissa palautusoikeus on normaalisti voimassa. Puhelimet, tabletit ja tietokoneet on aina luokiteltu omaan luokkaansa ja jos palautuksessa laite merkittävästi eroaa luokastaan, kuten vaikka näyttö on rikki tai siinä on halkeama, jota ei alunperin ollut, tuotetta ei voi palauttaa. 

    Mikäli tuote ei ole jälleenmyyntikunnossa tai asiakas on laiminlyönyt huolenpitolvelvollisuutensa, voidaan asiakkaalta periä tuotteen arvonalentuminen aina tuotteen täyteen hintaan asti. Korvaus on aina vähintään 35% tuotteen hinnasta.

    Tuotteen vaihtaminen peruminen tai lähettäminen huoltoon on maksutonta Postin kautta

    Katso huoltoon ja vaihtoon lähettämisestä tarkemmin täältä.

    Tilauksen lähettäminen takaisin

    Pakkaus on aina lähettäjän vastuulla. Jos tuotteeseen kuuluu alkuperäinen kotelo, pitää tuote lähettää alkuperäisessä kotelossa/laatikossa, niin että se on vielä toisen laatikon tai rahtipussin sisällä. Osoitekorttia ei saa liimata alkuperäiseen pakkaukseen. Tällöin emme hyväksy kyseistä pakkausta ja asiakas on korvausvelvollinen. Mikäli tuote häviää tai vaurioituu palautuksen yhteydessä, asiakas on korvausvelvollinen. Mukaan on liitettävä kaikki tuotteeseen kuuluvat oheistavarat. Mikäli asiakas palauttaa käytetyn tuotteen, joka on edellä mainittujen ehtojen vastainen, on hänen korvattava vähintään 35% tuotteen hinnasta, sekä maksettava palautuskulut.

    Palautettavan tuotteen on oltava samanlaisessa kunnossa kun saapuessaan, ja vaatteissa täytyy olla laput ja merkit paikallaan.
    Jos tuotteita palautetaan useampia, on ne kaikki lähetettävä samalla kertaa. Jos tuotteet lähetetään erikseen, perimme postikulut asiakkaalta.

    Palautusosoite on:
    Halpis Group Oy
    Saksalanraitti 122
    48810 Kotka

    Rajoitukset palautusoikeudessa

    Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla, kuten hajuvesillä ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus on avattu. Tämä koskee myös muistikortteja.

    Puhelimista ja tableteista tulee olla poistettuna kaikki tilitiedot ja tunnukset. Erityisesti Applen laitteista tulee poistaa Apple ID tunnus käytöstä. Listätietoja poistamisesta täältä.

    Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi nappikuulokkeet ja handsfreelaitteet. Jos tuotteessa on havaittavissa selkeä virhe, tulee tästä ilmoittaa asiakaspalveluun viipymättä, jolloin palautus on mahdollinen.

    Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruutusoikeutta, jos se on erityisesti ostajan toivomuksesta valmistettu, tilattu tai muokattu hyödyke, kun työn suorittaminen on ehditty aloittaa tai juuri asiakasta varten hankittavan tuotteen ostotilaus on valmistunut.

    Jos elektroniikkaa on käytetty eikä se ole enää samassa kunnossa kuin saapuessa asiakkaalle, on asiakas velvollinen korvaamaan vähintään 35% tuotteen hinnasta ilman alennuksia.

    HUOM! Jos annat tilausta tehdessäsi yrityksen nimen ja Y-tunnuksen katsomme, että tilaaja on yritys ja tällöin kuluttajansuojalaki ei päde.

    Tietosuoja

    Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimittamiseen tai siinä esiintyvien epäselvyyksien tutkimiseen. Annettuun sähköpostiosoitteeseen voidaan lähettää uutiskirje ja muita tarjouksia, mikäli asiakas on tähän tilauksen yhteydessä suostunut. Tiedot säilyvät Halpis Group Oy:n tietokannassa, eikä tietoja luovuteta kolmannelle osapuolelle.
    Kaupassamme on käytössä SSL-suojaus, joka suojaa selaimen yhteyden kauppaamme. Tämä tekee ostoksien tekemisestä turvallisempaa.

    Maksutavat

    Ostokset maksetaan euroissa. Meillä maksat Chekout Finland Oy:n tarjoamilla maksupainikkeilla. Näihin sisältyvät verkkopankit sekä lasku- ja osamaksumahdollisuudet. Maksutapa on asiakkaalle ilmainen.

    Tuemme maksujenvälitystä seuraavien maksutapojen kanssa:

    • Nordea, Osuuspankki, Sampopankki, POP Pankit, Nooa, Aktia, Säästöpankit, S-Pankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, Tapiolapankki, Joustoraha, APE Payment, Euroloan ja Neocard. Palvelun tarjoaa Checkout Finland Oy. 
    • Voit maksaa ostoksesi Klarna laskulla, ja saat 14 päivää maksuaikaa ja voit haluessasi maksaa erissä, alkaen 8€/kk. Klarna laskun ehdot ja tarkemmat tiedot löytyvät alla olevista linkeistä. 

    Klarnan Laskuehdot
    Klarnan Tilin ehdot

    Toimitusaika

    Tuotteiden toimitusaika on 2-31 arkipäivää, riippuen siitä onko tuotetta varastossa vai ei. Kaikki ennen kello 12.00 tehdyt ostokset pyritään lähettämään samana päivänä asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Jos tuotteen kohdalla lukee ei varastossa, voi tuotteella kestää huomattavasti pidempään. 

    Kellojen toimitusaika on 7-25 arkipäivää.

    Emme ole vastuussa vaikutuspiiriemme ulkopuolelta tulevista viivästyksistä toimitusaikoihin. Jos lähetys viivästyy merkittävästi aiheutuneiden viivästysten johdosta, voit olla yhteydessä Itella Posti Oyj:hin tai Matkahuoltoon.

    Toimitustapa

    Verkkokaupassamme sinulla on käytössä seuraavat toimitustavat:

    • Voit noutaa tilaamasi tuotteet valitsemastasi Postin pakettiautomaatista. Sinulle ilmoitetaan tekstiviestillä paketin saapumisesta ja voit noutaa lähetyksesi automaatista heti. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella. Lähetys kuljetetaan ilmastoystävällisesti.
    • Nouto postista. Sinulle ilmoitetaan tekstiviestillä tai sähköpostilla paketin saapumisesta ja voit noutaa lähetyksesi postista heti saapumispäivänä klo 16 jälkeen. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella. Ota henkilöllisyystodistus mukaan kun noudat lähetystä.
    • Postin kotiinkuljetus. Pienemmät paketit toimitetaan haluamaasi osoitteeseen. Isommista lähetyksistä Posti sopii kanssasi toimitusajankohdan. Lähetykset toimitetaan suuremmissa kaupungeissa vastaanottajille arkisin klo 21 mennessä ja muilla alueilla klo 14 tai 17 mennessä. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella.
    • Toimitus kirjeenä. Lähetys toimitetaan yleensä seuraavana arkipäivänä postilaatikkoon.
    • Matkahuolto. Voit tilata tuotteet pakettina tai pikapakettina Matkahuollon kautta.

    Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet

    Osa tuotteistamme saattaa olla digitaalisessa muodossa, kuten ohjelmistot ja pelit. Asiakkaalle ei tällöin toimiteta laiinkaan fyysistä tuotetta, vaan koodi tai koodin sisältävä kuva lähetetään asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Koodeja ei lähetetä erikseen pyydettyyn osoitteeseen. Sähköpostiosoitteen on oltava voimassa oleva, ja emme vastaa kadonneista sähköpostiviesteistä. Tuotteilla ei ole kuluttajansuojalain mukaista 14 päivän vaihto- ja palautusoikeutta. Tuotteet voidaan käyttää ainoastaan kerran, joten olethan varma tilausta tehdessäsi, että tietokoneesi täyttää kaikki tuotteen minimivaatimukset. Palautusoikeuden eväämisestä huolimatta takaamme kaikkien digitaalisten tuotteiden aitouden ja toimivuuden.

    Muuta

    Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta ei toimitusta. Pidätämme oikeuden korjata hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe ja hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon nähden.Riitatapaukset ratkaistaan Kotkan käräjäoikeudessa. Halpis Group Oy pidättää oikeudet toimitusehtojen muutoksiin.

    Rekisteriseloste

    Henkilötietolain (523/1999) 10§:n ja 24§:n mukainen rekisteriseloste. Rekisterin pitäjä on Halpis Group Oy, Saksalanraitti 122, 48810 Kotka. Rekisterin pitämisen perusteena on Halpis.fi verkkokaupan asiakkaaksi rekisteröitynyt tai Halpis.fi verkkokaupasta tavaraa ostanut henkilö. Käyttötarkoitus on tilausten arkistointi, käsittely sekä asiakassuhteen hoitaminen. Tieoja voidaan käyttää Halpis.fi verkkokaupan kehittämiseen. Rekisteritietoja ei luovuteta ulkopuolisille vaan ne ovat ainoastaan Halpis.fi verkkokaupan käytettävissä