Puhelin koululaiselle - Puhelin koulunsa aloittavalle?




Millainen puhelin lapselle? Millainen puhelin koulunsa aloittavalle? Nämä ovat kysymyksiä, joita on syytä miettiä tarkkaan. Koulujen alkaessa tai jatkuessa taas syksyllä kannattaakin jo tarttua toimeen ja päivittää puhelin sekä myös muut kotitalouden älyaitteet vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Mikäli lapsesi on aloittamassa pian oman opintopolkunsa, nyt on oikea hetki valita sitä tukeva laite! Perinteisiä näppispuhelimia on yhä saatavilla, mutta nykypäivän maailmassa on jo hyvinkin yleistä, että lapsen ensimmäinen puhelin valikoituu älypuhelimeksi monien erilaisten hyötyjen johdosta. Näistä tärkeimmät ovat:


1. Helppo ja nopea viestiminen kotiväen kanssa


2. Hyödylliset sovellukset, työkalut ja pelit 


3. Useat tuetut yhteydet ja paikantaminen



Mutta millainen sitten juuri älypuhelimen kannattaisi olla? Vastauksia on useita, mutta käytännöllisyys sijoittuu varmasti kaiken muun edelle ja siksi onkin hyvä lapsen kanssa valita kompakti laite, joka istuu hyvin käteen ja on kevyt sekä mukava käyttää. Puhelinvalinnassa on syytä huomioida niin käyttäjän ikä, laitteen pääasiallinen käyttötarkoitus sekä näytön koko.  

Millainen käyttöjärjestelmä? 

Suosituimmista puhelimista Androidia käyttöjärjestelmänään hyödyntävät ovat yleensä moninaisempia, ja niillä on enemmän vaihtoehtoja, kun taas Apple pitää asiat yksinkertaisempina. Tasapainon löytäminen kustannusten, ominaisuuksien ja yksinkertaisuuden välillä on avain oikeanlaisen puhelimen löytymiseen lapsellesi. Vältä hankkimasta heille puhelinta, koska se on sellainen, jonka muut lapset ovat saaneet. Vaikka vertaispaineella voi olla tässä merkitystä, on tärkeää, että saat sopivan laitteen sen toiminnan perusteella. Vain sinä tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät myös mikä käyttis ja ominaisuudet sopivat parhaiten. Ulkonäön eli puhelimen muotoilun ja värityksen kanssa sen sijaan kannattaa kuunnella lasta, onhan laite tarkoitettu palvelemaan pidemmäksi aikaa.

Puhelinvalinnassa on myös hyvä hyödyntää jo olemassa olevaa lapsen kokemusta eri laitteista ja käyttöjärjestelmistä. Monessa kotitaloudessa onkin nykyisin yhteiskäytössä tablet- tietokone, jolta muksut ovat voineet seurata suosikkisarjojaan esimerkiksi automatkan aikana ja sitä kautta laitteessa ollut käyttis ja sen ominaisuudet tulleet tutuiksi. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle puhelinetsinnässä ja se tuo myös varmuutta lapsen puhelinkäytölle kun ruudussa pyörivät ne samat vanhat tutut kuvakkeet sekä toiminnot kuin muissa kotitalouden laitteissa joita lapsi on voinut halutessaan jo käyttää ennen ensipuhelintaan.

Lisävarusteet

Puhelimen kaveriksi on myös hyvä hankkia mukaan suojakuoret ja panssarilasi suojaamaan laitetta. Suojakuoret suojaavat laittetta kolhuilta ja lialta kun taas panssarilasi ehkäisee näytön naarmuttumisen niin käytön aikana kuin myös puhelimen ollessa taskussa tai vaikkapa täysinäisessä repussa muiden tavaroiden kanssa. Kuorilla lapsi saa mukavasti ehostettua puhelimen ulkonäköä mikäli oletus alkaa kyllästyttämään. Myös virtapankki on suositeltu hankinta, jolla voi ladata kätevästi puhelimeen lisävirtaa vaikkapa ulkona liikkuessa. Erilaisia bluetooth -laitteitakin ja hienouksia on saatavilla kuten vaikkapa älykello, josta on helppo vilkaista onko taskussa tai repussa olevaan laitteeseen saapunut puheluita tai viestejä ja myös puheluun vastaaminen tai sen mykistäminen onnistuu tarttumatta itse puhelimeen.



Älypuhelimen käyttöönotto

Puhelinta käyttöönottaessa on hyvä valita lapsen kanssa jokin helposti muistettava salasana tai koodi näytönlukitusta varten. Tällä varmistetaan ettei kukaan muu pääse käyttämään puhelinta luvattomasti. Puhelinmallista riippuen on mahdollista valita myös yhdeksi tunnistautumiskeinoksi sormenjälkitunnus. Tällöin riittää, että lapsi hipaisee sormellaan älypuhelimen takakannessa olevaa tunnusaluetta ja näin puhelin päästää heti alkunäkymään.

Alkunäkymässä olisi hyvä olla sijoiteltuna kaikkien tärkeimpien sovelluksien pikakuvakkeet kuten itse puhelinsovellus (numerovalitsin) ja yhteystiedot, josta on nopea valita henkilö nimellä ja lähettää suoraan joko tekstiviesti tai aloittaa puhelu. Nämä kuten paljon muitakin sovelluksia, on jo valmiiksi asennettu laitteeseen valmistajan toimesta. Muut sovellukset löydät kätevästi laitteeseen valmiiksi asennetusta sovelluskaupasta, josta löytyvät siis niin maksuttomat kuin myös maksulliset sovellukset.

Ensisovelluksilla varmuutta 

Hurjasta sovellusvalikoimasta suosittelemme aivan aluksi lataamaan jonkin nettiyhteyttä hyödyntävän keskusteluappsin joka yleisimmin on jo monella maksuton pikaviestisovellus nimeltä WhatsApp. Näin lapsi voi kommunikoida perusyhteyksien kuten puhelujen ja tekstiviestien ohella myös nopeasti ja helposti nettiyhteyttä hyödyntäen. Myös puhelut onnistuvat WhatsAppin kautta netin välityksellä ja tämä ominaisuus kehittyy jatkuvasti. Samalla sovelluksella voit myös luoda keskusteluryhmän vaikkapa oman kotiväen kesken, jolloin läheisten viestit välittyvät samanaikaisesti ja kerralla kaikille. Voit myös lähettää ryhmissä kuvia, videoita, linkkejä ja ääniviestejä todella nopeasti ja vaivatta.

WhatsAppin kova suosio on aina piilennyt sovelluksen nopeassa toiminnassa sekä useissa ominaisuuksissa. Kaikki viestittely on aina salattua ja sitä on turvallista ja varmaa käyttää. Viime aikoina on paljon puhuttu WhatsAppiin saapuvista mainoksista, mutta ne näkyvät ainoastaan tilapäivityksien yhteydessä jos katsot jonkun toisen henkilön luomaa päivitystä. Perusmuotoisen viestittelyn yhteydessä ei mainoksia kuitenkaan näy lainkaan eli viestittely onnistuu ilman, että näytölle pomppaisi yhtäkkiä mainoksia. 

Perinteiseen tekstiviestittelyyn verraten, on pikaviestisovellus jo monen ensisijainen viestintämuoto älypuhelinlatteilla aina kun nettiyhteys löytyy. Muussa tapauksessa myös tekstailu on älypuhelimella nopeaa vaikka viestit välittyvätkin hitaammin vastaanottajalle.

Kun yhteydenpito-ominaisuudet on käyty läpi ja ensimmäiset tärkeimmät yhteystiedot lisätty, onkin aika perehtyä muihin hyödyllisiin sovelluksiin kuten 112 -sovellus. Saat sen sovelluskaupasta kirjoittamalla hakukenttään "112 Suomi". Asennuksen jälkeen muistathan lisätä sovellukseen puhelimen liittymänumeron sekä sallia puhelimen GPS-tietojen käytön ja valmista tuli! Kun hätä on suuri, ei tarvitse kuin avata sovellus ja painaa "soita", jolloin puhelu lähtee yhdistymään heti hätäkeskukseen paikannustietojen kera. Tämän appsin pikakuvake kannattaa myös sijoittaa puhelimen alkunäkymään esille. 

Saatavilla on myös sovelluksia joilla voit esimerkiksi seurata omasta laitteestasi, että lapsesi on taittanut koulumatkansa turvallisesti kodin ja koulun välillä ja on siellä missä pitääkin tai on sovittu.

Koulumaailmassa yleisin sovellus lienee Wilma -appsi joka on hyödyllinen yhteydenpitosovellus opiskelijan ja kouluhenkilökunnan välillä. Sen avulla opettajien on mahdollista ottaa nopeasti ja helposti yhteyttä opiskelijoihin nettiyhteyden välityksellä ja antaa tietoa esimerkiksi päivän ohjelmaa koskevista muutoksista tai ohjeita kotitehtäviä varten. Appsi on ladattavissa yhtälailla kuin muutkin sovellukset, mutta käyttäjätunnukset saa aina oppilaitokselta erikseen opintojen alkaessa. 


Tehoilla väliä?

Koululaisen ja nuoren suusta yleisimmin kuulunut vaatimus puhelimelle on nopea netti sekä laitteen kyky pyörittää pelejä ja videoita esimerkiksi YouTuben kautta sujuvasti ilman takkuilua ja pätkimistä.
Vaikka on totuttu kenties ajattelemaan, että sen ensimmäisen puhelimen ei tarvitsisi olla ominaisuuksiltaan tai tehoiltaan priimaa, saat nykyisin jo pienelläkin investoinnilla laadukkaan puhelimen, joka pyörittää yleisimpiä sovelluksia vaivatta ja tukee nopeita nettiyhteyksiä. 

Ominaisuuksien ja sovelluksien käyttöä on mahdollista kuitenkin myös rajata helposti sekä määrittää turvallisen nettiselaamisen asetukset. Ensimmäistä puhelinta käyttäessä onkin hyvä käydä rauhassa lapsen kanssa läpi laitteen eri ominaisuuksia ja toimintoja ja sallia sitä mukaa vaihe vaiheelta aina laajempi käyttö kun perustoiminnot ovat hallinnassa. Samoin kuin surffatessa netissä kotikoneella on myös puhelimen osalta hyvä käydä läpi nettimaailman pelisääntöjä ja ohjeistaa lasta kertomaan kaikesta epäilyttävästä toiminnasta. Älypuhelimissa on myös saatavilla asetukset joilla lapsi voi asentaa lisää sovelluksia puhelimeensa sovelluskeskuksesta tai sovelluskaupasta vain aikuisen hyväksymänä tai valvonnan alla mikä ehkäisee ei toivottujen appsien päätymistä lapsen luuriin esimerkiksi kodin ulkopuolella. 

Yksi perusvinkki jolla ehkäistään sovelluksista tai pelien sisäisistä ostoista johtuvat yllätyslaskut on olla laittamatta maksukorttitietoja sovelluskaupan -tai keskuksen asetuksiin. Myös puhelinliittymää valitessa on syytä pyytää operaattorilta sellaiset asetukset, joilla ehkäistään ylimääräinen puhelinlasku sekä määritellään saldorajat. Myös palvelupuheluiden osalta on syytä pohtia, onko nuoren syytä saada yhteys jonnekkin tiettyyn paikkaan ja minne taas ei.

Muistilista laitehankintaan

Niinhän sitä sanotaan, että kertaus on opintojen äiti joten kerrataan vielä lyhyesti mitä kannattaa ottaa huomioon älypuhelinta hankittaessa ja käyttöön ottaessa:

Puhelimen valinnassa:

- Kompakti, käteen isuva muotoilu, helppokäyttöisyys

- Kevyt rakenne

- Ominaisuudet, tehot, tuetut yhteydet

- Lisävarustelu: Suojakuoret, varavirtapankki yms.

Puhelinta käyttöönottaessa:

- Yhteystiedot ja pikavalinnat

- Yhteydenpitosovellukset ja keskusteluryhmä kotiväen kesken (esim. WhatsApp)

- Muut hyödylliset sovellukset (esim. 112 Suomi -sovellus)

- Turvalliset netti -ja sovellusasetukset ja niiden määrittäminen



Jokaiselle jotakin


Otetaan muutama esimerkki käyttäjistä sekä heille suositeltavista laitteista:

Onni, 7v.

Onni on pian opinpolkunsa aloittava reipas nuorimies joka tykkää seurailla telkkarista scifiaiheisia nuorille suunnattuja sarjoja sekä tykkää välillä myös pelailla tietokoneella. Hänellä ei ole ollut aikaisemmin vielä puhelinta sillä sille ei ole katsottu olevan vielä tarvetta ennen koulun aloittamista. Onni on kuitenkin tottunut käyttämään perheen yhteistä tablet -tietokonetta aina silloin jos perheen muu väki on halunnut seurata telkusta muita ohjelmia tai tietokone on ollut varattuna.

- Ensipuhelimeksi Onnille sopisi parhaiten kevyt ja kompakti, pienemmällä tai keskitason näytöllä varustettu älypuhelin joka tukee perusyhteyksiä (4G/3G/gsm) ja pyörittää tavanomaisimpien sovelluksien lisäksi tv-sarjojen toistopalveluita sekä kevyempiä ja perustason pelejä kuten esim. Angry Birds. Puhelimessa on sormenjälkitunnistus, jolloin ei haittaa vaikka näytön lukituskoodi unohtuisi eikä koodeja tai salasanoja tarvitse olla mihinkään ylös kirjoitettuna mukana. Puhelimessa on perustason kamera. Suosittelemme laitteeksi Huawei Honor 9 tai Samsung Galaxy A5


Joni, 16v

Joni on aktiivinen someseuraaja sekä harrastaa myös toisinaan striimausta pelaillessaan pelejä tai reagoidessaan erilaisiin videoihin netissä. Lisäksi hän tykkää seurailla paljon sarjoja ja kuluttaa aikaa keskustellessaan kavereiden kanssa netissä sekä tehdessään erilaisia lyhytfilmauksia ja sketsejä YouTube -videopalveluun kavereidensa kanssa. Hän tykkää aina kuvata kun sattuu ja tapahtuu. Aikaisemmin hänellä on ollut käytössään perustehon älypuhelin sekä aktiivisesti yhä käytössä tablet -tietokone jota hän tykkää pitää mukana reissuissa.

- Jonille suosittelemme kompaktia älypuhelinta, jossa mielellään koko näytön osa on kosketusruutua ja näyttö itsessään on tarkka. Laite on pöly -ja vesitiivis sekö soveltuu erilaisten videontoistopalveluiden hyödyntämiseen niin katselijan näkökulmasta kuin sisällönluojankin näkökulmasta. Laite soveltuu raskaimpienkin sovellusten pyörittämiseen ongelmitta sekä se tukee kaikkia nettiyhteysmuotoja. Puhelimessa sekä etu -ja takakamera ovat tarkkoja ja akussa riittää virtakapasiteettia. sormenjälkitunnistuksella puhelimen saa nopeasti auki. Lisäksi laitteessa toiminto nopealle kameran aktivoinnille. Laite myös liitettävissä muihin ruutuihin ja äänentoistoon on panostettu. Suosittelemme laitteeksi OnePlus 7 tai Samsung Galaxy S10

Heli, 17v

Heli on muotitietoinen someaktiivi joka kirjoittaa omaa blogia sekä mainostaa samalla eri yhteistyökumppaneiden tuotteita ja palveluita yleisölle ja seuraajilleen. Hän tykkää seurata sarjoja ja elokuvia niin telkkarista kuin netistäkin ja erityisen tärkeää on yhteydenpito kavereiden ja läheisten kesken. Aikaisemmin käytössä on ollut perustason älypuhelin sekä kannettava tietokone.

- Helille suosittelemme älypuhelinta, jossa fokus on näytön koossa, muotoilussa, värisävyissä sekä erityisesti kameran laadussa. Puhelin pyörittää moitteettomasti videontoisto-ohjelmia sekä nettiä ja tukee kaikkia nettiyhteysmuotoja. Ruutu ja kuva on tarkka ja siltä on mukava ja helppo seurata sarjoja reissussakin. Suosittelemme laitteeksi Apple iPhone 11 Pro Max 

Kuten edellämainituista esimerkeistä voimme todeta, on laitteita joka käyttötarkoitukseen niin muotoineen, kokoineen kuin ominaisuuksineen ja näitä kannattaakin huolella tarkastella puhelinvalinnan yhteydessä sekä vertailla laitteita toisiinsa. 

Toinen asia mitä kannattaa pitää myös silmällä on laitteen käyttöaika eli kuinka pitkään arvioit, että laite tulee olemaan käytössäsi ennen kuin vaihdat sen uuteen. Esimerkiksi mitkä ovat niitä ominaisuuksia, joiden odotat paranevan ja jotka seuraavan laitemallin tuodessa saataville vaikuttavat päätökseesi vaihtaa puhelinta toiseen? Tällä hetkellä selkeä uusi trendi on, että kuluttajat haluavat käytännöllisiä ja siistejä laitteita, mutta järkevään hintaan. Tämän vuoksi voidaan puhua käytettyjen laitteiden niinsanotusta ostobuumista, joka myös auttaa säästämään merkittävästi ympäristöä.

Tätä myös tukee vastikään Euroopan komission julkaisema eurooppalainen vihreä sopimus, jossa asetetaan tärkeysjärjestykseen jätteiden välttämisen tavoitteet. Niihin kuuluu muun muassa mahdollisimman monien tuotteiden valmistaminen helpommin korjattaviksi ja uudelleenkäytettäviksi. Sama laite voi ajaa asiansa vielä pitkään ja palvella useaa käyttäjää!



JA MUISTA:



Käytetyt puhelimet, tabletit & tietokoneet

Meiltä saat tehokkaammankin laitteen peruslaitteen hinnalla!

Halpiksen laajasta valikoimasta löydät hyvälaatuisia ja uudenveroisia käytettyjä älylaitteita jotka ovat peräisin esimerkiksi erilaisista tuoteylijäämäeristä sekä myymättä jääneistä tai tehdashuolletuista tuotteista koostetuista eristä suoraan tehtailta ja niiden toimittajilta. Tarjoamme kaikille tuotteille 14 vuorokauden vaihto -ja palautusoikeuden sekä 12kk takuun. Ostaminen on näin aina turvallista. Jos käytettyyn laitteeseen tulee takuunalainen vika 12kk aikana, niin laite korjataan veloituksetta tai vaihdetaan veloituksetta uuteen vastaavaan laitteeseen vähintään saman kuntoluokan ja ominaisuudet omaavaan. Esimerkiksi jos tuotenimikkeeltään iPhone 7 ”hyvä” 32GB hopea malliin tulee ongelma, niin takuussa se vaihdetaan vähintään samaan vastaavaan, mutta se saattaa myös olla, vaikka iPhone 7 ”erinomainen” 128GB hopea.


Hankkimalla käytetyn tuotteen voit säästää jopa satoja euroja verrattuna uuteen vastaavaan ja samalla olet omalta osaltasi mukana ehkäisemässä ilmastonmuutosta ja ympäristön rasittumista. Uuden elektroniikan valmistus sitoo merkittävästi raaka-aineita ja puolestaan e-jätteen hävittäminen lisää merkittävästi haitallisia päästöjä. Siksi onkin tärkeää, että voimme uusiokäyttää mahdollisimman paljon tuotteita, tehokkaasti! Lue lisää aiheesta täällä.


Posti
Pikkupaketti3,99€
Postipaketti7,99€
Kotiinkuljetus 17,95€
Matkahuolto
Bussipaketti7,99€
Pikapaketti19,95€
Kotijakelu19,95€
Maksutavat
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä

Tilaukset tehdään kotisivuillamme olevan ostoskorin avulla. Myös sähköpostilla tilaaminen on mahdollista. Emme ota vastaan tilauksia puhelimitse. Alle 18-vuotiaan on pyydettäessä annettava huoltajansa yhteystiedot, jotta voimme varmistaa huoltajan suostumuksen kauppaan. Hyväksymällä toimitusehdot hyväksyt Halpis Group Oy:n tietosuojaselosteen.

Asiakkaan tarkastusvelvollisuus

Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen vastaanotettuaan sen ja tutustumaan tuotteen käyttöohjeisiin ja -ehtoihin ennen käyttöönottoa. Mikäli tässä tarkastuksessa havaitaan tuotteessa jotakin vikaa, on asiakkaan välittömästi (viimeistään viikon kuluttua tuotteen vastaanottamisesta) otettava yhteyttä sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi. Jos vika on ilmennyt tässä tarkastuksessa ja viasta ilmoitetaan kuitenkin vasta myöhemmin, takuu ei välttämättä korvaa ongelmaa, koska siitä ei ilmoitettu ajoissa.

Takuuehdot

Tuotteillamme on aina vähintään 12kk kuukauden takuu, mutta takuuaika kannattaa aina tarkistaa tuotekuvauksesta. Muutamilla malleilla takuu on 24kk. Takuu alkaa aina ostohetkestä (Postin ja Matkahuollon kautta toimitettavat tuotteet). Jos viallinen tuote vaihdetaan vastaavanlaiseen tuotteeseen, takuu ei ala uudestaan, vaan korvattavan tuotteen takuu jatkuu loppuun asti.

Takuumme ei kuitenkaan korvaa normaalia kulumista ja käyttäjästä johtuvia vikoja kuten:

  • Vesivahinkoja tai asiakkaan virheistä aiheutuneita vikoja. Vaikka valmistaja ilmoittaisi sivuillaan tuotteen kestävän vettä, kaikki kosteusvauriot puhelimille/tabletille/tietokoneelle/muulle laitteelle on aina rajattu takuun ulkopuolelle.
  • Näytön fyysisiä hajoamisia
  • Ohjelmistovikoja
  • Jos laite on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan
  • Normaalia kulumista
  • Tuotteen vahingoittuminen Postissa lähettäjän huolimattomuuden vuoksi
  • Mikäli IMEI tai sarjanumero on poistettu/raaputettu lukukelvottomaksi
  • Muut välilliset ja taloudelliset vahingot
  • Rungon vääntyminen
  • Jos tuotetta on yritetty huoltaa/korjata asiakkaan itsensä tai kolmannen osapuolen toimesta
  • Omien tiedostojen häviäminen

Takuukorjauksessa voi mennä tarvittavasta korjauksesta riippuen parista päivästä muutamaan viikkoon. Takuu ei korvaa fyysisiä vahinkoja, joiden voidaan olettaa aiheutuneen käyttäjän toiminnasta. Jos tuotteessa ilmenee vikaa, on siitä ilmoitettava mahdollisimman nopeasti. Jos viallista tuotetta käytetään, eikä sen viasta ilmoiteta ajoissa, mahdolliset viasta johtuneet muut viat ja/tai ongelmat eivät tällöin kuulu takuuseen, koska ongelmasta ei ole informoitu ajoissa. Mikäli tuote lähetetään huoltoon ja ilmenee, ettei vika kuulu takuun piiriin, voidaan tarkastuksesta peritä 20 euron postikulut. Lähettämällä tuotteen takuuhuoltoon hyväksyt edellä mainitut takuuehdot.

Palautusoikeus

Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Mikäli tilaukseen on luvattu veloituksetta mukaan tuotteita ja kyseisiä veloituksetta luvattuja tuotteita ei palauteta muun tilauksen perumisen yhteydessä, on myyjällä oikeus veloittaa näistä veloituksetta annetuista, palauttamattomista tuotteista sen hetkinen hinta, joka on sivuolla listattuna. Hinta otetaan huomioon asiakkaalle palautettavassa summassa. 

Rajoitukset palautusoikeudessa

Sähköpostiin digitaalisesti toimitetuilla tuotteilla, kuten erilaisilla ohjelmistoilla ei niiden luonteensa vuoksi ole vaihto- tai palautusoikeutta, kun tuote on toimitettu. Varmista ennen ostamista, että kyseinen tuote sopii tarkoitukseesi. Voit tarvittaessa varmistaa sen asiakaspalvelustamme asiakaspalvelu@halpis.fi.

Puhelimista ja tableteista tulee olla poistettuna kaikki tilitiedot ja tunnukset. Tuotetta ei voida palauttaa, mikäli siinä on käyttäjätiedot, kuten Googlen Gmail tili tai Applen Apple ID tunnus. Tunnukset on poistettava ennen lähetystä takaisin. Lisätietoja tunnusten poistamisesta täältä.

Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi nappikuulokkeet. Jos tuotteessa on havaittavissa selkeä virhe, se kuuluu takuuseen ja se vaihdetaan vastaavaan/korjataan.

Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruutusoikeutta, jos se on erityisesti ostajan toivomuksesta valmistettu, tilattu tai muokattu hyödyke, kun työn suorittaminen on ehditty aloittaa tai juuri asiakasta varten hankittavan tuotteen ostotilaus on valmistunut.

Mikäli olet tilannut uuden laitteen (joka on luokituksessa kunnolla "uusi") tulee laitteen olla käyttämätön ja mukana tulee olla kaikki myyntipakkauksessa olleet tarvikkeet. Käyttämätön tarkoittaa esimerkiksi sitä, että laitteessa olevat muovit, suojat yms. on oltava paikoillaan ja virheettömiä. Voit myös ajatella niin, että mikäli tilaisit tuotteen uudelleen luokituksella uusi ja saisit paketissa kyseisen (sinulla nyt olevan) tuotteen, onko se mielestäsi siinä kunnossa, kun voit olettaa uuden tuotteen olevan.

Jos elektroniikkaa on käytetty eikä se ole enää samassa kunnossa kuin saapuessa asiakkaalle, on asiakas velvollinen korvaamaan vähintään 35% tuotteen hinnasta ilman alennuksia.

Lue ensin huolellisesti palautus- ja vaihtamisehdot

Tilattaessa yrityksen nimiin (Y-tunnuksen omaava tilaaja)

Jos annat tilausta tehdessäsi yrityksen nimen ja Y-tunnuksen katsomme, että tilaaja on yritys ja tällöin kuluttajansuojalaki ei päde, jolloin laitteella ei ole 14 vuorokauden vaihto- tai palautusoikeutta. Tällöin sopimuksessa noudatetaan kauppalakia ja sopimus on sitova eikä sitä voi purkaa ilman painavaa syytä. Ennen kuin teet tilauksen Y-tunnukselle, varmista että tuote on varmasti oikea, sillä tilaamalla Y-tunnukselle hyväksyt nämä ehdot ja näin ollen tuotteella ei ole vaihto- tai palautusoikeutta. Joten ennen näiden ehtojen hyväksymistä varmista, että tuote on juuri se jonka tarvitset. 

Ilmoitettava halusta perua kauppa

Asiakkaan on ilmoitettava halustaan palauttaa tai perua tilaus, parhaiten ilmoitus onnistuu lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi.

Emme vastaa asiakkaan laiminlyönneistä aiheutuneista mahdollisista laskujen muistutusmaksuista tai muista maksuista, joita aiheutuu, kun asiakas ei peruuta tilaustaan oikealla tavalla. Tilauksen peruminen on maksutonta kun käytät palautustunnusta. Mikäli et käytä palautustunnusta ja maksat palautuksen itse, emme hyvitä postikuluja itse maksetusta palautuksesta. 

Mikäli meihin ei olla yhteydessä ja tilaus palautetaan väärään osoitteeseen, tässä tapauksessa pidätämme oikeuden oikeuden Postikulujen (10 euroa) perimiseen siitä, että tuote lähetetään myyjän toimesta oikeaan paikkaan.

Tutustumisoikeus

Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotteen normaali käyttäminen tarkoittaa kaupan peruutusoikeuden menettämistä. Etenkin laitteissa olevat naarmut, joita ei tule normaalista käytöstä, kun laitteeseen tutustutaan. Käyttöönotolla tarkoitetaan esimerkiksi sovellusten lataamista, urheilemista vaatteissa ja muuta, mitä ei myymälässäkään tehdä.

Jälkien ja kulumisen osalta poikkeuksen muodostavat käytetyt laitteet, joissa saattaa olla jo saapuessaan jälkiä ja kulumaa. Näissä laitteissa palautusoikeus on normaalisti voimassa. Puhelimet, tabletit ja tietokoneet on aina luokiteltu omaan luokkaansa ja jos palautuksessa laite merkittävästi eroaa luokastaan, kuten vaikka näyttö on rikki tai siinä on halkeama, jota ei alun perin ollut, tuotetta ei voi palauttaa.

Mikäli tuote ei ole jälleenmyyntikunnossa tai asiakas on laiminlyönyt huolenpito velvollisuutensa, voidaan asiakkaalta periä tuotteen arvonalentuminen aina tuotteen täyteen hintaan asti. Korvaus on aina vähintään 35% tuotteen hinnasta.

Tuotteen vaihtaminen peruminen tai lähettäminen huoltoon

Kun palautat tai vaihdat toimivan tuotteen, toimi seuraavasti:

1. Pakkaa tuote hyvin, mielellään alkuperäiseen laatikkoon. Jos sitä ei ole saatavilla, käytä jotain muuta vastaavaa laatikkoa tai pakkausta.

2. Kirjoita paketin päälle osoite: Halpis Group Oy, c/o Verkkologistiikka, Taalintehtaankatu 4 20750 Turku, Sopimustunnus 659 959, ASIAKASPALAUTUS.

3. Kirjoita lähettäjän tiedot paketin vasempaan yläkulmaan.

4. Vie paketti lähimpään Postiin.

Jos haluat lähetyksestä kuitin, tulee paketti viedä aina postin palvelupisteelle. Suurin yhteenlaskettu koko on (pituus + leveys + paksuus) 90 senttiä. Jos palautuksesi on yli 2kg painoinen se tulee lähettää pakettina. Lisätietoja löydät tarvittaessa Postin sivuilta.

Kun lähetät tuotteen huoltoon tai palautat viallisen tuotteen, toimi seuraavasti:

1. Pakkaa tuote hyvin, mielellään alkuperäiseen laatikkoon. Jos sitä ei ole saatavilla, käytä jotain muuta vastaavaa laatikkoa tai pakkausta.

2. Kirjoita paketin päälle osoite: Halpis Group Oy, Saksalanraitti 122, 48810 Kotka, Sopimustunnus 635 922, ASIAKASPALAUTUS

3. Kirjoita lähettäjän tiedot paketin vasempaan yläkulmaan.

4. Vie paketti lähimpään Postiin.

Tuotteen vaihtaminen ja lähetys huoltoon on maksutonta. Lähettäminen vain Postin kautta. Kirjeenä (alle 2kg) lähetettäessä pakettiin tulee kirjoittaa Postin sopimustunnus (tunnus vaihtelee riippuen, lähetätkö tuotteen palautettavaksi vai huoltoon, katso tarkemmin yltä) ja "ASIAKASPALAUTUS", jolloin lähetys on ilmainen. Alle 3cm paksuiset kirjeet voi jättää suoraan kirjelaatikkoon ja tätä suuremmat tulee viedä postin palvelupisteelle. Huomioithan, että Halpis.fi ei vastaa kuljetuksen aikana hävinneistä tuotteista. Muistathan siis ottaa mahdollisen koodin talteen (löytyy kuitista) sekä pakata tuotteen hyvin, ettei se kärsi matkan aikana vahinkoja.

Lähetys huoltoon - takuuseen kuulumaton vika

Jos lähetät laitteen huoltoon ilman, että kyseinen vika kuuluu laitteen takuuseen, voimme periä tilauksen postikulut (20 euroa) tuotteen takaisin lähettämisen yhteydessä. Postikulut on maksettava ennen, kuin tilaus lähetetään takaisin. Takuuseen kuulumattomia vahinkoja ovat esimerkiksi fyysiset vauriot, ohjelmiston ongelmat sekä ongelmat 3. osapuolisen sovelluksien kanssa.

Tietosuoja

Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimittamiseen tai siinä esiintyvien epäselvyyksien tutkimiseen. Annettuun sähköpostiosoitteeseen voidaan lähettää uutiskirje ja muita tarjouksia, mikäli asiakas on tähän tilauksen yhteydessä suostunut. Tiedot säilyvät Halpis Group Oy:n tietokannassa, eikä tietoja luovuteta kolmannelle osapuolelle.
Kaupassamme on käytössä SSL-suojaus, joka suojaa selaimen yhteyden kauppaamme. Tämä tekee ostoksien tekemisestä turvallisempaa.

Maksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Paytrailin yhteystiedot:

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä

Paytrailin maksupalvelun kautta voit maksaa verkkopankissa (Nordea, DanskeBank, S-Pankki, POP-Pankki, Säästöpankki, Oma SP, Ålandsbanken, Osuuspankki, Handelsbanken ja Aktia). Voit maksaa myös mobiilimaksutavoilla (MobilePay, Pivo ja Siirto) sekä kortilla (Visa, Visa Electron ja Mastercard)

Tarjoamme mahdollisuuden maksaa myös laskulla ja osamaksulla. Laskutuspalvelun tarjoaa Klarna Bank AB, Headquarters: Stockholm, Sweden. All rights reserved. Klarna Bank AB (publ). Sveavägen 46, 111 34 Stockholm. Organization number: 556737-0431. Kaikki laskulla ja osamaksulla tehdyt tilaukset on aina maksettava suoraan Klarnalle. Ostamalla Klarna AB:n kautta, hyväksyt Klarnan maksuehdot.

Kaikille käyttäjille

Klarnan shoppailupalvelu

Klarnas Shoppingtjänst

Klarnan tietosuojaseloste

Klarnas dataskyddspolicy

Maksa myöhemmin

Maksa myöhemmin

Betala senare

Luotot

Klarnan yleiset luottosopimusehdot

Klarnas allmänna kreditavtalsvillkor

Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot

Standardiserad europeisk konsumentinformation

Maksa Klarnalla

One-time Card Shopping Service

Villkor för transaktioner med engångskort

Toimitusaika

Varastotuotteiden toimitusaika on 1-3 arkipäivää. Mikäli tuotetta ei ole varastossa, on sen toimitusaika ilmoitettu tuotteen kohdalla erikseen. Voit varmistaa toimitusajan myös asiakaspalvelustamme. Kaikki ennen kello 14.00 tehdyt varastossa olevien tuotteiden tilaukset lähetetään saman päivän aikana.

Halpis Group Oy ei ole vastuussa vaikutuspiiriemme ulkopuolelta tulevista viivästyksistä toimitusaikoihin. Jos lähetys viivästyy merkittävästi aiheutuneiden viivästysten johdosta, voit olla yhteydessä Itella Posti Oyj:hin tai Matkahuoltoon. Emme korvaa kyseisistä viivästyksistä aiheutuneita haittoja, vaan korvauksista vastaa Posti Oyj tai Matkahuolto.

Toimitustapa

Toimitamme tuotteet vain Postin tai Matkahuollon kautta. Emme tarjoa tuotteille noutomahdollisuutta. Tuotteet voit tilata Postin Postipakettina, haluamaasi noutopisteeseen tai Kotipakettina suoraan kotiin. Matkahuollon kautta voit tilata Bussipakettina tai Pikapakettina valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen. Jos tuote tilataan pikapakettina, se käsitellään silti normaalisti, eikä sitä siirretä pakkauksessa muiden edelle. Pikapaketti käsiteellään Matkahuollon toimesta pikana. Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet lähetetään suoraan sähköpostiin 48 tunnin kuluttua tilauksesta.

Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet

Osa tuotteistamme saattaa olla digitaalisessa muodossa, kuten ohjelmistot ja pelit. Asiakkaalle ei tällöin toimiteta laiinkaan fyysistä tuotetta, vaan koodi tai koodin sisältävä kuva lähetetään asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Koodeja ei lähetetä erikseen pyydettyyn osoitteeseen. Sähköpostiosoitteen on oltava voimassa oleva, ja emme vastaa kadonneista sähköpostiviesteistä. Tuotteilla ei ole kuluttajansuojalain mukaista 14 päivän vaihto- ja palautusoikeutta. Tuotteet voidaan käyttää ainoastaan kerran, joten olethan varma tilausta tehdessäsi, että tietokoneesi täyttää kaikki tuotteen minimivaatimukset. Palautusoikeuden eväämisestä huolimatta takaamme kaikkien digitaalisten tuotteiden aitouden ja toimivuuden.

Lahjakortit

Lahjakortti on voimassa 12 kuukautta siitä hetkestä, kun se on toimitettu. Lahjakorttia ei voi vaihtaa rahaksi, eikä lahjakortista makseta rahaa takaisin. Lahjakortilla ei voi ostaa toista lahjakorttia, eikä lahjakortin voimassaoloaikaa voi pidentää. Kadonnutta lahjakorttia ei korvata, joten pidä sähköposti ja lahjakortti tallessa.

Muuta

Kaikki hinnat sisältävät verot ja muut maksut, mutta toimitus on aina erikseen. Pidätämme oikeuden korjata hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe ja hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon nähden. Riitatapaukset ratkaistaan Kotkan käräjäoikeudessa. Halpis Group Oy pidättää oikeudet toimitusehtojen muutoksiin.

Rekisteriseloste

Henkilötietolain (523/1999) 10§:n ja 24§:n mukainen rekisteriseloste. Rekisterin pitäjä on Halpis Group Oy, Saksalanraitti 122, 48810 Kotka. Rekisterin pitämisen perusteena on Halpis.fi verkkokaupan asiakkaaksi rekisteröitynyt tai Halpis.fi verkkokaupasta tavaraa ostanut henkilö. Käyttötarkoitus on tilausten arkistointi, käsittely sekä asiakassuhteen hoitaminen. Tieoja voidaan käyttää Halpis.fi verkkokaupan kehittämiseen. Rekisteritietoja ei luovuteta ulkopuolisille vaan ne ovat ainoastaan Halpis.fi verkkokaupan käytettävissä