5G puhelimen hyödyt - kannattaako ostaa 5G puhelin?

Lähestulkoon jokaiselta valmistajalta on jo tullut kasa erilaisia 5G puhelimia ja kuluttaja saattaakin miettiä, että onko 5G oikeasti tarpeellinen jokapäiväiseen käyttöön? Esimerkiksi Applen iPhone 12 ja uudemmat ovat 5G malleja, sekä Samsungin puolelta on S20 4G ja 5G sekä useilta muilta valmistajilta on olemassa samasta mallista 4G versio ja kalliimpi 5G versio.

5G yhteydestä puhutaan paljon julkisuudessa ja miksi ei puhuttaisi, onhan se huima harppaus edelliseen 4G LTE yhteyteen ja vie mobiililaajakaista täysin uudelle tasolla. 5G yhteys kilpailee nopeudessa jopa valokuidun kanssa ja se on sentään langaton, eikä vaadi käyttäjältään juurikaan suuria investointeja. Mutta onko 5G sitten sopiva puhelimeen, tarvitaanko sitä puhelimessa ja jos tarvitaan, niin mihin? Pyrimme tässä blogissa tarkastelemaan 5G yhteyden kehitystä ja vertaamme sitä aikaisempiin yhteyksiin. Jos et siis ole vielä tullut tutuksi 5G yhteyden kanssa, tämän jälkeen varmasti tulet!

Mikä se 5G yhteys sitten oikein on ja miten se eroaa 4G yhteydestä?

Lyhyesti sanottuna 5G yhteys on 4G verkon korvaaja. Se on luotettavampi, nopeampi ja vähintään 10-kertaa nopeampi, kuin 4G verkko.

5G yhteys on ennen kaikkea nopeampi, kuin 4G. 5G ei ole pelkästään parannettu versio, vaan se on täysin uusi standardi ja se vie nopeuden täysin uudelle tasolle, 4G:hen verrattuna. Tarkastellaan nopeuksia nyt hieman tarkemmin. Verkoista on olemassa siis 2G, 3G, 3.5G, 4G ja 5G verkot, joissa jokaisessa on oma teoreettinen maksiminopeutensa.

2G verkossa nopeuden vaihteluväli on 9.6/14.4 Kbps ja sitä käytettiin/käytetään normaaleihin puheluihin ja todella kevyeen datan siirtoon. Lähes kaikissa puhelimissa on 2G valmius, sillä on kaikkein kattavin verkkomme.

3G verkossa teoreettinen maksiminopeus on 3.1 Mbps, jolla pystyy jo selailemaan nettiä, tosin melko hitaasti.

4G verkossa teoreettinen maksiminopeus on jo 100 – 300 Mbps, eli 4G verkossa pystyy toistamaan hyvin UHD videoita, sekä periaatteessa lähestulkoon kaikki toimivat sulavasti ja nopeasti.

5G verkossa teoreettinen nopeus on 10 – 30Gbps, eli sen nopeus on parhaimmillaan kymmeniä kertoja 4G verkkoon verrattuna.

Jotta saadaan nopeudet suhteutettua, niin muutetaan kaikki, vaikka Mbps nopeuteen ja Mbps muuten tarkoittaa, MegaBittiä sekunnissa.

2G verkko = 0,000144 Mbps

3G verkko = 3.1 Mbps

4G verkko = 300 Mbps

5G verkko = 3750 Mbps

Kuten huomataan, 3G ja 4G verkoissa hyppäys on suuri, kuten myös 5G verkon puolella, sillä nopeus monin kymmen kertaistuu. Eli tuloksena voidaan varmasti sanoa, että 5G yhteyksiin mentäessä, nopeudet kymmenkertaistuvat, mutta onko nopeampi aina parempi ja kannattaako siitä maksaa extraa? No, selvitellään sitä hieman seuraavaksi.

Mihin nopeutta tarvitaan?

Meitä netin käyttäjiä on hyvin moneen lähtöön. Toisille riittää sähköpostin ja uutisten lukeminen, kun taas toisen lataavat suuria, jopa 100GB:n pelitiedostoja ja päivityksiä, jolloin nopeus on valttia. Käydään vähä läpi sitä, että miten paljon sitä nopeutta sitten oikein vaaditaan.

Jos luet sähköpostia ja selaat nettiä, sinulle riittää 15 -25 Mbps nopeus. Tässä nopeudessa sivut eivät hidastele ja internet sivu lataa käytännössä heti. YouTube videot eivät pätki ja HD videot toistuvat hyvin. Voisikin sanoa, että jos et harrasta pelaamista netissä tai jos sinulla ei ole tapana ladata suuria tiedostoja, pärjäät tuolla nopeudella.

Jos taas tykkään katsoa videoita 4K laadulla, pelailet ja lataat suurempia tiedostoja, on nopeuden hyvä olla ainakin 40 – 100 Mbps. Eroa ei juurikaan normaalikäytössä 25 Mbps nopeuteen huomaa, mutta jos pelaat tai lataat suuria tiedostoja, on ero huomattava ja latausajat paljon lyhyempiä.

8K resoluution videontoistoon tarvitaan noin 100 Mbps tai suurempi nettiyhteys, jotta 8K resoluution video pyörii pätkimättä.

Siis hetkinen, 8K on tällä hetkellä paras saatavilla oleva resoluutio ja sekin pyörii hyvin 4G yhteydellä? Kyllä! Suurin osa markkinoilla myytävistä 4G liittymistä itseasiassa tukee jopa tätä suurempia nopeuksia, kuten 150Mbps tai jopa 300Mbps.

Nyt puhutaan siis puhelinliittymästä ja puhelimesta, jota käytetään jokapäiväiseen nettiasiointiin, ei suurten tiedostojen lataamisen tai netin jakamiseen. Eli tällä hetkellä ei ole edes olemassa sellaista toimintoa, joka todellisuudessa vaatisi nopeamman yhteyden, kuin 4G. Miksi siis maksaa 5G liittymästä ja 5G puhelimesta liikaa, jos et todellisuudessa niitä kuitenkaan tarvitse nyt, etkä jatkossa?

Milloin 5G yhteys on hyödyllinen?

5G yhteys on hyödyllinen sinulle, jos jaat 5G nettiä muille ja suoritat tietokoneellasi suurten tiedostojen lataamista tai esimerkiksi pelaamista (nyt siis puhutaan aivan eri sarjasta, kuin puhelimen netistä). 5G yhteys on erityisen hyödyllinen teollisuudessa ja esimerkiksi lääketieteessä, jossa pystytään ilman viiveitä siirtämään suuri määrä tietoja paikasta toiseen, langattomasti.

On tärkeä pitää mielessä se, että mitä sillä 5G laitteella (oli se sitten puhelin tai tabletti) oikein tehdään. Hyvin harva meistä lataa puhelimella suuria tiedostoja, pelaa nopeutta vaativia pelejä tai jakaa nettiä (mitä emme muuten suosittele muutenkaan, koska se pilaa akun nopeasti) joten kannattaa miettiä tarkkaan, että tarvitsetko puhelimeesi 1000Mbps nettiä, jos normaalit toiminnot ja 8K videot pyörivät hyvin 100Mbps nopeudella. 4G verkkoakin kehitetään jatkuvasti ja 5G verkko on saatavilla vielä hyvin rajatuilla alueilla.


Posti
Pikkupaketti3,99€
Postipaketti7,99€
Kotiinkuljetus 17,95€
Matkahuolto
Bussipaketti7,99€
Pikapaketti19,95€
Kotijakelu19,95€
Maksutavat
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä

Tilaukset tehdään kotisivuillamme olevan ostoskorin avulla. Myös sähköpostilla tilaaminen on mahdollista. Emme ota vastaan tilauksia puhelimitse. Alle 18-vuotiaan on pyydettäessä annettava huoltajansa yhteystiedot, jotta voimme varmistaa huoltajan suostumuksen kauppaan. Hyväksymällä toimitusehdot hyväksyt Halpis Group Oy:n tietosuojaselosteen.

Asiakkaan tarkastusvelvollisuus

Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen vastaanotettuaan sen ja tutustumaan tuotteen käyttöohjeisiin ja -ehtoihin ennen käyttöönottoa. Mikäli tässä tarkastuksessa havaitaan tuotteessa jotakin vikaa, on asiakkaan välittömästi otettava yhteyttä sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi. Jos vika on ilmennyt tässä tarkastuksessa ja viasta ilmoitetaan kuitenkin vasta myöhemmin, takuu ei välttämättä korvaa ongelmaa, koska siitä ei ilmoitettu ajoissa.

Takuuehdot

Tuotteillamme on aina vähintään 12kk kuukauden takuu, mutta takuuaika kannattaa aina tarkistaa tuotekuvauksesta. Muutamilla malleilla takuu on 24kk. Takuu alkaa aina ostohetkestä (Postin kautta toimitettavat tuotteet). Jos viallinen tuote vaihdetaan vastaavanlaiseen tuotteeseen, takuu ei ala uudestaan, vaan korvattavan tuotteen takuu jatkuu loppuun asti.

Takuumme ei kuitenkaan korvaa normaalia kulumista ja käyttäjästä johtuvia vikoja kuten:

  • Vesivahinkoja tai asiakkaan virheistä aiheutuneita vikoja. Vaikka valmistaja ilmoittaisi sivuillaan tuotteen kestävän vettä, kaikki kosteusvauriot puhelimille/tabletille/tietokoneelle/muulle laitteelle on aina rajattu takuun ulkopuolelle.
  • Näytön fyysisiä hajoamisia
  • Ohjelmistovikoja
  • Jos laite on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan
  • Normaali kuluminen
  • Tuotteen vahingoittuminen Postissa lähettäjän huolimattomuuden vuoksi
  • Mikäli IMEI tai sarjanumero on poistettu/raaputettu lukukelvottomaksi
  • Muut välilliset ja taloudelliset vahingot
  • Rungon vääntyminen
  • Jos tuotetta on yritetty huoltaa/korjata asiakkaan itsensä tai kolmannen osapuolen toimesta
  • Omien tiedostojen häviäminen

Takuukorjauksessa voi mennä tarvittavasta korjauksesta riippuen parista päivästä muutamaan kuukauteen. Takuu ei korvaa fyysisiä vahinkoja, joiden voidaan olettaa aiheutuneen käyttäjän toiminnasta. Jos tuotteessa ilmenee vikaa, on siitä ilmoitettava mahdollisimman nopeasti. Jos viallista tuotetta käytetään, eikä sen viasta ilmoiteta ajoissa, mahdolliset viasta johtuneet muut viat ja/tai ongelmat eivät tällöin kuulu takuuseen, koska ongelmasta ei ole informoitu ajoissa. Mikäli tuote lähetetään huoltoon ja ilmenee, ettei vika kuulu takuun piiriin peritään tarkastuksesta 50 euron maksu, joka kattaa myös Postikulut asiakkaalle takaisin. Tarkastusmaksu on maksettava ennen, kuin tuote lähetetään takaisin. Lähettämällä tuotteen takuuhuoltoon hyväksyt edellä mainitut takuuehdot.

    Palautusoikeus

    Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilauksensa tai osa siitä neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Mikäli tilaukseen on luvattu veloituksetta mukaan tuotteita ja kyseisiä veloituksetta luvattuja tuotteita ei palauteta muun tilauksen perumisen yhteydessä, on myyjällä oikeius veloittaa näistä veloituksetta annetuista, palauttamattomista tuotteista sen hetkinen hinta, joka on sivuolla listattuna. Hinta otetaan huomioon asiakkaalle palautettavassa summassa. 

    Joillakin tuotteilla ei ole niiden luonteen vuoksi palautusoikeutta, katso tarkemmin rajoitukset palautusoikeudessa.

    Lue ensin huolellisesti palautus- ja vaihtamisehdot. Tämän jälkeen täytätämä lomake, jonka liität mukaan lähetykseen kuitin kanssa.

    Tilauksen perumisesta on aina ilmoitettava. Huomoithan, että peruessasi kaupan, maksat lähetyskulut takaisin.

    Ilmoitettava halusta perua kauppa

    Asiakkaan on ilmoitettava halustaan palauttaa tai perua tilaus. Mikäli asiakas jättää tuotteen noutamatta postista, on hänellä 30 päivää aikaa, laskettuna siitä, kun paketti on palautunut meille, ilmoittaa halustaan perua kauppa. Mikäli asiakas jättää ilmoittamatta palauttamisesta tai peruutuksesta ja 30 päivää on kulunut siitä, kun paketti on palautunut meille, kauppaa ei enää peruta. Saadakseen tuotteen takaisin itselleen, on asiakkaan maksettava postikulut. Myös tällöin asiakkaan maksettavaksi tulevat palautumisesta aiheutuneet postikulut (10 euroa).

    Emme vastaa asiakkaan laiminlyönneistä aiheutuneista mahdollisista laskujen muistutusmaksuista tai muista maksuista, joita aiheutuu, kun asiakas ei peruuta tilaustaan oikealla tavalla.

    Tutustumisoikeus

    Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotteen normaali käyttäminen tarkoittaa kaupan peruutusoikeuden menettämistä. Etenkin laitteissa olevat naarmut, joita ei tule normaalista käytöstä kun laitteeseen tutustutaan. Käyttöönotolla tarkoitetaan esimerkiksi sovellusten lataamista, urheilemista vaatteissa ja muuta, mitä ei myymälässäkään tehdä.

    Jälkien ja kulumisen osalta poikkeuksen muodostavat käytetyt laitteet, joissa saattaa olla jo saapuessaan jälkiä ja kulumaa. Näissä laitteissa palautusoikeus on normaalisti voimassa. Puhelimet, tabletit ja tietokoneet on aina luokiteltu omaan luokkaansa ja jos palautuksessa laite merkittävästi eroaa luokastaan, kuten vaikka näyttö on rikki tai siinä on halkeama, jota ei alunperin ollut, tuotetta ei voi palauttaa. 

    Mikäli tuote ei ole jälleenmyyntikunnossa tai asiakas on laiminlyönyt huolenpitolvelvollisuutensa, voidaan asiakkaalta periä tuotteen arvonalentuminen aina tuotteen täyteen hintaan asti. Korvaus on aina vähintään 35% tuotteen hinnasta.

    Tuotteen vaihtaminen peruminen tai lähettäminen huoltoon on maksutonta Postin kautta

    Katso huoltoon ja vaihtoon lähettämisestä tarkemmin täältä.

    Tilauksen lähettäminen takaisin

    Pakkaus on aina lähettäjän vastuulla. Jos tuotteeseen kuuluu alkuperäinen kotelo, pitää tuote lähettää alkuperäisessä kotelossa/laatikossa, niin että se on vielä toisen laatikon tai rahtipussin sisällä. Osoitekorttia ei saa liimata alkuperäiseen pakkaukseen. Tällöin emme hyväksy kyseistä pakkausta ja asiakas on korvausvelvollinen. Mikäli tuote häviää tai vaurioituu palautuksen yhteydessä, asiakas on korvausvelvollinen. Mukaan on liitettävä kaikki tuotteeseen kuuluvat oheistavarat. Mikäli asiakas palauttaa käytetyn tuotteen, joka on edellä mainittujen ehtojen vastainen, on hänen korvattava vähintään 35% tuotteen hinnasta, sekä maksettava palautuskulut.

    Palautettavan tuotteen on oltava samanlaisessa kunnossa kun saapuessaan, ja vaatteissa täytyy olla laput ja merkit paikallaan.
    Jos tuotteita palautetaan useampia, on ne kaikki lähetettävä samalla kertaa. Jos tuotteet lähetetään erikseen, perimme postikulut asiakkaalta.

    Palautusosoite on:
    Halpis Group Oy
    Saksalanraitti 122
    48810 Kotka

    Rajoitukset palautusoikeudessa

    Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla, kuten hajuvesillä ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus on avattu. Tämä koskee myös muistikortteja.

    Puhelimista ja tableteista tulee olla poistettuna kaikki tilitiedot ja tunnukset. Erityisesti Applen laitteista tulee poistaa Apple ID tunnus käytöstä. Listätietoja poistamisesta täältä.

    Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi nappikuulokkeet ja handsfreelaitteet. Jos tuotteessa on havaittavissa selkeä virhe, tulee tästä ilmoittaa asiakaspalveluun viipymättä, jolloin palautus on mahdollinen.

    Tuotteelle ei myönnetä palautus- ja/tai peruutusoikeutta, jos se on erityisesti ostajan toivomuksesta valmistettu, tilattu tai muokattu hyödyke, kun työn suorittaminen on ehditty aloittaa tai juuri asiakasta varten hankittavan tuotteen ostotilaus on valmistunut.

    Jos elektroniikkaa on käytetty eikä se ole enää samassa kunnossa kuin saapuessa asiakkaalle, on asiakas velvollinen korvaamaan vähintään 35% tuotteen hinnasta ilman alennuksia.

    HUOM! Jos annat tilausta tehdessäsi yrityksen nimen ja Y-tunnuksen katsomme, että tilaaja on yritys ja tällöin kuluttajansuojalaki ei päde.

    Tietosuoja

    Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimittamiseen tai siinä esiintyvien epäselvyyksien tutkimiseen. Annettuun sähköpostiosoitteeseen voidaan lähettää uutiskirje ja muita tarjouksia, mikäli asiakas on tähän tilauksen yhteydessä suostunut. Tiedot säilyvät Halpis Group Oy:n tietokannassa, eikä tietoja luovuteta kolmannelle osapuolelle.
    Kaupassamme on käytössä SSL-suojaus, joka suojaa selaimen yhteyden kauppaamme. Tämä tekee ostoksien tekemisestä turvallisempaa.

    Maksutavat

    Ostokset maksetaan euroissa. Meillä maksat Chekout Finland Oy:n tarjoamilla maksupainikkeilla. Näihin sisältyvät verkkopankit sekä lasku- ja osamaksumahdollisuudet. Maksutapa on asiakkaalle ilmainen.

    Tuemme maksujenvälitystä seuraavien maksutapojen kanssa:

    • Nordea, Osuuspankki, Sampopankki, POP Pankit, Nooa, Aktia, Säästöpankit, S-Pankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, Tapiolapankki, Joustoraha, APE Payment, Euroloan ja Neocard. Palvelun tarjoaa Checkout Finland Oy. 
    • Voit maksaa ostoksesi Klarna laskulla, ja saat 14 päivää maksuaikaa ja voit haluessasi maksaa erissä, alkaen 8€/kk. Klarna laskun ehdot ja tarkemmat tiedot löytyvät alla olevista linkeistä. 

    Klarnan Laskuehdot
    Klarnan Tilin ehdot

    Toimitusaika

    Tuotteiden toimitusaika on 2-31 arkipäivää, riippuen siitä onko tuotetta varastossa vai ei. Kaikki ennen kello 12.00 tehdyt ostokset pyritään lähettämään samana päivänä asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Jos tuotteen kohdalla lukee ei varastossa, voi tuotteella kestää huomattavasti pidempään. 

    Kellojen toimitusaika on 7-25 arkipäivää.

    Emme ole vastuussa vaikutuspiiriemme ulkopuolelta tulevista viivästyksistä toimitusaikoihin. Jos lähetys viivästyy merkittävästi aiheutuneiden viivästysten johdosta, voit olla yhteydessä Itella Posti Oyj:hin tai Matkahuoltoon.

    Toimitustapa

    Verkkokaupassamme sinulla on käytössä seuraavat toimitustavat:

    • Voit noutaa tilaamasi tuotteet valitsemastasi Postin pakettiautomaatista. Sinulle ilmoitetaan tekstiviestillä paketin saapumisesta ja voit noutaa lähetyksesi automaatista heti. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella. Lähetys kuljetetaan ilmastoystävällisesti.
    • Nouto postista. Sinulle ilmoitetaan tekstiviestillä tai sähköpostilla paketin saapumisesta ja voit noutaa lähetyksesi postista heti saapumispäivänä klo 16 jälkeen. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella. Ota henkilöllisyystodistus mukaan kun noudat lähetystä.
    • Postin kotiinkuljetus. Pienemmät paketit toimitetaan haluamaasi osoitteeseen. Isommista lähetyksistä Posti sopii kanssasi toimitusajankohdan. Lähetykset toimitetaan suuremmissa kaupungeissa vastaanottajille arkisin klo 21 mennessä ja muilla alueilla klo 14 tai 17 mennessä. Lähetyksen kulkua voit seurata lähetystunnuksen perusteella.
    • Toimitus kirjeenä. Lähetys toimitetaan yleensä seuraavana arkipäivänä postilaatikkoon.
    • Matkahuolto. Voit tilata tuotteet pakettina tai pikapakettina Matkahuollon kautta.

    Digitaalisessa muodossa olevat tuotteet

    Osa tuotteistamme saattaa olla digitaalisessa muodossa, kuten ohjelmistot ja pelit. Asiakkaalle ei tällöin toimiteta laiinkaan fyysistä tuotetta, vaan koodi tai koodin sisältävä kuva lähetetään asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Koodeja ei lähetetä erikseen pyydettyyn osoitteeseen. Sähköpostiosoitteen on oltava voimassa oleva, ja emme vastaa kadonneista sähköpostiviesteistä. Tuotteilla ei ole kuluttajansuojalain mukaista 14 päivän vaihto- ja palautusoikeutta. Tuotteet voidaan käyttää ainoastaan kerran, joten olethan varma tilausta tehdessäsi, että tietokoneesi täyttää kaikki tuotteen minimivaatimukset. Palautusoikeuden eväämisestä huolimatta takaamme kaikkien digitaalisten tuotteiden aitouden ja toimivuuden.

    Muuta

    Kaikki hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta ei toimitusta. Pidätämme oikeuden korjata hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe ja hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon nähden.Riitatapaukset ratkaistaan Kotkan käräjäoikeudessa. Halpis Group Oy pidättää oikeudet toimitusehtojen muutoksiin.

    Rekisteriseloste

    Henkilötietolain (523/1999) 10§:n ja 24§:n mukainen rekisteriseloste. Rekisterin pitäjä on Halpis Group Oy, Saksalanraitti 122, 48810 Kotka. Rekisterin pitämisen perusteena on Halpis.fi verkkokaupan asiakkaaksi rekisteröitynyt tai Halpis.fi verkkokaupasta tavaraa ostanut henkilö. Käyttötarkoitus on tilausten arkistointi, käsittely sekä asiakassuhteen hoitaminen. Tieoja voidaan käyttää Halpis.fi verkkokaupan kehittämiseen. Rekisteritietoja ei luovuteta ulkopuolisille vaan ne ovat ainoastaan Halpis.fi verkkokaupan käytettävissä