Yleisimmät kysymykset - lue tästä!
Tähän olemme koonneet yleisimmät kysymykset, joita saamme. Klikkaa kysymystä, niin saat vastauksen auki!
Tuotteet
Kuinka vanha tuote on?
Tuotteiden tarkka ikä on hankala selvittää, joskus valmistuspäivän pystyy tarkistamaan IMEI numerolla. Meillä on kuitenkin tuhansia tuotteita varastossa, eli emme voi tarkistaa yksittäisiä malleja. Tarkkaa tuotteiden käyttöaikaa on myös mahdotonta sanoa. Tämän kysymyksen osalla emme valitettavasti pysty tarkemmin auttamaan. Tuotteet luokitellaan aina kunnon mukaan, eli iällä ei ole vaikutusta kuntoluokitukseen.
Mistä tiedän tuotteen akun kunnon?
Kaikki tuotteet on myös akun kunnon osalta tarkistettu niin, että se on aina vähintään 80% tuuteen vataavaan verrattuna, tai parempi. Mikäli akun kunto on laskenut alle tämän rajan tai laite ilmoittaa akun vaihdon tarpeesta, on se vaihdettu uuteen. Emme valitettavasti pysty etukäteen tarkistamaan yksittäisten mallien akun kuntoa. Meillä on kuitenkin aina ilmainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautus, joten jos et ole akkuun tyytyväinen, voit aina palauttaa tuotteen meille veloituksetta takaisin.
Mikä on akun kunto eri kuntoluokissa?
Akun kunto on aina vähintään 80% uuden vastaavan akun kunnosta riippumatta siitä, että missä kuntoluokassa puhelin on. Sääntö koskee kaikkia käytettyjä malleja. Myös akulla on 12kk takuu. Yleensä paremman kuntoluokan laitteissa kapasiteetti on kuitenkin huomattavasti parempi.
Milloin tuote on valmistettu, miten pitkään tuote on ollut käytössä?
Nämä ovat tietoja, joihin meillä ei valitettavasti ole vastausta. Tuotteet luokitellaan kuntoluokan mukaisesti ja iällä ei tässä ole merkitystä. Ikää ja käyttöaikaa on mahdotonta saada selville. Jossain malleissa valmistuspäivän voi selvittää sarjanumeron avulla, mutta koska yhtä laitetta saattaa olla varastossa kymmenittäin, emme pysty jokaisen valmistuspäivää erikseen selvittämään.
Mistä tuotteet tulevat?
Ostamme tuotteet suoraan Euroopan suurimmilta huoltoyrityksiltä jotka ostavat tuotteet suurissa erissä, erilaisista firmoista. Tuotteet ovat voineet olla vuokrattuina, työsuhdepuhelimina tai myymättä jäänyttä ylijäämää. Tuotteet tarkastetaan ammattilaisen toimesta, puhdistetaan, huolletaan ja myydään eteenpäin. Emme itse huolla/korjaa laitteita, vaan ne tulevat meille aina valmiiksi huollettuina ja luokiteltuina.
Mitä tarkoittaa käytetty?
Tuote on käytetty, eli se ei ole uudenveroisessa kunnossa. Tuotteessa saattaa olla pieniä kosmeettisia jälkiä, jotka eivät kuitenkaan vaikuta normaaliin käyttöön vaan tuote toimii 100% normaalisti. Näyttö ei ole halki, tuotteessa ei ole halkeamia tai suuria naarmuja. Tuotteissa on normaalia kosmeettisia jälkiä, joita koituu normaalista tuotteen käyttämisestä.
Mitä käytetyn puhelimen mukana tulee?
Käytetyn iPhonen ja iPadin mukana tulee siihen sopiva USB johto ja SIM-korttipaikan avaaja. Käytetyn Android puhelimen mukana tulee SIM-korttipaikan avaaja. Käytettyjen tietokoneiden mukana tulee myös laturi.
Mistä voin tietää, ettei laite ole varastettu?
Erittäin hyvä kysymys! Valitettavasti puhelinvarkaudet ovat hyvin yleisiä ja välillä myös epäilyttäviä laitteita yritetään myydä meille. Ostamme kuitenkin laitteet vain tietyiltä ennalta määrätyiltä yrityksiltä suuressa erässä, jolloin jokaisen laitteen IMEI numero on aina tarkistettu EU:n laajuisesta rekisteristä. Rekisteriin ilmoitetaan kaikki varastettujen laitteiden IMEI numerot ja mikäli laitteen IMEI on niin sanotusti "Black Listed" niin järjestelmä hälyttää siitä. Voit tarkistaa myös itse minkä tahansa laitteen IMEI tiedot tästä ja sivusto kertoo, mikäli laite on merkitty varastetuksi. Emme myöskään koskaan osta laitteita yksityisiltä, jolloin varastetun laitteen myyminen meille on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Yli 20 000 myydyn laitteen seassa ei ole yli 10 vuotisen historiamme aikana ollut yhtään varastettua laitetta.
Onko käytetyllä tuotteella takuu?
Kaikilla tuotteilla, myös käytetyillä puhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla on aina 12kk takuu. Takuu hoituu suoraan meidän kauttamme, eli et voi huollattaa meiltä ostettuja tuotteita muualla. Jos huollatat tuotteen muualla, emme vastaa siitä mahdollisesti koituvista kustannuksista ja huollossa mahdollisesti tapahtuvista virheistä. Tuotteen lähettäminen takuuhuoltoon tai takuuvaihtoon on aina maksutonta. Kysy tätä varten asiakaspalvelustamme palautustunnus, jonka avulla voit laittaa tuotteen veloituksetta takuuhuoltoon.
Ostatteko käytettyjä laitteita, kuten puhelimia?
Emme valitettavasti tällä hetkellä osta laitteita yksityishenkilöiltä, olemme keskittyneet vain suurempiin ostoihin, suoraan yrityksiltä. Yksityisiltä ostaminen vaatii meidän puoleltamme suurempia panostuksia laitteiden huollon, tarkistuksen ja logistiikan suhteen, joihin meillä ei vielä suhteellisen pienenä yrityksenä ole resurssia. Laitteiden osto yksityisiltä on kehitystyön alla ja toivottavasti jossain vaiheessa pääsemme siinä etenemään, mutta tosiaan emme ihan vielä.
Onko puhelimissa voimassa alkuperäinen IP67/IP68 luokitus?
Ei ole. Emme takaa koskaan laitteille, että ne kestäisivät vettä. Laite voi olla avattu, jonka vuoksi se voi olla menettänyt vesitiiviyden. Elektroniikka ja vesi eivät yksinkertaisesti tule keskenään toimeen, joten laitteita ei kannata kastella. Takuumme ei kata mitään vesivahinkoja.
Voinko saada tuotteista kuvia?
Emme valitettavasti voi ottaa tuotteista kuvia, koska varastomme vaihtuu niin nopeasti ja emme voi mitenkään olla varmoja, että saat juuri sen tuotteen josta kuvat on otettu. Lisäksi yhdestä kuntoluokasta saattaa olla 10 eri puhelinta, joten niistä kaikista kuvien ottaminen on varaston vaihtuvuus huomioon ottaen todella hankalaa. Tuotteilla on kuitenkin 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus, eli jos et ole tuotteeseen tyytyväinen, voit palauttaa sen meille takaisin.
Haluaisin lisätietoa tuotteesta tai tarvitsen apua, miten toimin?
Mikäli sinulla on kysyttävää koskien tuotteitamme tai hintoja, ota yhteyttä lähettämällä viestisi osoitteeseen asiakaspalvelu@halpis.fi, tai täytä yllä mainittu lomake ja pyrimme vastaamaan kaikkiin viesteihin 24h kuluessa.
Miksi laitteen asetuksissa on viesti, ettei puhelin tunnista jotain osaa?
Apple on tietoisesti vaikeuttanut osan iPhone mallien huoltoja (iPhone Se 2020, Xs-, Xr-, 11- sekä 12-sarjan sekä uudemmat) ja lukitusnäytöllä saattaa näkyä ilmoitus, ettei puhelin tunnista jotain tiettya osaa, kuten vaikka akkua. Laitteen asetuksissa akku kohdassa saattaa näkyä ilmoitus, ettei laite tunnista varaosaa Applen alkuperäiseksi. Tämä johtuu siitä, että Apple on lukinnut akuissa ja muissa osissa olevan piirilevyn datan jonka vuoksi ainoastaan Applen valtuutetut huollot pystyvät parittamaan uuden akun puhelimeen. Mikäli ei ole Applen valtuuttama takuuhuolto, ei tätä dataa pysty uudesta akusta parittamaan laitteen kanssa. Ilmoituksesta huolimatta laite toimii erinomaisesti. Ilmoitus poistuu lukitusnäytöltä neljän päivän kuluttua laitteen käyttöönotosta ja asetuksista 15 päivän kuluttua. Tämän jälkeen löydät ilmoituksen valitsemalla Asetukset > Yleiset > Tietoja. Jos esimerkiksi ostaisit Applelta suoraan kaksi samanlaista puhelinta ja vaihtaisit niissä akut päittäin, ilmestyy molempiin puhelimiin sama ilmoitus, ettei laite tunnista akkua alkuperäiseksi, vaikka se todellisuudessa on alkuperäinen.
Lähetys & toimitus
Miten toimitatte tuotteet?
Toimitamme tuotteet Postin tai Matkahuollon kautta. Tällä hetkellä varastoltamme ei voi tehdä noutoja, ainoastaan toimitukset. Kaikki ennen kello 14.00 tehdyt tilaukset lähetetään saman päivän aikana.
Kuinka seuraan tuotelähetystäni?
Etusivumme oikealla puolella löydät kohdan “tilausseuranta”. Klikkaamalla tätä, pääset syöttämään sähköpostisi sekä ostosi yhteydessä saamasi tilausnumeron, jolla pääset tarkistamaan, missä
kohtaa toimituksesi on saapumassa. Lähetystä voit seurata suoraan myös Postin tai Matkahuollon sivuilta, jonne voit kirjoittaa meiltä saamasi lähetystunnuksen.
Voinko noutaa tuotteita varastosta?
Tuotteita ei valitettavasti voi noitaa varastoltamme, toimitukset vain Postin ja Matkahuollon kautta. Varastomme sijaitsee Turussa ja siellä ei tällä hetkellä ole noutomahdollisuutta.
Toimitatteko tuotteita ulkomaille?
Kyllä, toimitamme tuotteita kaikkialle Eurooppaan, myös Ahvenanmaalle. Toimituskulut ovat 15 euroa ja toimitus tapahtuu vain Postin kautta. Jos tuote tilataan Ahvenanmaalle, hinnasta vähennetään ALV 24% osuus. Vähennys tehdään kassalla automaattisesti, eikä siitä tarvitse erikseen ilmoittaa. Kassa tunnistaa automaattisesti kohdemaan ja tekee vähennyksen sen mukaisesti.
Huolto, takuu, palautukset & maksut
Miten vaihdan tai palautan tuotteen?
Jos haluat vaihtaa tai palauttaa tuotteesi, olethan siitä yhteydessä asiakaspalveluumme, tiedot saat tästä. Ennen vaihtoa/palautusta, muistathan poistaa kaikki tiedot ja tunnukset ja varmistaa, että tuote on samassa kunnossa, kuin se oli saapuessaan. Varmistathan, että 14 vuorokauden vaihto- ja palautus on vielä voimassa. Voit pakata tuotteen hyvin samassa pakkauksessa jossa se saapui. Lisätietoja lähettämisestä tässä.
Olen lähettämässä tuotteen huoltoon tai vaihtoon ja Posti haluaa sopimustunnuksen. Mikä se on?
Sopimustunnus riippuu siitä, oletko laittamassa tuotetta palautukseen, huoltoon tai vaihtoon. Tarkista tunnus klikkaamalla tästä. Kirjoittamalla sen pakettiin tai antamalla koodin Postin henkilökunnalle, tuotteen huoltoon lähettäminen tai vaihtaminen on maksutonta. Lisätietoja huolto- ja vaihto-osiostamme.
Onko tuotteella takuu?
Kyllä, kaikilla tuotteilla on aina 12kk takuu. Oukitel ja Ulefone mallit on varustettu 24kk takuulla. Lisätietoja voit lukea täältä.
Koskeeko takuu myös laitteen akkua?
Kyllä, myös akulla on 12kk takuu. Käytetyissä tuotteissa akun kunto vastaa vähintään 80% uuden vastaavan kunnosta ja jos se takuun aikana heikkenee merkittävästi, akku vaihdetaan veloituksetta uuteen. Otathan huomioon, että tuotteen akkua ei lähdetä vaihtamaan, mikäli laite ei itse ilmoita akun vaihdon tarpeesta.
Jos palautan, miten nopeasti maksamani summa saapuu takaisin?
Palauttamisessa summa palautuu alkuperäiselle maksutavalle yleensä 2-5 pankkipäivän aikana siitä, kun laite vastaanotettu ja tarkistettu. Huomioithan, että laitetta ei välttämättä voida tarkistaa saman päivän aikana, kun se on Postin mukaan luovutettu. Eli tässä voi tilanteesta riippuen mennä 1-3 arkipäivää.
Palautettu summa ei näy tilillä, mikä neuvoksi?
Summa palautuu aina alkuperäiselle maksutavalle. Maksutavasta riippuen se voi viedä muutamia päiviä. Lisätietoja voit lukea Paytrailin palvelusta, klikkaamalla tätä linkkiä.
Verkkopankkimaksun palautus:
- Palautuksen käsittelyyn kuluu tavallisesti muutama arkipäivä. Palautuksen kestoon voi vaikuttaa se, että rahoja siirretään pankkien välillä.
- Palautus tehdään tilille, jolta maksun alunperin suoritit. HUOM! Palautus voi näkyä verkkopankissasi myös alkuperäisen maksupäivän kohdalla.
Korttimaksun palautus (pankki- ja luottokortit):
- Palautus maksukortille voi näkyä eri tavoin:
- Hyvityksenä korttitapahtumissa (Huom! Ei siis tilitapahtumissa, vaan nimenomaan korttitapahtumissa). Hyvitys voi näkyä joko palautuksen käynnistämisestä 1-10 pankkipäivän päässä, tai alkuperäisen maksupäivän kohdalla.
- Hyvityksenä luottokorttilaskulla. Tällöin korttitapahtumiin ei välttämättä tule näkyviin hyvitystä, vaan palautus on huomioitu ja nähtävissä seuraavassa luottokorttilaskussa.
- Tarvittaessa voit olla yhteydessä korttisi myöntäjään, jos et ole varma, miten palautus näkyy sinulla.
MobilePay
- Palautukset eivät näy MobilePay-sovelluksen tapahtumissa.
- Palautus näkyy MobilePay maksuissa eri tavoin riippuen siitä onko MobilePayhin liitetty credit- vai debit-kortti.
- Ks. kohta korttimaksun palautus
- Jos maksun palautus tehdään samana päivänä, kuin alkuperäinen veloitus, palautus voi muuttaa veloituksen summaksi 0€ tai alkuperäinen veloitus voi poistua tilitapahtumista kokonaan.
Postin palautustunnus
Voit lähettää tuotteet meille huoltoon, vaihtoon ja palautukseen aina veloituksetta. Lisätiedot ja Postin palautustunnuksen löydät sivuiltamme, klikkaamalla tätä linkkiä.
Maksaminen
Miten voin maksaa tilauksen?
Voit maksaa tilauksen laskulla, osamaksulla, verkkopankissa, luottokorteilla, elektronkorteilla tai mobiilissa. Kaikki maksutavat näet tästä.
Voinko maksaa Postiennakolla?
Emme valitettavasti hyväksu maksutapoina Postiennakkoa.
Huomasin myynti ilmoituksen muualla? Onko se totta?
EI MISSÄÄN NIMESSÄ! Emme koskaan myy tuotteita muilla kauppapaikoilla, kuten Facebook, Tori.fi tai Huuto.net. KAIKKI tilaukset tehdään vain ja ainoastaan verkkokauppamme kautta.
En ole saanut tuotteen mukana laskua, miten voin maksaa laskun? Mistä näen laskujeni tilanteen?
Laskutuspalvelu Klarna yleensä lähettää sinulle laskun suoraan sähköpostiin tai kirjeellä kotiin. Jos et ole saanut laskua, voit tarkistaa oman tilanteesi kirjautumalla Klarnan palveluun osoitteessa https://www.klarna.com/fi/ ja valitsemalla oikeasta yläkulmasta "kirjaudu sisään" ja tämän jälkeen "kirjaudu sisään henkilöasiakkaana". Esiin avautuvaan ikkunaan voit sitten laittaa sähköpostiosoitteesi ja henkilötunnuksen, jolloin pääset tarkistamaan tilanteen ja voit ladata laskun koneellesi.
Voinko maksaa laskulla tai osamaksulla?
Kyllä, voit maksaa laskulla tai osamaksulla. Laskulla ostaessasi saat 14 vuorokautta maksuaikaa ja osamaksu on alkaen 5€/kk. Osamaksun ja Laskun sinulle tarjoaa Klarna. Lisätietoja saat kassalla ja voit lukea Klarnasta tarkemmin myös täällä: https://www.klarna.com/fi/
Saako teiltä lahjakortteja?
Valitettavasti emme tällä hetkellä tarjoa mahdollisuutta lahjakortteihin.
Peruin tilauksen, mutta en ole saanut vielä maksua takaisin?
Joskus summan palautuminen voi viedä jopa 10 pankkipäivää. Klarna laskulla tilatut ja hyvitetyt tuotteet hyvitetään suoraan Klarna laskulle. Mikäli et laskua ole maksanut, se poistuu automaattisesti. Mikäli lasku on maksettu, Klarna hyvittää sen sinulle suoraan. Jos maksoit Paytrailin kautta (eli kaikki muut maksutavat) voit lukea lisätietoja tästä: https://support.paytrail.com/h...
Verkkopankkimaksun palautus:
- Palautuksen käsittelyyn kuluu tavallisesti muutama arkipäivä. Palautuksen kestoon voi vaikuttaa se, että rahoja siirretään pankkien välillä.
- Palautus tehdään tilille, jolta maksun alunperin suoritit. HUOM! Palautus voi näkyä verkkopankissasi myös alkuperäisen maksupäivän kohdalla.
Korttimaksun palautus (pankki- ja luottokortit):
- Palautus maksukortille voi näkyä eri tavoin:
- Hyvityksenä korttitapahtumissa (Huom! Ei siis tilitapahtumissa, vaan nimenomaan korttitapahtumissa). Hyvitys voi näkyä joko palautuksen käynnistämisestä 1-10 pankkipäivän päässä, tai alkuperäisen maksupäivän kohdalla.
- Hyvityksenä luottokorttilaskulla. Tällöin korttitapahtumiin ei välttämättä tule näkyviin hyvitystä, vaan palautus on huomioitu ja nähtävissä seuraavassa luottokorttilaskussa.
- Tarvittaessa voit olla yhteydessä korttisi myöntäjään, jos et ole varma, miten palautus näkyy sinulla.
MobilePay
- Palautukset eivät näy MobilePay-sovelluksen tapahtumissa.
- Palautus näkyy MobilePay maksuissa eri tavoin riippuen siitä onko MobilePayhin liitetty credit- vai debit-kortti.
- Ks. kohta korttimaksun palautus
- Jos maksun palautus tehdään samana päivänä, kuin alkuperäinen veloitus, palautus voi muuttaa veloituksen summaksi 0€ tai alkuperäinen veloitus voi poistua tilitapahtumista kokonaan.
Yrittäjät
Oletko yrittäjä tai vastaat yrityksesi ostoista? Tietoa yrittäjille!
Meillä osan tuotteiden hinnoissa on ALV 24% mukana, jonka voit vähentää oman yrityksesi verotuksessa, mikäli hankinta tulee yrityksesi arvonlisäverollisen liiketoiminnan käyttöön. Hankkimalla meiltä käytetyt puhelimet, tabletit ja tietokoneet säästät luontoa ja rahaa, mutta saat myös tuotteiden hintaan sisältyvät arvonlisäveron vähennettyä omassa liiketoiminnassasi, kun olet alv-velvollinen ja hankinta tulee täysin arvonlisäverollisen liiketoiminnan käyttöön. Joissakin tuotteissa mainitaan erikseen "ALV 0 %" (Huom! Maininta on tuotteiden suodatuksen kohdalla, josta sen voi valita), jos kyseessä on marginaaliverolla myytävästä tuotteesta, josta ei ole arvonlisäveron vähennysoikeutta.
Kysy lisää asiakaspalvelustamme tai pyydä jostain tuotteista tarjousta. Tuotteita on saatavilla isompia eriä ja kaikki saatavilla olevat tuotteet eivät näy listattuina sivuillamme. Asiakkainamme on suuria ja vähän pienempiä yrityksiä, aina pienistä toiminimistä suurempiin osakeyhtiöihin asti.
Onko yritykselläsi myytäviä tuotteita?
Onko yritykselläsi kenties käytöstä poistettuja puhelimia, tietokoneita, tabletteja tai muuta elektroniikkaa? Haluaisitko päästä niistä eroon? Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme täällä ja voimme tehdä sinulle tarjouksen!
Arvonlisävero
Miksi tuotteiden suodatuksessa ALV kohdassa on merkinnät ALV 24% ja Margin ALV 0%?
Tämä johtuu siitä, että sivuillamme on myynnissä 24% vähennettävän arvonlisäeron piiriin kuuluvia ja marginaaliverokseen (ALV 0%) piiriin kuuluvia tuotteita. Lisätietoja marginaaliverotuksesta voit lukea täältä. Näin ollen samasta tuotteesta saattaa olla listattuna kaksi eri versiota, joista toinen on ALV 24% ja toinen ALV 0%. Normaalille kuluttajalle ei ole merkitystä kumman ostaa, sillä hinta on kassalla täysin sama, eli veroa ei enää lisätä hintaan. Mikäli tuote tulee yritykselle, arvonlisäverolliseen toimintaan, siitä ei voi vähentää arvonlisäveroa ALV 0% merkityn tuotteen kohdalla. Tällöin kannattaa suodatuksesta valita 24% verolla oleva tuote.
Sisältääkö hinta 24% arvonlisäveron?
Kyllä, hinnoissamme on aina mukana 24% ALV, vaikka tuote olisi käytetty. Vero saattaa jossain tuotteissa kuitenkin olla marginaaliveron muodossa (tuotteet merkitty ALV 0%) eli silloin tuote ei sisällä vähennettävää arvonlisäveroa. Lisätietoja marginaaliverotuksesta voit lukea täältä. Näin ollen samasta tuotteesta saattaa olla listattuna kaksi eri versiota, joista toinen on ALV 24% ja toinen ALV 0%. Kuluttajalle ei ole merkitystä kumman ostaa, mutta yritys ei voi vähentää ALV 0% merkityn tuotteen arvonlisäveroa.
Muuta hyödyllistä tietoa
Mikä on halpis.fi?
Halpis.fi on vuonna 2012 perustettu elektroniikan maahantuontiin ja myyntiin erikoistunut verkkokauppa. Maahantuomme ja myymme käytettyjä Applen iPad puhelimia, Applen iPhone tabletti tietokoneita, Applen MacBook kannettavia, Android puhelimia ja muuta elektroniikkaa sekä puhelimien, tablettien ja tietokoneiden lisävarusteita. Lisätietoja voit lukea myös täältä.
Miten voin lähettää palautetta?
Palautetta voit lähettää helposti etusivumme vasemmasta laidasta klikkaamalla “Ota yhteyttä”. Näin sinulle avautuu tyhjä lomake, jonka täytettyäsi klikkaat “Lähetä” ja palautteesi on vastaanotettu! Vastaamme sinulle tarvittaessa takaisin, yleensä 24 tunnin kuluessa.
Oletteko saaneet palautetta & mistä niitä voi lukea?
Parhaiten palautteet näet suoraan Googlesta, kirjoittamalla "halpis" ja näin saat näkyviin Googleen kirjoitetut palautteet. Tässä vielä listaa saamistamme palautteista: